Inlägg från: Lillebäcks mamma |Visa alla inlägg
  • Lillebäcks mamma

Första barnet, i Göteborg?

MHEK: Jag tycker Libero har en jättebra sida för uträknande tiny.cc/76rqy
    Yrsel har jag haft från och till. Jag tror att det är ett ganska vanligt gravidsymptom Glad 

Grattis till det stundande bröllopet! Va kul! Vi har lite fler tjejer här i tråden som nyss gift sig eller har bröllop som väntar i tråden. Jättekul! 
  • Lillebäcks mamma
    MHEK: Tack Solig 
    Du jag ska säga dig att jag fortfarande (trots att jag går in i vecka 16, fjärde månaden på onsdag) inte har fattat att det kan vara som så underbart att vi ska få en liten. Det är ungefär som om "jag tror det när jag ser det" Tungan ute Men grattis kan man ju aldrig få nog av, det är ju glädje!

Är du lång? Jag är 174 och får ju lätt blodtrycksfall när jag reser mig även i vanliga fall. Nu under graviditeten blir jag väldigt yr när jag reser mig och får jätteont i huvudet. Får lite sånna där svimningsattacker emellanåt med. Bm säger att det är en kombo av lågt blodsocker och lågt blodtryck. Ingenting farligt dock utan snarare jättevanligt tidigt i graviditeten. 
  • Lillebäcks mamma
    MHEK: Det var samma för oss. Vi har längtat och pratat om barn länge, men liksom lite väntat på rätt tid. Så jag trodde ju att det skulle ta lång tid för oss, just därför. Poff! sa det och så vart Lillebäck i magen redan efter första helgen. Lite tråkigt...jag som nog gärna hade försökt lite till Flört
    Min sambo är också den lugna av oss två. Jag oroar mig för allt och han lugnar och säger att allt ska gå bra Glad Trots att barnet var i allra högsta grad planerat och han är den som tjatat mest de senaste två åren så tittade han bara på gravtestet och gick och gjorde frukost. Jag blev alldeles paff, vad var det för reaktion? Så jag frågade honom om han inte var glad, men det var han ju. Jätteglad. 
    Sen har han jobbat en massa, det är tydligen vanligt Tungan ute Nu har han iof eget företag med så han måste ju jobba ihop till sin pappapeng med (vi vill vara hemma båda två hela första månaden bland annat).

Han säger godnatt till bebisen varje dag och hejdå varje morgon innan han åker till jobbet (när man är som kissenödigast!). Sen varje dag när han kommer hem så ställer han sig på knä framför mig och pratar till bebisen (som ännu inte kan höra). Så han är väldigt stolt och glad och längtar precis lika mycket som jag. Jätteskönt att ha det stödet! 

Frökenelin: Ja jag hade också en nojperiod runt vecka 10-11. Bokade in ett extra ultraljud på Mama Mia då, bara för att lugna ner mig. Men allting var ju så bra så bra Glad Och det ska nog gå bra för dig och din lilla skatt med!
    (I vecka 10 kände jag ett förfärligt svid, som urinvägssvid, och trodde det var MF på g. Men det var bara bäckenet som skulle göra plats för livmodern som min mamma berättade. Så bli inte rädd om det känns så) {#emotions_dlg.flower} 
  • Lillebäcks mamma

Grattis åter igen Kiaa, underbart att höra att det blev så lyckat Solig Så skönt att kunna vara lite mer öppen med graviditeten nu med!

Hej på dig Annizzzen, kul att höra från dig här igen Skrattande Tack för senast får man ju säga också! Jätteroligt att ha fått ett ansikte på några stycken här nu.

Tänkte fråga er angående Omega-3 tillskott. Jag köpte en burk sådana när jag var på apoteket, men sen kom jag hem och googlade och då vågade jag inte ta några. Så burken står oöppnad. Läste något om att det finns speciella som är framtagna för gravida och ammande, men vad är det egentligen som gäller?
    Är det någon av er som pratat med er bm om sådant tillskott?
    (Jag gillar visserligen fisk och försöker äta det så ofta det går...men det blir ändå bara någon gång i veckan, vilket ju känns lite dåligt).

Cotton vännen, mår du bättre?! {#emotions_dlg.flower} 

• Lillebäcks mamma

Åh tack Tarda! Ja jag har förstått att det var lite krångligt det där...

Jag köpte Multiplex Original Omega-3, gjord på fiskolja. En kapsel innehåller 18% EPA och 12% DHA. Läste att DHA inte ska överstiga 200 per dag, vilket ju inte dessa gör. 
    Men ändå...man blir så rådvill Obestämd 

• Lillebäcks mamma
    Tarda: Jaha, är det så? Herregud det finns så mycket att hålla koll på! Vad hade man gjort utan google och internet?
    Ringde min bm och väntar nu på att hon ska ringa upp, så får vi se vad hon säger. Tydligen kan det vara problem med tungmetaller och a-vitamin i omega-3 kapslar med. Därför man skulle äta de där som är speciellt framtagna för gravida sägs det. Men sen är det ju svårt att veta vad som är reklam och vad som är sanning... 
  • Lillebäcks mamma

Pratade med min söta barnmorska nyss, hon bekräftade det du sa Tarda om att man inte ska äta omega-3 allt för nära inpå förlossningen, på grund av att man blöder lättare då.
    Men i övrigt kunde hon varken avråda eller rekommendera.

Hmm...så nu har man ju ett svårt beslut att ta...Tror kanske att jag köper det där speciella märket för gravida och ammande och kör på det.

Frågade henne om min mage med. Går in i vecka 16 i morgon och den är stor som om jag vore i 5-6 månaden (tycker jag). Hon frågade om den är stor på morgonen med, men det är den ju inte direkt, mest på kvällen. Hon berättade att magen i princip står helt still nu och att det är mycket svullnad och vatten. Så hon trodde att allt eftersom bebisen växer så går svullnaden ner. Man får ju hoppas! Annars vet jag inte vart det här kommer att sluta... Förvånad 

• Lillebäcks mamma
    Annizzzen: Hon menade nog tarmarna och så. De svullnar upp vid den här tiden för att kunna ta upp mycket mer näring, samt att maten passerar vääääldigt långsamt. 
    Bebisen växer ju superduper mycket nu mellan vecka 12-20!
    Skönt i alla fall att höra att det är fler än jag Glad Har du känt några rörelser ännu? Jag har känt något, men det kan ju lika gärna varit någonting annat...Svårt att veta tycker jag...
  • Lillebäcks mamma
    Lycklig2010: Skööönt att höra Skrattande Nu börjar jag bli kanske lugn här!
    Ja än så länge så tycker jag bara att det är mysigt med Glad Nu ser man ju att man är gravid och inte bara lite småtjock. Sambon är överlycklig med. Men man undrar ju vart det hela ska sluta och blir ju lite rädd att man snart ska vara stort som ett hus. Då är det nog inte lika roligt längre... Tungan ute
  • Lillebäcks mamma
    Ceropegia: hej på dig! Kul att du gör ett litet avtryck Solig Ja här händer det mycket, men det är helt okej att komma och gå som man vill också.
    Huur lyckas du hålla dig? Vi tänkte hålla tyst till vecka 12...vecka 8 babblade vi friskt om det till föräldrar, syskon och vänner Tungan ute Ingen självdiciplin här inte...

Kul att du följer med på fikan! Vi har inte bestämt vart vi ska hålla hus ännu, men det och en fikadeltagarlista kommer säkert upp här inom kort Glad 
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?