• frupoulsen

ska barnet få leva egentligen?

om ett barn födds för tidigt tex före vecka 30 , ska man göra allt för att det barnet ska överleva då?

om mitt barn föddes så tidigt skulle jag självklart vilja att läkarna gjorde allt som stod i deras makt för att rädda henne/honom , MEN

är det rätt , att rädda livet på någon som utan dagens sjukvård inte skulle klara sej själv , som kan drabbas av en massa olika komplikationer , både då och senare i livet.

så min fråga är inte om du som mamma eller pappa skulle vilja rädda ditt barn , det är ju självklart , utan om det verkligen är rätt?

anledningen till detta är att ett sjukt barn oftast får sjuka barn osv , människor har faktiskt blivit mer och mer känsliga mot allt möjligt , jag menar inte att detta är orsaken , men det kan vara en av dom.

jag tycker inte detta egentligen är rätt , att man ska kunna överleva när det inte sker naturligt eftersom man kan få verkliga komplikationer av det.

vad tycker ni ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 20:25
    ok eftersom jag tydligen uttryckt mej fel i texten så ska jag skriva hur jag menade så ingen mer tror jag vill döda alla tidigt födda.

jag undrar om det är rätt att hjälpa barn som födds och man VET med 1oo% att detta barn inte kommer f chansen till ett normalt liv.

är det rätt mot barnet att rädda det livet?

att föräldrarna vill och så det är ju självklart , skulle själv rädda mitt barn vilket skick det än skulle bli i sen.

men är det verkligen rätt , det är det jag menar inte om man ska ...och än en gång detta är barn som man VET kommer få ett jävla piss liv.

alltså sitta i rullstol och inte kunna komunicera , skulle kunna dö i dag eller om ett år , kan inte äta eller göra nåt själv.

det är den egentliga frågan , inte om man ska rädda för tidigt födda ,det är ju en självklarhet

det är det jag menar med onaturligt , om man får ett sådant liv istället för att dö.

• Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?
  • Faile

Klart man ska göra det som går. Det kallas utveckling.

Om du får cancer, skulle du inte vilja bli botad då för att det inte är "naturligt" ?

• lilla sandra
    Faile skrev 2010-05-27 15:03:04 följande:
    Klart man ska göra det som går. Det kallas utveckling. Om du får cancer, skulle du inte vilja bli botad då för att det inte är "naturligt" ?
    Tänkte precis samma sak.
  • ajmaj

Jag förstår hur du menar, och det är ju extremt svårt att ta ställning till tycker jag. Svårt liksom att bortse ifrån att det trots allt är en människa, som redan älskas av andra människor.
    Jag såg en dokumentär på SVT för ett tag sen, som handlade om just detta med för tidigt födda barn. Mycket gripande.
    På ett sätt tycker jag inte att man ska göra allt som går för att de ska överleva, för fy f*n vad de får stå ut med! Jag upplevde det som att de små bebisarna lider av att vi försöker hålla dem vid liv med alla möjliga medel.
    Dessutom får de ju väldigt ofta komplikationer som gör att de kanske måste lida resten av livet. Jag vet inte om det är rätt då, faktiskt.

Men - som förälder i den situationen skulle jag sannolikt vilja att läkare gör allt de kan för att mitt barn ska överleva. Har tack och lov inte befunnit mig i den sitsen, och hoppas att jag slipper (är gravid i v26 nu).

• Mamaiia
    Faile skrev 2010-05-27 15:03:04 följande:
     Om du får cancer, skulle du inte vilja bli botad då för att det inte är "naturligt" ?
    Precis, jag undrar detsamma.
    Är du emot allt kring mänskligt ingripande eller gäller det bara just ofödda barn?

Skall du inte laga dina tänder utan låta dem ruttna bort i munnen på dig för att "det är det som är naturligt" ?

Om du kommer in med en pågående hjärtinfarkt på akuten, känns det bäst för dig då ocm jag som sjuksköterska säger "nej, låt henne ligga där och dö, det är inte naturligt att ingripa"?
    ♥ Ljuvliga dotter E, född 2oo9-12-o8 ♥
  • Bubbis10

E denna tråden seriös??? hur kan man ens tänka tanken på om barnet ska eller INTE ska få leva?! detta va bland det mest sjuka jag läst på Fl tror jag.
    min son i magen är nu i v 29, jag känner av honom varje dag,hans dyngsrytm å vilken mat han reagerar på osv.

som ovan sa-om du hamnar i en situation där du behöver sjukvården för att överleva skulle du då skita i det?
    hur kan man ens ha denna tanken ts??

Min son i v 29 är fullt utvecklad med sinnen organ osv, nu ska han bara lägga på hullet, det är en liten person.

• Mamaiia

Man skall också veta, att många av de barn som föds före vecka 30 klarar sig helt utan komplikationer. Det finns också de som får komplikationer, men av mindre allvarlig grad och som ändå kan leva ett fullständigt normalt liv utan bekymmer.

Ska man skita i att försöka ändå, därför att man i förväg inte vet vem som kommer klara det och vem som inte gör det?

♥ Ljuvliga dotter E, född 2oo9-12-o8 ♥
  • Bubbis10
    ajmaj skrev 2010-05-27 15:07:21 följande:
    Jag förstår hur du menar, och det är ju extremt svårt att ta ställning till tycker jag. Svårt liksom att bortse ifrån att det trots allt är en människa, som redan älskas av andra människor.Jag såg en dokumentär på SVT för ett tag sen, som handlade om just detta med för tidigt födda barn. Mycket gripande.På ett sätt tycker jag inte att man ska göra allt som går för att de ska överleva, för fy f*n vad de får stå ut med! Jag upplevde det som att de små bebisarna lider av att vi försöker hålla dem vid liv med alla möjliga medel.Dessutom får de ju väldigt ofta komplikationer som gör att de kanske måste lida resten av livet. Jag vet inte om det är rätt då, faktiskt.Men - som förälder i den situationen skulle jag sannolikt vilja att läkare gör allt de kan för att mitt barn ska överleva. Har tack och lov inte befunnit mig i den sitsen, och hoppas att jag slipper (är gravid i v26 nu).
    asså allvarligt, alla barn som föds för tidigt får INTE komplikationer, utan lever ett fullt normalt liv idag.
  • Bubbis10
    Maaaaa skrev 2010-05-27 15:11:26 följande:
    Man skall också veta, att många av de barn som föds före vecka 30 klarar sig helt utan komplikationer. Det finns också de som får komplikationer, men av mindre allvarlig grad och som ändå kan leva ett fullständigt normalt liv utan bekymmer.Ska man skita i att försöka ändå, därför att man i förväg inte vet vem som kommer klara det och vem som inte gör det?
    exakt!! det e ett liv som e värt lika mkt som ngn annans. hur kan man ens komma på tanken å tvivla?!
  • Memnok77

Rent darwinistiskt är det ju inte bra.

Samma sak gäller att outbildade låginkomsttagare skaffar fler barn än högutbildade höginkomsttagare (i snitt alltså, i Sverige).

Det leder på sikt till att befolkningens genpol blir sämre eftersom inte bara de "bästa" eller mest lämpade får föröka sig, som det är i djurriket och som det var för människosläktet förr.

Men jag antar att det är priset framtida generationer får betala för att vårt samhälle tar hand om sina invånare.

• frupoulsen

som vanligt så missuppfattar alla det jag skriver , jag menar bara om det är rätt att kunna rädda så små barn , självklart tycker jag som alla andar här att man ska rädda sitt barn och alla andra sockså så klart men är det verkligen det bästa i vissa fall.

angå cancer så är det inte riktigt samma sak , dom flesta som får cancer kan botas och bli fullt friska men inte alla såklart.

jag vågade egentligen ointe skriva detta för jag visste att jag skulle få en massa påhopp ,

självklart är det inte alla som får komplikationer av dom som föddes för tidigt , jag vill inget hellre än att alal barn ska vara friska och må bra och räddas om dom kan.

det var inte det som var frågan , utan om det verkligen är rätt?
    det är ju helt fantastiskt att dom kan rädda barnen , det handlar INTE om det.

angå påhopp så verkar denna sajt vara värre än värst i bland , men ...

jag skrev inte dett för att nån skulle ta illa upp

Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?