• Highlandertess

Beteende i affär

Jag blev vittne till något som jag tyckte var konstigt idag. I en affär så stod en mamma i kö med två barn. Barnen gjorde lite som de ville och hon sa till dem gång på gång att stanna hos henne. Detta sa hon försiktigt och barnen lydde förstås inte. Till slut röt hon till, grep tag i barnen och släpade dem med sig till platsen i kön. Det kom så plötsligt att jag bara gapade.

Nu har jag inget barn än, så kan inte säga med erfarenhet hur jag skulle göra, men min första tanke var att är det inte bättre att säga till allvarligt direkt så blir det inte så frustrerande att man tar och drar i barnen? När min syster inte lyssnade när vi var små så brukade mamma sätta sig på huk, ta tag i hennes axlar (mjukt alltså), se till att ha ögonkontakt och sa så till henne på allvar vad det var hon inte fick göra och efteråt frågade hon ifall min syster hört och förstått. Det funkade alltid.

Hur gör ni om barnen trilskas i affären?

• Svar på tråden Beteende i affär
  • Bubbis10

hahahaah blir full i skratt, aså bara för att man e mamma så e man inte mer än människa.jag förstår henne fullt ut, nu har min dotter bara gjort så en gng i sitt liv å då var hon liten (e nu 11 år) , vi var å handlade å hon såg ngt hon ville ha.,vrålade som en galning. jag tittade på henne där hon låg på golvet mitt i affären å sa bestämt-där kan du ligga å skrika för nu går jag!!

det har aldrig hänt igen, sen såklart tappar man tålamodet..
    jag skulle ryta till åt mina barn om dom betedde sig illa, men givetvis så skulle jag låta dom få en chans först genom en vänlig ton.

• Erkens mamma

Konstigt sätt tycker jag..

Jag säger till vänligt första gången.
    Andra gången mer bestämt.
    Tredje gången menar jag riktigt allvar.

Brukar nästan aldrig behöva använda "steg 3" då mina barn inte gärna vill se mig arg.  

Blir ju svårt för barnen att veta att man menar allvar om det först händer inget, sedan inget, sedan inget, och sedan smäller det?!

• Kaxelina

Slipper sånt för där jag handlar så finns det ett lekrum som dom springer till när vi närmar oss kassan. Sen plockar jag/vi upp dom på vägen ut till bilen. {#lang_emotions_laughing}

Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • SunnyBunny

Äh sånt händer när man är förälder! Man kanske inte orkar säga till dem först, men sen tappar man tålamodet. Jag lovar att allt sånt ser alltid värre ut än det är. Kände med så innan jag blev mamma. Fatta inte varför föräldrar inte plocka upp sina skrikande barn på golvet, varför de inte sa till på skarpen eller varför de skrek på dem;) Tänkte alltid så där skulle aldrig min unge göra eller jag som mamma HA! De har man fått äta upp idag;)

• Bubbis10
    SunnyBunny skrev 2010-05-29 15:33:00 följande:
    Äh sånt händer när man är förälder! Man kanske inte orkar säga till dem först, men sen tappar man tålamodet. Jag lovar att allt sånt ser alltid värre ut än det är. Kände med så innan jag blev mamma. Fatta inte varför föräldrar inte plocka upp sina skrikande barn på golvet, varför de inte sa till på skarpen eller varför de skrek på dem;) Tänkte alltid så där skulle aldrig min unge göra eller jag som mamma HA! De har man fått äta upp idag;)
    haha instämmer, saken e denna att man kanske ser detta å tänker hua vilken mamma...å vet INTE om att ungen har hållt på sen 6 på morrn å det kanske e FÖRSTA gng mamman ifråga gör så?! vad vet vi.?
  • Highlandertess

TS fortsättningen på inlägget. Ja, jag vet inte. Det kanske såg värre ut än det var. Men att slita och dra i barnen...? Ryta till kan jag också förstå, men hoppas verkligen att jag inte kommer ta till hårdhänta fysiska åtgärder vid trilskning.

• Anna81
    Highlandertess skrev 2010-05-29 23:06:05 följande:
    TS fortsättningen på inlägget. Ja, jag vet inte. Det kanske såg värre ut än det var. Men att slita och dra i barnen...? Ryta till kan jag också förstå, men hoppas verkligen att jag inte kommer ta till hårdhänta fysiska åtgärder vid trilskning.
    Fast om du tror att det hjälper att sitta på huk och prata varje gång så är du naiv.
  • Highlandertess
    Anna81 skrev 2010-05-30 11:23:28 följande:
    Fast om du tror att det hjälper att sitta på huk och prata varje gång så är du naiv.
    Det hjälpte varje gång med syrran. Så erfarenheten säger att det funkar. Jag har inte erfarenhet av något annat. Det är väl ändå så uppfostran fungerar? Att man går på sin erfarenhet och det man sett fungera?
  • Bubbis10
    Anna81 skrev 2010-05-30 11:23:28 följande:
    Instämmer!
  • ominte
    Pregga skrev 2010-05-30 13:31:33 följande:
    Instämmer!
    För vissa stämmer det men många glömmer att barn är olika.
    Min dotter lyssnar inte när jag sätter mig på huk. Hon gjorde det ett tag men nu är hon inne i 3-årstrotsen och sätter för sin hand över min mun när jag försökre prata med henne. Kul.

Jag säger till henne att hålla sig nära mig, gör hon inte det så är jag rätt säker på att hon ändå inte river ner nåt utan bara går runt och tittar, ligger på golvet och rullar etc och det gör knappast nånting..
Svar på tråden Beteende i affär