• Highlandertess

Beteende i affär

Jag blev vittne till något som jag tyckte var konstigt idag. I en affär så stod en mamma i kö med två barn. Barnen gjorde lite som de ville och hon sa till dem gång på gång att stanna hos henne. Detta sa hon försiktigt och barnen lydde förstås inte. Till slut röt hon till, grep tag i barnen och släpade dem med sig till platsen i kön. Det kom så plötsligt att jag bara gapade.

Nu har jag inget barn än, så kan inte säga med erfarenhet hur jag skulle göra, men min första tanke var att är det inte bättre att säga till allvarligt direkt så blir det inte så frustrerande att man tar och drar i barnen? När min syster inte lyssnade när vi var små så brukade mamma sätta sig på huk, ta tag i hennes axlar (mjukt alltså), se till att ha ögonkontakt och sa så till henne på allvar vad det var hon inte fick göra och efteråt frågade hon ifall min syster hört och förstått. Det funkade alltid.

Hur gör ni om barnen trilskas i affären?

• Svar på tråden Beteende i affär
  • anyXX

Jag kan förstå att man tappar tålamodet och skiker någon gång även om det är fel, men ta hårt i armen tycker jag INTE är ok.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Maarit

Efter att ha jobbat i butik tycker jag att det är ok att föräldrar säger ifrån.

Det är inte ok att barnen springer omkring, de kan skada sig när det ramlar, de flesta butiker har klinkergolv. Tycker så synd om små barn som lider när de slagit sig, det gör lite ont i en.

Sen skall barn inte springa barfota eller krypa på golven i matbutiker det kan hända att personalen missat en liten bit glas då en burk gått sönder.

Många föräldrar brukar bli arga på sina barn när de visar ett normalt barn beetende vid kassan, det känns ofta onödigt men man ser att föräldrarna är slutstressade och inte orkar. Sen finns det barn som lever vildar och borde bli tillsagda av sina föräldrar, men föräldrarna struntar i det totalt.

Jag tycker det är tråkigt med föräldrar som ger sina barn vad de vill ha bara så de inte skall skrika. Det är bättre att inte lära barnen att de får som de vill bara de skriker. Butikspersonalen får höra barnen skrika max 5 minuter, det är ingenting i jämförelse vad man som förälder får om de lärt sig att skrika till sig allt. Stå på er!

• Anna81
    Maarit skrev 2010-05-30 20:25:55 följande:
    Efter att ha jobbat i butik tycker jag att det är ok att föräldrar säger ifrån. Det är inte ok att barnen springer omkring, de kan skada sig när det ramlar, de flesta butiker har klinkergolv. Tycker så synd om små barn som lider när de slagit sig, det gör lite ont i en.Sen skall barn inte springa barfota eller krypa på golven i matbutiker det kan hända att personalen missat en liten bit glas då en burk gått sönder. Många föräldrar brukar bli arga på sina barn när de visar ett normalt barn beetende vid kassan, det känns ofta onödigt men man ser att föräldrarna är slutstressade och inte orkar. Sen finns det barn som lever vildar och borde bli tillsagda av sina föräldrar, men föräldrarna struntar i det totalt.Jag tycker det är tråkigt med föräldrar som ger sina barn vad de vill ha bara så de inte skall skrika. Det är bättre att inte lära barnen att de får som de vill bara de skriker. Butikspersonalen får höra barnen skrika max 5 minuter, det är ingenting i jämförelse vad man som förälder får om de lärt sig att skrika till sig allt. Stå på er!
    håller med dig! sitter själv i kassan och blir ibland helt chockad över hur slappa folk är med sina barn.
  • ominte
    Pregga skrev 2010-05-30 19:09:37 följande:
    Självklart ska barn kunna vara just det-barn! å det innebär inte att dom ska vara tysta å inte synas, MEN man får ändå lära dom att visa hänsyn å respekt för sin omgivning! min dotter e varken tillknäppt,rädd för att höras osv. Hon uppträder ofta med dans å sång, pratar mkt mkt..hua..men vet åxå när man ska ta det lite lungt. Hon kan bli jätte arg på mig, som tex nu-hon vill para sin kanin med en annan, å jag sa nej det blir inga kaninungar. Min dotter vrålade å skrek att jag va såå elak för detta. Så rädd för att säja ifrån e hon inte, sen att hon e mitt i puberteten e ju en annan sak. Men säjer jag ifrån så lyssnar hon, inte pga rädsla på ngt vis utan av respekt för att jag e vuxen å hennes mamma. sen ska barn visas lika mkt respekt, men det får ju inte gå överstyr då barn inte ser konsenkvenserna av sitt handlande.
    Ja det är som sagt EN sak.
    Att gapa och rulla runt i en affär tycker inte jag är ouppfostrat, utan just att vara barn
  • Bubbis10
    ominte skrev 2010-05-30 22:15:00 följande:
    Ja det är som sagt EN sak. Att gapa och rulla runt i en affär tycker inte jag är ouppfostrat, utan just att vara barn
    Finns lekplatser å andra tillfällen för det beteendet å inte i en affär.
  • 071001

Siri bryr sig inte vare sig om jag sitter på huk och pratar med henne eller om jag skriker mig blå så jag går gärna och handlar utan henne om det är rusningtid.

• Lillstrumpa 08

Jag var i en butik häromdagen, men vände igen eftersom det helt enkelt inte var läga att handla...
    Jag hämtar en tvååring efter 8 timmar på dagis, har får syn på en sån där bil som man kan stoppa pengar i utanför butiken den var tyvärr trasig, vilket min 2åring inte möjligtvis kan förstå. Där bröt han ihop. Jag kan inte i ett sånt läga kräva att han ska följa med in i affären och uppföra sig och jag går inte runt med en skrikande unge i affären. Vi åkte sonika hem och väntade in pappan så handlade jag senare. Man får välja sina stunder. Lite OT men jag önskar ibland att fler resonerade så.

• 071001

Lillstrumpa 08, jag förstår dig precis.

• Highlandertess
    ominte skrev 2010-05-30 13:44:42 följande:
    Förstår inte varfär det är så hemskt om barnen springer runt lite i affären. En sak om de river, tar saker, möblerar om men om de bara springer/går omkring eller leker med varann så skit samma..
    De kastade grejer på golvet och skulle precis till att börja riva sönder gratulationskort när mamman fick nog. Det jag blev ställd över var varför hon inte sa till dem ordentligt tidigare. Det gick från typ ett oengagerat "sluta" till en explosion. Jag var inte den enda som reagerade heller. Till och med en annan barnfamilj reagerade så det tolkade jag som att jag ändå inte var så totalt oerfaren som en del påstått här i diskussionen.
  • Highlandertess
    Maria222 skrev 2010-05-30 19:54:28 följande:
    Ja det var lite märkligt gjort av mamman.Jag observerade nåt ännu märkligare för ett tag sedan. Det var en pojke som ville ha choklad men hans mamma hade sagt nej. Han skrek och grät högt och mamman stod fast vid sitt beslut, ända tills hon kom nästan ända fram till kassörskan, då säger hon "ja med gå och hämta en chokladkaka då, men då måste du vara snäll sen". Det var ett för mig helt obegripligt handlande från mammans sida.
    Ja, då lär sig barnet att det funkar att krångla. Jag såg något liknande en gång. Två pojkar var besvärliga i en mataffär och då sa föräldrarna att om de inte skärpte sig så blev det mat hemma istället för McDonalds. Då blev de ännu mer högljudda och skrek och grät. Till slut sa föräldrarna..."ja ja, ni får McDonalds".
Svar på tråden Beteende i affär