• Papi Jo

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Härom veckan blev det en stor nyhet i Storbritannien att 1000 barn under 15 år genomgått abort. I Sverige har frekvensen varit högre än så, men tyvärr valde Socialstyrelsen att ta bort denna information för ett par år sedan.

När nu Socialstyrelsen presenterade abortstatistiken för år 2009 förra veckan begärde Ja till Livet att få reda på hur många aborter som 11-14-åringar genomgått varje år under 2000-talet. Idag kom svaret där det står att en "chef för registerenheten och som också arbetat bl.a. med abortfrågor har tyvärr sagt att vi inte får lämna ut särskild data för åldersgruppen under 15."

Föräldrar i Sverige har inte rätt att få veta när deras 11-15-åriga dotter genomgår abort.

Tycker du beslutet är ritktigt?

Att mörka aborter utförda på flickor i denna unga ålder kan vara en orsak till att sexuella övergrepp inte uppdagas och förövare går fria.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 21:18
    Efter ung 150+ kommentarer så har det alltså kommit fram att Socialstyrelsen verkligen mörkade statistiken.

Efter förfrågan från Ja Till Livet släppte Socialstyrelsen informationen. Så blev information som mörkades tillgänglig för alla. Tack Ja Till Livet att ni hjälper vårt samhälle att förbli öppet!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/pressrelease/view/socialstyrelsens-ja-som-blev-nej-som-blev-ja-paa-foerfraagan-om-statistik-om-barnaborter-i-sverige-ja-till-livet-419706
  • Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..
  • Papi Jo
    Tygtiiger skrev 2010-06-02 20:53:33 följande:
    Ingen inom sjukvården tar lätt på en gravid fjortonåring. Bara det faktum att en fjortonåring ÄR gravid är grund för anmälan, det är ju våldtäkt mot barn oavsett om hon var med på det eller inte.

Men det finns också flickor som har en ärlig och uppriktig ångest för att deras föräldrar ska slå ihjäl dem om de visar sig varit gravida. Ska sjukvården ändå berätta för föräldrarna? Med tanke på att barn är i stort sett rättslösa ändå i Sverige?

Jag tycker det är utmärkt att man inte har särskild statistik för antalet aborter som barn har genomgått jämfört med övriga åldersgrupper. Ja till livet är en organisation som jag fullständigt saknar förtroende för, de har knappast omsorgen om de gravida barnen för ögonen, de är en snuskig propagandaorganisation som värnar fosters rätt på bekostnad av kvinnans.
    Håll i hatten tygtiger , plutteli och alla andra (inklusive mig själv). Jag har blivit delaktig av svaret från Socialstyrelsen enligt nedan:

Hej x!

I årsrapporten 2009 om aborter så finns åldersgruppen under 15 år med, dock ej särredovisade. Dessa ingår i åldersgruppen 19 år och yngre.

Det är möjligt att få abortsiffror för åldersgruppen under 15 år för hela riket (bifogas), dock inte uppdelad efter län. Anledningen är att det rör sig om ganska små tal och Socialstyrelsen kan av sekretesskäl inte lämna ut för små tal och uppgifter där det finns möjlighet att identifiera personer.

Med vänliga hälsningar
    Tsegalem Muzollo

Pga sena timmen har jag inte hunnit titta på själva statstiken, ska meddela den imorgon i mån av tid.
  • Papi Jo
    Runa skrev 2010-06-01 21:08:24 följande:
    Äntligen någon som kollat på rapporten.! Jag hade inte sett det angående 15-19 åringarna men det stämmer som du säger. Jjag har ändå fått särredovisningen per fil och ska titta på den. Se föregående kommentar av mig.
  • Shadilly
    Papi Jo skrev 2010-06-03 01:09:29 följande:
    Håll i hatten tygtiger , plutteli och alla andra (inklusive mig själv). Jag har blivit delaktig av svaret från Socialstyrelsen enligt nedan:

Hej x!

I årsrapporten 2009 om aborter så finns åldersgruppen under 15 år med, dock ej särredovisade. Dessa ingår i åldersgruppen 19 år och yngre.

Det är möjligt att få abortsiffror för åldersgruppen under 15 år för hela riket (bifogas), dock inte uppdelad efter län. Anledningen är att det rör sig om ganska små tal och Socialstyrelsen kan av sekretesskäl inte lämna ut för små tal och uppgifter där det finns möjlighet att identifiera personer.

Med vänliga hälsningar
    Tsegalem Muzollo

Pga sena timmen har jag inte hunnit titta på själva statstiken, ska meddela den imorgon i mån av tid.
    Och inte helt oväntat visade det sig att Ja till Livet ljuger som vanligt.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Papi Jo
    Doktorn skrev 2010-06-01 11:15:27 följande:
     Jämförelsevis har jag svårt att tänka mig mer ömmande fall än barn som nödgats genomgå abort. Deras identiteter måste skyddas till varje pris från nyfikna grannar, journalister och lobbyorgnisationer. ....- jag inte kan inte heller se något uppenbart skäl att totalsiffran över antalet barnaborter i Sverige ska sekretessbeläggas. Det vore mycket tacksamt att få ett klargörande från Socialstyrelsen, precis som du skriver.
    Klarläggandet har alltså kommit och även en särredovisad statistik som jag inte kan läsa på denna dator, men ska göra ett försök på en annan imorgon:)
    Det var som du befarade: antalet av dessa borter är så få på länsnivå att endast en redovisning för hela landet går att göra för att undvika spårbarhet.

Frågan ärju dock varför inte den särredovisning jag nu har fått inte fanss med i rapporten just särredovisat.. men men. JAg k'nner mig nöjd med socialstyrelsens svar:)

Tack för fina och genomtänkta kommentarer!
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-06-03 01:57:54 följande:
    Och inte helt oväntat visade det sig att Ja till Livet ljuger som vanligt.
    så nu tror du plötsligt på mig?:)
  • BlommyNess12
    Tygtiiger skrev 2010-06-02 20:53:33 följande:
    Ingen inom sjukvården tar lätt på en gravid fjortonåring. Bara det faktum att en fjortonåring ÄR gravid är grund för anmälan, det är ju våldtäkt mot barn oavsett om hon var med på det eller inte.

Men det finns också flickor som har en ärlig och uppriktig ångest för att deras föräldrar ska slå ihjäl dem om de visar sig varit gravida. Ska sjukvården ändå berätta för föräldrarna? Med tanke på att barn är i stort sett rättslösa ändå i Sverige?

Jag tycker det är utmärkt att man inte har särskild statistik för antalet aborter som barn har genomgått jämfört med övriga åldersgrupper. Ja till livet är en organisation som jag fullständigt saknar förtroende för, de har knappast omsorgen om de gravida barnen för ögonen, de är en snuskig propagandaorganisation som värnar fosters rätt på bekostnad av kvinnans.
    Krupke, we've got problems of our own!
    Nej, inte om hon blivit gravid med en annan fjortonåring.
  • Shadilly
    Papi Jo skrev 2010-06-03 02:02:10 följande:
    så nu tror du plötsligt på mig?:)
    Jag hoppas att du tror på det du säger i alla fall. Att Ja til Livet ljög och att statistiken finns tillgänglig har jag redan fått från flera andra källor, men nu vet du det också.
    Frågan är om du har lärt dig något eller om du glatt prånglar ut deras lögner även i nästa trådstart på ämnet?
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • ugnspannkakan

ni som skriver att tolvåringar får inte ta beslut angående tandställning, blodprov, osv. brukar ni umgås med tolvåringar. om föräldrn vill att barnet ska ha tandställning men barnet inte vill går det inte att tvinga en tolvåring till det. likadant med blodprov. om föräldern vägrar att barnet ska få ett blodprov kan barnet gå dit själv och försöka få ett blodprov, om inte föäldern sagt till sjukvården att barnet inte ska ha ett blodprov. så är det inte med aborter, där får man göra det även om föräldern inte vill. det beror på att det påverkar barnets liv mer än ett blodprov.

• Papi Jo

Statistiken för aborter på flickokr 11-15 år 1985-2009.

ÅR

Antal aborter

1985

150

1986

149

1987

150

1988

210

1989

201

1990

203

1991

158

1992

140

1993

162

1994

127

1995

128

1996

137

1997

134

1998

143

1999

159

2000

216

2001

256

2002

263

2003

270

2004

280

2005

255

2006

236

2007

282

2008

217

2009

175

• Papi Jo
    Papi Jo skrev 2010-06-03 10:21:31 följande:
    Statistiken för aborter på flickokr 11-15 år 1985-2009.

ÅR

ok det där såg ju snyggt ut - not..(formateringen)   Ska läsas värde under årtal..
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..