Min son är 20 år, snart 21 år. Han har varit fast i sitt internet- och datormissbruk sedan 15 års ålder, det började tidigare men escalerade när vi fick bredband. Nu vill/kan jag inte dra hela historien i sin helhel, det är mycket som har hänt, jag har även försökt få hjälp av socialtjänst och tidigare av BUP, men de har uppenbarligen inte kunskapen och verktygen för sådan här problematik. Jag tror ändå de kan göra mer än de gjort hittills, men man måste orka kämpa för att få deras uppmärksamhet och jag drabbades av cancer. Idag är han arbetslös, han borde gå till arbetsförmedlingen, men har inte gjort det på flera månader. Han orkar inte öppna sina kuvert, har fått betalningsanmärkningar. Han lever som en zombie och är ofta i dåligt skick, hatar mig för att jag försöker styra upp hans tillvaro och sätta gränser. Det går inte att beskriva med få ord hur vår situation har varit och är, men det är tärande för min lilla familj, för det påverkar oss negativt. Som ensamstående orkar jag inte mer. Han har använt mina visakort utan min tillåtelse för att bekosta sina spel, han har hotat mig med kniv när jag tagit ifrån honom modemet, han har använt mobilen för att fortsätta spela så jag fick skyhög mobilräkning mm mm. Ett tag fick han inte bo kvar hemma, men det förändrade inget, han fortsatte med sitt dataanvändande. Nu när han bor hemma igen är det samma visa och han är odräglig och hans sociala kompetens har försämrats avsevärt. Han är internetpsykotisk. Den här typen av problematik borde uppmärksammas och det borde tas med i socialtjänstlagen så socialtjänsten kan få tydligare verktyg för hur de ska hantera sådan här problematik. Jag vet att det spelar en stor roll att jag är ensamstående med mina barn, hade jag haft en stabil man vid min sida, så hade inte sonen kunna köra över mig som han hittills har gjort. Hade sonen skött skola, jobb, ekonomi och hälsa, hade jag inte bekymrat mig över hans dataanvändande.
Igår kom jag på att min 14 åriga dotter har byggt upp en egen hemsida, med diverse porr och lite annat smått och gott :/ Siten som hon har byggt upp denna hemsidan på, har ju även andra ungdomar och barn som då kommenterar varandras sidor. Jag blev helt chockerad och upprörd över vad jag hittade, skrev till upprättsinnehavaren och fick hennes sida nedstängd. Men det fanns 10 åringar som hade hemsidor med porrbilder av pedofilisk karaktär. Jag är helt jävla upprörd och uppgiven. Vad håller denna världen på att ta vägen. Det finns inga gränser längre. Jag visste att hon höll på att bygga upp en hemsida, men jag trodde att det var ganska oskyldigt. Men med hjälp av datorns IP adress, kunde de se att det inte är med hjälp av hemdatorn hon byggt upp sidan. Utan en annan dator, jag har mina aningar. Jag har även anmält detta till Ecpat.
Kom inte och säg att jag inte dragit tillräckligt med gränser eller att jag överdriver och ska låta sonen hållas. Jag har gjort mitt allra bästa efter de förutsättningar jag har, det på bekostnad av min fysiska och psykiska hälsa.
Och jag vill uppmana föräldrar, att i tidigt stadium bromsa barns dataanvändande om man märker att det börjar bli ett problem. Det är lättare att styra upp det med mindre barn än när de börjar bli unga vuxna.
Ha ett gott liv!