• Highlandertess

Beteende i affär

Jag blev vittne till något som jag tyckte var konstigt idag. I en affär så stod en mamma i kö med två barn. Barnen gjorde lite som de ville och hon sa till dem gång på gång att stanna hos henne. Detta sa hon försiktigt och barnen lydde förstås inte. Till slut röt hon till, grep tag i barnen och släpade dem med sig till platsen i kön. Det kom så plötsligt att jag bara gapade.

Nu har jag inget barn än, så kan inte säga med erfarenhet hur jag skulle göra, men min första tanke var att är det inte bättre att säga till allvarligt direkt så blir det inte så frustrerande att man tar och drar i barnen? När min syster inte lyssnade när vi var små så brukade mamma sätta sig på huk, ta tag i hennes axlar (mjukt alltså), se till att ha ögonkontakt och sa så till henne på allvar vad det var hon inte fick göra och efteråt frågade hon ifall min syster hört och förstått. Det funkade alltid.

Hur gör ni om barnen trilskas i affären?

• Svar på tråden Beteende i affär
  • Anna81
    Highlandertess skrev 2010-05-30 11:29:53 följande:
    Det hjälpte varje gång med syrran. Så erfarenheten säger att det funkar. Jag har inte erfarenhet av något annat. Det är väl ändå så uppfostran fungerar? Att man går på sin erfarenhet och det man sett fungera?
    ok ja då får vi hoppas at det funkar på dina barn med. Ibland räcker det för mig att säga till mina barn 1 gång, ibland behöver jag inte säga till alls, ibland måste jag rycka tag i armen för att bli hörd. ;)
  • hemljuvahem

Men om hon hade sagt till dem massvis av gånger och de inte lyssnat så är det inte så konstigt eller? Ibland är det ju svårt att få barn som springer runt att bli stilla så man kan få ögonkontakt med dem liksom.. eller kontakt överlag.

Mamma är säkert stressad också eftersom hon står i en kö.

• ominte

Förstår inte varfär det är så hemskt om barnen springer runt lite i affären. En sak om de river, tar saker, möblerar om men om de bara springer/går omkring eller leker med varann så skit samma..

• Bubbis10
    ominte skrev 2010-05-30 13:35:35 följande:
    För vissa stämmer det men många glömmer att barn är olika. Min dotter lyssnar inte när jag sätter mig på huk. Hon gjorde det ett tag men nu är hon inne i 3-årstrotsen och sätter för sin hand över min mun när jag försökre prata med henne. Kul.Jag säger till henne att hålla sig nära mig, gör hon inte det så är jag rätt säker på att hon ändå inte river ner nåt utan bara går runt och tittar, ligger på golvet och rullar etc och det gör knappast nånting..
    Jo barn e olika å det räcker för mig att ge min dotter en blick sen e det inget mer tjöt! jag skulle aldrig lägga hand på min dotter då jag anser det mkt kränkande för barnet, av egna erfarenheter, MEN att ta sitt barn i armen, japp det får man göra.
    min dotter är nu 11 år å mkt,mkt väluppfostrad å visst så har jag alltid försökt prata med henne å förklara saker, men man e trots allt bara människa å tappar ibland tålamodet å visst har jag höjd rösten ordentligt då. att dom rullar runt, gapar å stökar i affärer är enl mig ouppfostrat, i MITT tycke då.
    kommer säker få påhopp för denna meningen som med allt här inne på Fl, men jag står för det.

kan störa mig så sjukt när ungar drar i kläder, springer framför ens ben,rullar runt så man får titta vart man går för att inte kliva på dom.
    nej det har med uppfostran att göra å att ta hänsyn till andra människor i sin omgivning, sen kan du tycka att det inte e så farligt.
  • ominte
    Pregga skrev 2010-05-30 17:55:45 följande:
    Jo barn e olika å det räcker för mig att ge min dotter en blick sen e det inget mer tjöt! jag skulle aldrig lägga hand på min dotter då jag anser det mkt kränkande för barnet, av egna erfarenheter, MEN att ta sitt barn i armen, japp det får man göra.min dotter är nu 11 år å mkt,mkt väluppfostrad å visst så har jag alltid försökt prata med henne å förklara saker, men man e trots allt bara människa å tappar ibland tålamodet å visst har jag höjd rösten ordentligt då. att dom rullar runt, gapar å stökar i affärer är enl mig ouppfostrat, i MITT tycke då.kommer säker få påhopp för denna meningen som med allt här inne på Fl, men jag står för det.kan störa mig så sjukt när ungar drar i kläder, springer framför ens ben,rullar runt så man får titta vart man går för att inte kliva på dom.nej det har med uppfostran att göra å att ta hänsyn till andra människor i sin omgivning, sen kan du tycka att det inte e så farligt.
    Nej jag tycker inte att barn behöver ta hänsyn till sin omgivning på det sättet som jag anar att du tycker. Barn är barn, de utvecklas konstant och kan inte, lik oss vuxna, tänka på vad andra tycker och tänker om dem.
    Men det grundar sig i att jag är så less på denna svenskehet med tillknäppta människor som inte vågar höras och synas, allt ska liksom vara så ORDNINGSAMT och lagom jämt. Allt för att inte sticka ut för mycket så folk tittar och märker en.

Jag tycker det är ett sundhetstecken att barn kan koppla av och bort hur vuxna ser på dem och leka fritt och prata högt utan att hela tiden behöva tänka till vilka som hör eller ser dem.

ANNAT är det att man behöver vara tyst ibland på tex bibliotek för att inte störa andra, inte sätta krokben på andra eller slänga saker på andra och vara rent ut sagt elak. Man ska respektera andra, det är grundläggande, men det är inte det vi pratar om här.
  • Bubbis10
    ominte skrev 2010-05-30 19:03:24 följande:
    Nej jag tycker inte att barn behöver ta hänsyn till sin omgivning på det sättet som jag anar att du tycker. Barn är barn, de utvecklas konstant och kan inte, lik oss vuxna, tänka på vad andra tycker och tänker om dem.Men det grundar sig i att jag är så less på denna svenskehet med tillknäppta människor som inte vågar höras och synas, allt ska liksom vara så ORDNINGSAMT och lagom jämt. Allt för att inte sticka ut för mycket så folk tittar och märker en.Jag tycker det är ett sundhetstecken att barn kan koppla av och bort hur vuxna ser på dem och leka fritt och prata högt utan att hela tiden behöva tänka till vilka som hör eller ser dem.ANNAT är det att man behöver vara tyst ibland på tex bibliotek för att inte störa andra, inte sätta krokben på andra eller slänga saker på andra och vara rent ut sagt elak. Man ska respektera andra, det är grundläggande, men det är inte det vi pratar om här.
    Självklart ska barn kunna vara just det-barn! å det innebär inte att dom ska vara tysta å inte synas, MEN man får ändå lära dom att visa hänsyn å respekt för sin omgivning! min dotter e varken tillknäppt,rädd för att höras osv. Hon uppträder ofta med dans å sång, pratar mkt mkt..hua..men vet åxå när man ska ta det lite lungt. Hon kan bli jätte arg på mig, som tex nu-hon vill para sin kanin med en annan, å jag sa nej det blir inga kaninungar. Min dotter vrålade å skrek att jag va såå elak för detta. Så rädd för att säja ifrån e hon inte, sen att hon e mitt i puberteten e ju en annan sak. Men säjer jag ifrån så lyssnar hon, inte pga rädsla på ngt vis utan av respekt för att jag e vuxen å hennes mamma. sen ska barn visas lika mkt respekt, men det får ju inte gå överstyr då barn inte ser konsenkvenserna av sitt handlande.
  • vittra

Man ser så mycket konstigt i affärerarna så man upphör aldrig att förvånas... detta var enligt mig en lindrig företeelse

• Bubbis10

Vittra haha
    instämmer, då har man nog levt med skygglappar på.

• Maria222

Ja det var lite märkligt gjort av mamman.
    Jag observerade nåt ännu märkligare för ett tag sedan. Det var en pojke som ville ha choklad men hans mamma hade sagt nej. Han skrek och grät högt och mamman stod fast vid sitt beslut, ända tills hon kom nästan ända fram till kassörskan, då säger hon "ja med gå och hämta en chokladkaka då, men då måste du vara snäll sen". Det var ett för mig helt obegripligt handlande från mammans sida.

Mamma till Kevin född 0706. BF med lillebror Lukas 2010-08-14
  • Drömmerdrömmar

Nu vet jag inte hur gamla dess barn du såg var, men min dotter fyller två nu den 12e juni, och hon är totalt hopplös, det funkar varken att sitta på knä och prata med henne, prata normalt med henne, eller skrika åt henne.

Svar på tråden Beteende i affär