• Papi Jo

Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..

Härom veckan blev det en stor nyhet i Storbritannien att 1000 barn under 15 år genomgått abort. I Sverige har frekvensen varit högre än så, men tyvärr valde Socialstyrelsen att ta bort denna information för ett par år sedan.

När nu Socialstyrelsen presenterade abortstatistiken för år 2009 förra veckan begärde Ja till Livet att få reda på hur många aborter som 11-14-åringar genomgått varje år under 2000-talet. Idag kom svaret där det står att en "chef för registerenheten och som också arbetat bl.a. med abortfrågor har tyvärr sagt att vi inte får lämna ut särskild data för åldersgruppen under 15."

Föräldrar i Sverige har inte rätt att få veta när deras 11-15-åriga dotter genomgår abort.

Tycker du beslutet är ritktigt?

Att mörka aborter utförda på flickor i denna unga ålder kan vara en orsak till att sexuella övergrepp inte uppdagas och förövare går fria.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-03 21:18
    Efter ung 150+ kommentarer så har det alltså kommit fram att Socialstyrelsen verkligen mörkade statistiken.

Efter förfrågan från Ja Till Livet släppte Socialstyrelsen informationen. Så blev information som mörkades tillgänglig för alla. Tack Ja Till Livet att ni hjälper vårt samhälle att förbli öppet!

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/jatilllivet/pressrelease/view/socialstyrelsens-ja-som-blev-nej-som-blev-ja-paa-foerfraagan-om-statistik-om-barnaborter-i-sverige-ja-till-livet-419706
  • Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..
  • Plutteli
    Papi Jo skrev 2010-06-05 21:57:04 följande:
    ok .. lågvattennivå.. Det styrker väl bara att debatten är avslutad. Om inte du kan komma med info som styrker dina påståenden förstås. 
    Men jösses, det är väll allmänt känt att Ja till Livet använder sig av falsk propaganda, att de tex har tagit bilder av foster i tex. v 12 och hävdat att det är ett foster i v. 8 för att understryka hur hemskt det är med abort? Eller de där filmerna de hade för nått år sedan där de filmat ett nyligen aborterat foster och bla tagit en pincet för att få fostrets "hand" att vinka. De har förvanskat resultat tidigare, gjort jämförelser mellan olika länders abortstatistik utan att öht titta till alla parametrar som tex. illegala aborter, aborter där landets kvinnor reser till ett annat land för sin abort osv osv.

Ja till Livet gör allt för att vinna billiga poäng för att moraliskt smutskasta den som gjort en abort. Jag har i mitt politiska engagemang kommit i kontakt med Folk från Svensk, Irländs, Brittisk och Amerikansk Ja till livet rörelse och än så länge nöjer sig Svenskarna med att förvanska fakta vilket vi ska vara glad för, för ta de efter sina vänner i de andra rörelserna ligger vi risigt till!
  • Papi Jo
    Plutteli skrev 2010-06-05 22:31:05 följande:
    Men jösses, det är väll allmänt känt att Ja till Livet använder sig av falsk propaganda, att de tex har tagit bilder av foster i tex. v 12 och hävdat att det är ett foster i v. 8 för att understryka hur hemskt det är med abort? Eller de där filmerna de hade för nått år sedan där de filmat ett nyligen aborterat foster och bla tagit en pincet för att få fostrets "hand" att vinka. De har förvanskat resultat tidigare, gjort jämförelser mellan olika länders abortstatistik utan att öht titta till alla parametrar som tex. illegala aborter, aborter där landets kvinnor reser till ett annat land för sin abort osv osv.

Ja till Livet gör allt för att vinna billiga poäng för att moraliskt smutskasta den som gjort en abort. Jag har i mitt politiska engagemang kommit i kontakt med Folk från Svensk, Irländs, Brittisk och Amerikansk Ja till livet rörelse och än så länge nöjer sig Svenskarna med att förvanska fakta vilket vi ska vara glad för, för ta de efter sina vänner i de andra rörelserna ligger vi risigt till!
    ok, det var åtminstone 3 anklagelser.. jag googlade lite och hittade inga referenser?

Om jag får agera tillfällig försvarsadvokat för Ja Till LIvet så sysslar inte dom med skuldbeläggning av några kvinnor som genomgått abort. Däremot riktar dom sitt arbete mot opinionsbildning och lobbying mot beslutsfattare.

Du ska få en utmaning av mig och påvisa om du kan ett enda tillfälle under alla år där ja till livet aktivt sökt skuldbelägga kvinnor som genomgått abort?
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-06-05 22:13:09 följande:
    Jag nöjer mig med att hänvisa till ditt eget länkade "pressmeddelande" där man öppet redovisar att man skickat undermåligt formulerade email med stavfel som ändrat innebörden i vad ma nfrågar efter, och sedan hur man får hjälp när man lyckas få fram vad man frågar efter.

Det är väl korkat om något, att man har det svart på vitt framför sig och ändå inte begriper det, och DESSUTOM tror att det är bevis på något påhittat mörkande. Nej, alla linjalerna är fan inte i ordning där, men jag tror inte att det finns någon sjukdomsinsikt alls.
    Var är stavfelen?. Jag kan läsa mig till en missad punktering och kommatecken.. 

Från: Johan Lundell [mailto:[email protected]]
    Skickat: den 19 maj 2010 16:16
    Till: Muzollo Tsegalem
    Ämne: Statistikförfrågan

Hej, Muzollo och tack för samtalet

Jag undrar om du kunde ta fram antal aborter i landet (en länsvis) per år för flickor i åldern 11-14 år (ej uppdelat per åldersgrupp, utan en total för riket), för åren 1985 till 2009?

Vänligen

Johan Lundell
    Ja till Livet

• Plutteli
    Papi Jo skrev 2010-06-05 23:11:48 följande:
    ok, det var åtminstone 3 anklagelser.. jag googlade lite och hittade inga referenser?

Om jag får agera tillfällig försvarsadvokat för Ja Till LIvet så sysslar inte dom med skuldbeläggning av några kvinnor som genomgått abort. Däremot riktar dom sitt arbete mot opinionsbildning och lobbying mot beslutsfattare.

Du ska få en utmaning av mig och påvisa om du kan ett enda tillfälle under alla år där ja till livet aktivt sökt skuldbelägga kvinnor som genomgått abort?
    På vilket sätt är det tex inte skuldbeläggande att paradera runt på bla STHLMs gator med plakat på foster och texten "Abort är mord"?
    Ska se om jag kan finna inslaget från SVT (om jag mins rätt om kanal) där en av ledarna för svenska Ja till Livet intervjuas kring filmerna med de vinkande aborterade fostren samt deras Ja till livet buss de for runt i landet med en sommar med ett aborterat foster på bild på sidan av bussen.
  • Shadilly
    Papi Jo skrev 2010-06-05 23:15:37 följande:
    Var är stavfelen?. Jag kan läsa mig till en missad punktering och kommatecken.. 

Från: Johan Lundell [mailto:[email protected]">[email protected]]
    Skickat: den 19 maj 2010 16:16
    Till: Muzollo Tsegalem
    Ämne: Statistikförfrågan

Hej, Muzollo och tack för samtalet

Jag undrar om du kunde ta fram antal aborter i landet (en länsvis) per år för flickor i åldern 11-14 år (ej uppdelat per åldersgrupp, utan en total för riket), för åren 1985 till 2009?

Vänligen

Johan Lundell
    Ja till Livet

Jag har pekat ut det flera gånger, men för all del, en gång till.

Om man säger "Jag undrar om du kunde ta fram antal aborter i landet

---------> (en länsvis)   <---------

per år för flickor i åldern 11-14 år"

så frågar man efter en rapport med statistiken indelad länsvis.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • Molson Canadian
    Papi Jo skrev 2010-06-05 15:23:50 följande:

Det förblir en hypotes att det skulle vara så som du hintar. Du får gärna kolla upp det med Socialstyrelsen. Men lägg då med frågan om varför inte Ja Till LIvet redan tidigare år fått informationen, samt varför Socialstyrelsen tagit bort informationen från rapporten trots att aborttalen rört sig inom de normala variationerna.

Som alternativ kan du lägga en exakt förfrågan som Ja Till Livet gjort och se om du får ett nekande svar eller om du får ut rikets statistik.

Menar du att det mailet du postade var falskt?

• Papi Jo
    Molson Canadian skrev 2010-06-06 10:56:10 följande:
    Menar du att det mailet du postade var falskt?

Nu bev det förvirring här:))  Vad menar du?
  • Molson Canadian
    Papi Jo skrev 2010-06-06 20:20:52 följande:
    Nu bev det förvirring här:))  Vad menar du?
    Du hävdar ju att det är en hypotes att Ja till livet har efterfrågat länsvis statistik. 
  • Papi Jo
    Shadilly skrev 2010-06-05 23:30:19 följande:
    Jag har pekat ut det flera gånger, men för all del, en gång till.

Om man säger "Jag undrar om du kunde ta fram antal aborter i landet

---------> (en länsvis)   <---------

per år för flickor i åldern 11-14 år"

så frågar man efter en rapport med statistiken indelad länsvis.
    ok, men det vet alla redan, det är inget stavfel. Om du tror Socialstyrelsen behandlar en förfrågan på samma sätt som Google behandlar dina sökförfrågningar eller som Excel behandlar en "vlookup" som tror jag att du tror fel. 

Men du kanske kan be din källa kolla upp detta med socialstyrelsen?

• Shadilly
    Papi Jo skrev 2010-06-06 20:24:41 följande:
    ok, men det vet alla redan, det är inget stavfel. Om du tror Socialstyrelsen behandlar en förfrågan på samma sätt som Google behandlar dina sökförfrågningar eller som Excel behandlar en "vlookup" som tror jag att du tror fel. 

Men du kanske kan be din källa kolla upp detta med socialstyrelsen?
    Men om det inte är ett stavfel, då är det så att Ja till Livet medvetet frågade efter sekretessbelagd statistik?

Vad du yrar om angående Google vet nog ingen, men ett mail som är så illa skrivet som det Ja till Livet sände Socialstyrelsen måste man gissa innehållet i. Gissar de att ni vill ha siffrorna från hela riket säger de ja, gissar de att ni vill ha dem länsvis är det nej. Jag tror inte att du har förmåga att förstå det, men det är länge sedan jag besvarade ett av dina inlägg för att jag trodde du kunde tillgodogöra dig informationen. Jag besvarar dem för att förvirringen inte ska stå oemotsagd och ge dig möjlighet att rekrytera tänkande individer.
    Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
Svar på tråden Socialstyrelsen mörkar abortstatistik på minderåriga..