• pennyQ

Hjälp mig.. hur funkar pergotime?

Jag fick pergotime i början av maj. Fick sätta igång min mens med primolut. Efter tio dagars ätande och några dagar så kom ju en ganska fattig mens. På dag fem så började jag käka pergotime. Sedan dess har jag testat sporadiskt med äggstickor, men dom där går ju upp och ner men aldrig något streck som är starkare än teststrecket!!

Min mens kom 1 maj så jag är väl på dag 32 nu. Kan man säga att pergotime inte har fungerat för mig??? Ingen mens i sikte...

• Svar på tråden Hjälp mig.. hur funkar pergotime?
  • Cynara

Svår fråga men, ingen ägglossning ingen mens säger min gyn. Får du inte komma och göra VUL för att se hur det går?

• LS 1976

Hej!

När jag åt Pergotime tog jag blodprov på dag 21-23 för att se om jag haft någon ägglossning. Åt 5 kurer totalt, en enkel och fyra dubbla. Blodprovet visade på att jag kanske hade ägglossning under två av kurerna. Lyckades aldrig få något utslag på ägglossningsstickorna.

• Ladycocos

Först och främst! Ska man använda ÄLstickor så måste man testa regelbundet!!! Gärna 2 ggr per dag!! Jag köper billig i storpack från www.planera-graviditet.se så blir det inte så dyrt..

Många få en lite längre cykel på Pergo!! Men om inte mensen dykt upp inom en vecka så tycker jag att du ska ta kontakt med din gyn. Som tidigare nämnt ÄL = mens (oftast...)

var det första månaden med Pergo? Ibland räcker det inte med en tablett om dagen utan man måste ta till 2 eller 3... Sen finns det även andra preparat om inte Pergon fungerar!

Jag får komma och göra VUL på ca dag 12-14 för att se hur blåsorna utvecklas. Vill man vara riktigt säker så kan man även följa upp med ett blodprov

• Nellie

För min del så fick jag inget utslag på pergotime första kuren.
    Däremot fick jag utslag månaden efter när jag inte åt pergo, precis som att kroppen behövde tid på sig att reagera på preparatet  Obestämd

Nu har jag ätit en till kur (väntade en cykel mellan varje kur) och fick fullt  utslag 2 dagar senare än vad jag trodde jag hade ÄL.
    Testade 2-3 ggr/dag under några dagar.
    Sedan fick jag stark ÄL värk i båda äggstockarna dagen efter första starka utslaget,
    så då måste ägget släppt.

Min senaste ÄL kom 6 dagar efter sista tabletten.

Har BIM nästa helg, så nu är jag nyfiken

Önskar er lycka till med pergon!
    Hoppas din ÄL kommer i gång :)

• pennyQ

Åhh,, tack för svaren. Jag hoppas verkligen att det ska gå vägen. Men som sagt jag väntar en vecka till sen hör jag av mig till min kära gyn. Måste inhandla mer äggstickor oxå. Det är en vånda men ändå lite mysspännande på något vis. Man hoppas ju att allt ska funka då man käkar dån här hjälp. men men.. det är bara att hoppas..

Jag får nöja mig med att jag blev moster idag i allafall.. :)

• stinos

Jag tänkte bara hoppa in för att ställa en fråga.

Jag har precis ätit klart en provera kur på 10 dagar när (om) min mens kommer så ska jag börja med pergotime på dag fem, men om jag bara har mens i 3-4 dagar då vad händer då?

• Ladycocos
    Jag har precis ätit klart en provera kur på 10 dagar när (om) min mens kommer så ska jag börja med pergotime på dag fem, men om jag bara har mens i 3-4 dagar då vad händer då?
    Jag får också kort mens och äter Pergo med början dag 5! Det viktiga är inte i förhållande till mensen utan i förhållande till hela cykeln
  • Jennie1987
    stinos skrev 2010-06-03 22:04:03 följande:

Jag tänkte bara hoppa in för att ställa en fråga.

Jag har läst att en del äter Pergotime dag 3-7 istället till exempel.
    Så kolla med din gyn, har du kort mens så kanske det kan vara ett alternativ för dig? :)
    Lycka till!
  • stinos

Eftersom jag har mens så otroligt sällan så är det jätteolika, ibland 3 dagar, ibland 7 osv.
    Hur lång tid kan det dröja innan mensen kommer?
    Är det garanterat att den kommer av tabletterna?

• Ladycocos
    stinos skrev 2010-06-04 17:43:33 följande:
    Eftersom jag har mens så otroligt sällan så är det jätteolika, ibland 3 dagar, ibland 7 osv.
    Hur lång tid kan det dröja innan mensen kommer?
    Är det garanterat att den kommer av tabletterna?
    Du kommer att få en mer regelbundet, längdmässigt sätt, av Pergo. Sen så fungerar Pergo så att den ser till, om det fungerar, att du får en ägglossning. Om du ägglossar men inte blir gravid kommer mensen på ungefär dag 30-32, det är nämligen vanligt att man får en lite längre cykel än vanligt att Pergo.
    Om du inte blivit gravid, men ändå haft ÄL, så börjar man om med en ny kur på dag 5 i cykeln.
    OM man inte inte får ÄL av första kuren så trappar man upp den, alt går över till annan medicinering
  • stinos

åh tack för svar!

Kan det även stämma att humöret blir jämnare av dessa tabletter?
    Mitt mående har alltid varit en berg och dalbana, ena stunden jättebra och nästa helt åt helvete.
    Har dock börjat se samband nu och det är att när jag haft mens så är det som att kliva över en "måbra" tröskel och nu när jag äter dessa tabletter är humöret på topp ständigt.
    Kan hormonerna spela såna spratt?

• Ladycocos

Hormonerna ÄR orsaken till PMS!!!

Tyvärr så är jag själv sån att jag får PMS trots Pergo.... Grattis till det bra humöret, tror att min man skulle gilla den effekten på mig--- Solig

• stinos

Jag har menst ungefär var 7e månad, kan PMS hålla på så länge??

Finns det någonting som gör det bättre när du har det?
    Våra karlar borde få guldstjärnor som står ut ;)

• Ladycocos

Tja.. låter jobigt om du har PMS sååå länge.. Låter mera som något annat...

När jag inte är gravid/ammar/försöker blir gravid så är lösningen för mig P-piller av märket Yasmin

Tidigare fick jag lysande tabletter utskrivna, tror de hette Benadon, höga doser av vitamin B6, funkade sååå bra!! fattar inte varför de försvann från Sverige

• pennyQ

Idag så ringde jag mitt gyn och fick tid på sjukhuset för att ta blodprov. Vad kan blodprovet visa då?

• Ladycocos
    pennyQ skrev 2010-06-09 20:46:09 följande:
    Idag så ringde jag mitt gyn och fick tid på sjukhuset för att ta blodprov. Vad kan blodprovet visa då?
    sa de inte det??
    Skulle ju kunna vara för att kolla hormonnivåerna.. finns ju en massa som kan spöka för att man inte får mens.. Kanske för att kolla att du verkligen inte är gravid.. När ska du dit?
  • pennyQ

Nä, jag fick bara remiss till sjukan för att ta blodprov. Sedan så ska hon ringa mig då hon fått svar på provet. Ååhhh, jag vill ju bara att allt ska fungera. vad gör dom om hormonerna är helt åt helvete då?

• Ladycocos

Det skulle ju kunna vara så enkelt att du behöver trappa upp dosen Pergo.. Många äter ju 2 eller 3 tabletter...

Svar på tråden Hjälp mig.. hur funkar pergotime?