• frupoulsen

ska barnet få leva egentligen?

om ett barn födds för tidigt tex före vecka 30 , ska man göra allt för att det barnet ska överleva då?

om mitt barn föddes så tidigt skulle jag självklart vilja att läkarna gjorde allt som stod i deras makt för att rädda henne/honom , MEN

är det rätt , att rädda livet på någon som utan dagens sjukvård inte skulle klara sej själv , som kan drabbas av en massa olika komplikationer , både då och senare i livet.

så min fråga är inte om du som mamma eller pappa skulle vilja rädda ditt barn , det är ju självklart , utan om det verkligen är rätt?

anledningen till detta är att ett sjukt barn oftast får sjuka barn osv , människor har faktiskt blivit mer och mer känsliga mot allt möjligt , jag menar inte att detta är orsaken , men det kan vara en av dom.

jag tycker inte detta egentligen är rätt , att man ska kunna överleva när det inte sker naturligt eftersom man kan få verkliga komplikationer av det.

vad tycker ni ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-28 20:25
    ok eftersom jag tydligen uttryckt mej fel i texten så ska jag skriva hur jag menade så ingen mer tror jag vill döda alla tidigt födda.

jag undrar om det är rätt att hjälpa barn som födds och man VET med 1oo% att detta barn inte kommer f chansen till ett normalt liv.

är det rätt mot barnet att rädda det livet?

att föräldrarna vill och så det är ju självklart , skulle själv rädda mitt barn vilket skick det än skulle bli i sen.

men är det verkligen rätt , det är det jag menar inte om man ska ...och än en gång detta är barn som man VET kommer få ett jävla piss liv.

alltså sitta i rullstol och inte kunna komunicera , skulle kunna dö i dag eller om ett år , kan inte äta eller göra nåt själv.

det är den egentliga frågan , inte om man ska rädda för tidigt födda ,det är ju en självklarhet

det är det jag menar med onaturligt , om man får ett sådant liv istället för att dö.

• Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?
  • Moderator

Andra gången nu, sluta upp med pajkastningen och håll er till Ts frågeställning, påhopp och annat trams hör inte hemma i tråden.
    /Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Killarnas morsa

Jag kan förstå din frågeställning, TS, om man utgår ifrån att man VET vilka barn som kommer att råka illa ut. Och det vet man inte, eller hur?

I mitt liv har jag hört många vuxna säga "Blir jag liggandes i respirator som en grönsak så dra ur sladden, för helvete!"
    Den tanken kan jag förstå. Skillnaden är att man vet vad det är man räddar till, så att säga. Det kan man inte veta med nyfödda barn!

Alla barn måste få chansen, vem ska annars välja var gränsen går??

• MickeN1973
    Killarnas morsa skrev 2010-05-27 23:50:39 följande:
    Jag kan förstå din frågeställning, TS, om man utgår ifrån att man VET vilka barn som kommer att råka illa ut. Och det vet man inte, eller hur?I mitt liv har jag hört många vuxna säga "Blir jag liggandes i respirator som en grönsak så dra ur sladden, för helvete!"Den tanken kan jag förstå. Skillnaden är att man vet vad det är man räddar till, så att säga. Det kan man inte veta med nyfödda barn!Alla barn måste få chansen, vem ska annars välja var gränsen går??
    Ja men då ska samhället utan krångel ge hjälp till dessa barn och deras föräldrar.
  • Themis

Avium: Men du får väl ändå medge att det angår alla på ett sätt när det är våra skattepengar som används till att rädda dessa barn med enormt resursbehov, istället för att t ex satsa pengar på att bota barncancer eller rentav rädda barn som föds fullgångna i andra länder men svälter ihjäl istället?

Samhället gör prioriteringar hela tiden, och samhället det är vi. Vet du hur många barnaliv man hade kunnat rädda för kostnaden av de dygn av akutvård som en prematur kan ta?

I USA gör folk skönhetsoperationer på sina husdjur för mer pengar än de skänker till svältande  barn, känns det bra ur etiskt perspektiv tycker du?

Allt hänger ihop och ditt beslut är bara ditt beslut så länge det inte påverkar andra. Hur vården prioriterar är definitivt en fråga som berör oss alla tycker jag, men det finns inga enkla och allt-räddande svar.

• hemljuvahem

Min kompis födde en son i v27 och idag är han världens finaste och helt frisk... så JA finns det resurser så ska man verkligen göra allt man kan i världen..

V 30 är inte så himla tidigt idag med tanke på vilken fin sjukvård vi har.. Sen utvecklas alla barn så olika och har olika svårt att klara sig utanför magen.

• MiniLou

Jag kan inte hjälpa det men jag blir oerhört äcklad och rörd av frågan!
    Ska man låta sitt prematurbarn dö bara för att det föds förtidigt?

Jag kan nästan tänka mig att du aldrig varit med om att föda ett barn alldeles förtidigt.
    Skulle du vara med om att föda ett prematurbarn så hade du nog inte ens tänkt tanken på att INTE låta all läkarbehandling som fanns hjälpa ditt barn.

Min son föddes i vecka 26 och hade stora möjligheter att klara sig om det inte vore så att han drabbades av GBS som i sin tur gjorde att han drabbades av 2 hjärnblödningar.
    Vi båda föräldrarna fick bestämma om läkarna skulle stänga av respiratorn då han hade blivit helt hjärndöd och då valde vi att inte vara egoistiska gentemot vår son.
    Jag är rätt säker på att läkarna hade beslutat att stänga av även om vi hade stretat emot.

Men innan det så fanns inte tanken på att låta honom dö, all min kraft gick åt till att hoppas på att läkarna skulle klara av att rädda honom.

Det finns så många prematurbarn som växt upp utan några men så absolut tycker jag att man ska fortsätta att rädda alla små prematurbarn!

• MiniLou
    Themis skrev 2010-05-28 01:27:17 följande:
    Avium: Men du får väl ändå medge att det angår alla på ett sätt när det är våra skattepengar som används till att rädda dessa barn med enormt resursbehov, istället för att t ex satsa pengar på att bota barncancer eller rentav rädda barn som föds fullgångna i andra länder men svälter ihjäl istället?Samhället gör prioriteringar hela tiden, och samhället det är vi. Vet du hur många barnaliv man hade kunnat rädda för kostnaden av de dygn av akutvård som en prematur kan ta?I USA gör folk skönhetsoperationer på sina husdjur för mer pengar än de skänker till svältande  barn, känns det bra ur etiskt perspektiv tycker du?Allt hänger ihop och ditt beslut är bara ditt beslut så länge det inte påverkar andra. Hur vården prioriterar är definitivt en fråga som berör oss alla tycker jag, men det finns inga enkla och allt-räddande svar.
    Jaha så du tycker att cancerbarn är viktigare än prematurbarn?
    Saken är ju den att både cancerbarn och prematurbarn är LIV!
  • I have a kid

Har en dotter på snart 2 år  som föddes i vecka 29+4

hon har INGA skador ÄR som en vanlig 2 åring  även fast hon igentligen skulle fyllt 2 år  26 augusti

Jag själv är född vecka 32+0  INGA SKADOR är 23 år

• Jag bryr mig inte vad ni tycker

Fan vad sur jag blir på den här tråden.
    Min son är född i v 28, men inte är det något fel på honom. Förrutom att ortopeden ska göra något med hans armbåge.

• I have a kid
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-05-28 02:13:07 följande:
    Fan vad sur jag blir på den här tråden. Min son är född i v 28, men inte är det något fel på honom. Förrutom att ortopeden ska göra något med hans armbåge.
    Ja ts har ju inte SJÄLV prematur barn verkar det som...

men vi får se nu vars hennes grav slutar.. och Om hon då själv för ett prematurbarn så blir det roligt å se hur hon då ska resonera
Svar på tråden ska barnet få leva egentligen?