Inlägg från: Lillebäcks mamma |Visa alla inlägg
  • Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

Englastar: Åh, va mysigt! Vilken vecka är du i nu? Skönt att ha ultraljudet på morgonen med så att man inte behöver fundera på det hela dagen.
    Jag ska tänka på er i morgon klockan 10! Glad 

• Lillebäcks mamma

RUL står för RutinUltraLjud, om jag inte missminner mig. VUL står för VaginaltUltraLjud. Jag skulle tippa på att man på dig, eftersom du ändå är 9 veckor gången, gör ett vanligt, tidigt ultraljud via buken/magen.

Jag gjorde också ett tidigt ultraljud i vecka 10 och det var underbart skönt att få se det lilla livet. Oron blev ganska markant högre efter vecka 9, då hade man ju redan börjat ställa in sig på att få barn.
    Ett ultraljud för att stilla oron är väl rekommenderat! 

• Lillebäcks mamma

Jag går in i vecka 14 på onsdag. Men jag har hört att de inte gör Vaginalt utraljud (VUL) efter vecka 8, eftersom man då kan se via magen.

Kanske gör man på olika sätt på olika ställen. Jag gjorde ett UL i vecka 10 och ett i vecka 12 och även om de gjordes på olika ställen så gjordes båda via magen.
    Var det någon speciell anledning till att de gjorde vaginalt på dig? 

• Lillebäcks mamma
    Soffi83 skrev 2010-06-21 16:46:21 följande:
    Nej, det var nog bara att det var enklare så och som sagt lite lättare att se. Var i Frölunda. Han kanske tyckte att eftersom jag redan råkat ut för sådana undersökningar så kunde han lika gärna göra så.
    Eller så kanske han helt enkelt föredrog att göra ultraljudet på det sättet Tungan ute Vi såg bättre på ultraljudet i vecka 10, men det berodde på att det gjordes på en privatklinik vilken hade mycket bättre utrustning.

Jag tror inte att det är så vanligt att man väljer att göra VUL i vecka 12. Har faktiskt aldrig hört talas om någon (förrän nu då) som fått ett VUL efter vecka 11 om det inte varit för det att de absolut har behövt kissa innan ultraljudet. Finns det inget urin i blåsan kan det så tidigt vara svårt att se via magen... 
  • Lillebäcks mamma
    Proppen1982 skrev 2010-06-22 07:33:22 följande:
    Här skrivs det flitigt, hinner inte riktigt me:)
    Idag går jag in i v.13 och magen har börjat växa liteSkrattande nu börjar det nästan kännas på riktigt.

Är det någon mer här som har pollenallergi eller eksem. Hur gör ni i så fall med mediciner?
    Jag försöker hålla mig ifrån alla, tar bara ögondroppar och nässpray för tillfället.
    Jag är atopiker! (11% av de som små hade böjveckseksem har kvar sina eksem även i vuxen ålder, då klassas man som atopiker). Jag har fått oerhört bra stöd från barnmorskor, läkare och min egen hudläkare som guidat mig genom allt det här. Vågade först inte ta någon medicin alls, men sen sa min hudläkare att det var okej, läkaren på mvc sa att det var okej och barnmorskan gav mig en broschyr som handlade om astma, allergi och eksem där det stod att det var okej.

Kortisonkrämer för utvärtes bruk är okej i klasserna I-III, antihistamin är ofarligt att äta under graviditet men man bör välja en sort som är bra testad. Jag har fått Tavegyl utskriven, det är tydligen standard vid graviditet att man får den.

Nässpray får man ta, men det är tydligen lätt att man blir beroende av det under en graviditet, eftersom själva täppan kan bero just på graviditeten. Då kanske man överanvänder nässpray så att man inte kan vara utan den sen.

Grattis till vecka 13 förresten! Det började synas på mig då med. Jag blev alldeles paff! Trodde inte att det skulle synas förrän vecka 20 (naivt). Nu går jag in i vecka 14 i morgon och det syns ganska tydligt. Magen står liksom ut under brösten och ner på ett sätt som den inte gör om man bara är tjock. 
  • Lillebäcks mamma
    Många styrkekramar till dig qatteriin! Jag hoppas att ni orkar försöka snart igen {#emotions_dlg.flower}

Proppen1982:
    Det verkar som att vi har ganska mycket samma. Jag brukar också ha mest i ansiktet, på ögonlocken och ibland något på halsen samt ibland på händerna. Men sommaren är ju som du säger den bästa årstiden för oss.

Jag tyckte också att min hudläkare var lite nonchalant och skrattade mest åt mig. Jag ville att han skulle ta det på allvar men efter att även andra läkare sagt att det var okej så kändes det bättre. Protopic har jag också men den vägrar jag använda under graviditeten även om min hudläkare säger att jag kan det. Usch, den gillar jag inte ens i vanliga fall.

Ficortril kan man bada i sa både hudläkaren, mvc-läkaren och barnmorskan. Vilket är skönt, för det är nästan den jag använder mest. Har en klass II som heter Emovat med som jag använder på halsen och händerna om det behövs.
    Var mycket i solen, sa min läkare, så jag försöker balansera mellan icke-eksem och icke-pigmentsfläckar. 
  • Lillebäcks mamma
    Grattis Englastar! Så underbart att allt såg bra ut Glad 1.67 cm...hur många veckor är man då? 8? Då hade bebisen ännu inte börjat röra på sig kanske? Eller fick ni se några nickningar?
  • Lillebäcks mamma

Åh spännande!
    Det är så roligt med barn, när det kommer till graviditeter. De blir så fascinerade (vem blir inte det) och allt är liksom magiskt och lite konstigt i deras ögon.

Vi var hemma hos min syster som har två barn för någon vecka sedan. Så frågade min sambo dem om de visste att de skulle få en liten kusin. Det visste de inte, men OJ så konstigt bägge kollade på mig sen efter det. Som om jag var en alien Tungan ute 

Men sen gick det nog bättre för min syster ringde en vecka senare och berättade att min systerson sagt att om bebisen kommer på hans födelsedag (30:e december, jag har bf 29:e) så är det mest hans kusin Solig

• Lillebäcks mamma
    qatteriin: Jätteskönt att höra att det följs upp och att du får hjälp. Jag hoppas att de lyssnar på vad du och din man har att säga och tar eran oro på allvar. Jag tycker inte att det ska spela någon roll om mf varit av vården dokumenterat eller ej, man ska lita på kvinnan och ta det hela på allvar. 

Att du faktiskt blir gravid är ju ett gott tecken. Förhoppningsvis är det bara oturliga sammanträffanden.
    Jag önskar er allt gott!
    KRAM 
  • Lillebäcks mamma

God Morgon på er alla blivande mödrar! Glad

Jag kikar in med ett litet tips till er idag. Även om det är i tidigaste laget så kanske det kan vara något att ha i åtanke när det blir dags.

Detta underbara bolasmycke med små bebisfossingavtryck och texten LÄNGTAR EFTER DIG från SagaofSweden. Beställde faktiskt ett sådant så får vi se när det kommer.

För övrigt blir det till att köpa nya bh:ar igen. Har behövt det ett tag nu, men jag var så nöjd med mina 75 C att jag tycker det är lite jobbigt att behöva köpa 75 D. Usch, det känns så stort! (Sambon igår när vi skulle sova "Jisses älskling, de är verkligen stora nu").
    Som tur är klarar jag inte penntestet ännu, men ska det fortsätta på det här viset så lär jag väl få slänga dem över axeln för att inte få allt för ont på framsida lår när jag går...

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?