Inlägg från: Bjornis |Visa alla inlägg
  • Bjornis

Första barnet, i Göteborg?

Lillebäcks mamma skrev 2011-01-18 00:30:26 följande:
    Grattis Jossan och lycklig till superfina bebisar!

Igår kom vi hem från BB och allt har gått jättebra. Har gråtit som en tok idag, för precis allting. Blir full i skratt åt mig själv, här är några av sakerna som fått mig att lipa:
    - lillan kräktes
    - ringde mamma och började gråta när jag hörde hennes röst (?!)
    - började gråta igen när jag berättade för mamma om lillans kräkning
    - vid amningen, lillan hade det ju så mysigt
    - efter en annan amning då lillan låg och tittade på mig, hon är ju så fin!
    - när lillan vilade och jag och sambon kramade om varandra i sängen en stund. Har ingen som helst aning om varför. Men hans tröja blev sjöblöt Tungan ute 

Förhoppningsvis stabiliserar sig alla hormonnivåer snart Solig 
    Haha. Det var sjukt där några dar. Jag grät också när jag och maken för första ggn fick en liten stund ihop. Jag grät för allt och var så säker på att tårarna skulle fortsätta så för evigt men en dag grät jag bara inte längre för allt. Bara för vanliga saker som ett vänner-avsnitt eller så. Men inte så där hysteriskt för ALLT!

Igår lyckades vi söva Sixten vid 20-tiden och då sov han nästan till 24 och när han vaknade då blev det bajs och amning och sen somnade han igen. Sen var det amning halv 4, halv 7 och halv 10! Nästan som en klocka! Sen tar ju en amning kanske 30-45 min och ibland är han inte helt sugen på att sova efteråt så tog till nappen ett par ggr. LIte jobbigt när jag måste hjälpa honom att hålla fast nappen bara, jag somnar så lätt och rycker till och lyckas själv peta ur nappen ur hans mun.
    3 bra nätter nu. PEPPAR PEPPAR.
    Nu ska vi åka till Allum en sväng och hälsa på farbror som jobbar på Telenor och handla lite på ICA. Mamma skulle behöva nån snygg amningtopp också så kanske ska köpa det.
  • Bjornis

Jag får se om jag kommer för det är en bit att ta sig och det är vår första dag utan pappa imorn så det kan va så att jag nöjer mig med att ta mig från sängen till soffan alldeles själv. Haha. Amningskudden ska med, amningsnapparna ska diskas och med, mat?
    Hur gör ni som redan är hemma ensamma?? Är nervös.

• Bjornis
    Mina 78 skrev 2011-01-23 18:30:22 följande:
    Man klarar mer än man tror.  Efter ett klarar man att göra det mesta med barnet på armen, kanske t.o.m ammandes. Har du sele eller sjal? Det underlättar en hel del. Babysitter, i alla fall nu efter några veckor, hon kan roa sig i den en stund om jag är inom synhåll

Lycka till, du kommer att klara det galant 
    Köpte babysitter idag, beg från blocket. Han trivdes bra i den i typ tio minuter iaf vilket ju är najs.
    Vi har både sjal och sele. Sjalen har jag bara lyckats knyta honom i vagga än och det gillades inte! Babybjörnen trivs han så där i. Allra bäst trivs han på mage på nån av oss.
    Ja, imorn ska jag va grym! Hehe.
  • Bjornis
    Lycklig: Jag kokar en gång om dagen. Gör ett uppkok på pumpgrejer, amningsnappar, napp osv. 

Vi körde också NAN1 när vi gav ersättning. Sitter här och tittar på min man och min son och sonen ser lite hungrig ut och jag har ammat massor ikväll och precis gett 40 ml urpumpad bröstmjölk (allt jag hade) men han ser fortf hungrig ut. FAN. Vi har en förp NAN1 i skåpet men tyckte sixtens mage inte funkade så bra. Men Babysemp verkade sämre för det var det första vi testade. Så tror på NAN. Finns ju NAN1 H.A. som ska va extra snäll mot magen men det finns bara i sån man blandar som jag fattar. Jag tycker det är så praktiskt med de små tetrorna men det blir ju svindyrt i längden iofs. Jaja...

BTW, jag får ut ungefär som ni. Brukar inte pumpa ut så mkt dock men får ut typ 20 ml på ett par minuter. Men det gör ont att pumpa tycker jag så jag pumpar bara när brösten är sprängfulla (på natten). 

Jaja, håll tummarna för att ungen däckar innan han fattar att han är jättehungrig!  
  • Bjornis
    Kiaa skrev 2011-01-24 18:08:16 följande:
    Tack för trevlig fika idag!

MorMaria81: Vad är det för märke på din bärsjal? Det finns ju en del olika på t.ex. tradera, men vill gärna ha en som jag kan knyta på det sätte du hade gjort.
    Mormaria: HUR hade du knutit den undrar jag då? Vi har fått låna en tricot slen och jag kan bara knyta i vagga än så länge och Sixten gillar inte att ligga i vagga... Hehe.
  • Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-24 19:20:48 följande:
    Ja hur ska jag förklara.. Jag sökte på youtube och där är det en tjej som visar hur man knyter. Hon har mörkt hår, typ page och mjukis byxor tror jag... :) tror det är första videon.. Ronja trivs inte alls liggande heller men hon trivs super så som det är på videon. Hoppas du hittar den, annars kan jag kolla på datorn var jag såg det.. Lycka till! :)
    Denna?

">

Denna såg iaf bra ut?
    Är dock lite orolig att min unge får sitta så bredbent för att man är ltie tjock! Hehe.
  • Bjornis
    MorMaria81 skrev 2011-01-24 19:32:47 följande:
    Ja, precis.. Är inte så teknisk så jag kopierar in länkar.. Ha ha... Hon sitter bra på mig verkar det som och jag är lite rultig.. :)
    Ska testa när han vaknar. Han bara sover och sover idag. Iaf nu på "dagen"... Hmmm... Får se hur natten blir.
  • Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-01-24 21:53:43 följande:
    Ni som delammar och ger ersättning, hur kom ni fram till att ni behövde skjuta till extra? Gick inte bebisarna upp ordentligt i vikt eller verkade de helt enkelt bara inte bli nöjda?

Min lilla tjej har ett enormt sugbehov, men hon går upp jättebra i vikt

(3 240 g vid födseln - fredag
    3 080 g vid hemgång - söndag
    3 220 g på storkenmottagningen - tisdag
    3 395 g på bvc - fredag, en vecka efter födsel)

Blir fundersam kring om hon bara är snuttig eller om det trots allt inte finns nog med mjölk för att tillfredsställa henne. Nappen tycker hon inte om utan hostar och fräser så att man inte vågar hålla den fast i munnen på henne Obestämd  
    Testa en annan napp är ett tips annars. Vi hade två olika napper hemma men ingen av dem gick hem hos sixten och så chansade jag och köpte en annan sort och då gick det hem. Även om det inte är nåt han ÄLSKAR så tar han napp och kan hyfsat suga på den...

Jag vet fortf inte om Sixten är nöjd när han ätit men vi kör ju inte på ersättning nu. Bara typ 30-50 ml extra bröstmjölk (som jag pumpar/självläcker ur på dagarna) på kvällen för att fylla honom men ibland är han ändå hungrig. Som nu. Han ligger hos sin far och har ätit ur flaskan men nu är han klar och gnyr och tuggar på händerna. Då har jag ammat konstant i 1,5 timma typ (med två fulla bröst i början) och sen detta extra och ändå ska han ha mer?! Haha.
    Han går ju upp Ok i vikt. Senast när vi vägde honom 3 v och 3 dar efter födseln så hade han iaf passerat sin födelsevikt och vägde 4190 (4065 vid födseln). Han gick ju ner till 3660 på bb och från den vikten så har han gått upp fint i vikt och följer kurvan perfekt. Hmmm...
    Lurigt.
  • Bjornis

Har ni andra vävda sjalar? Jag har en elastisk, sixten verkade fascinerad av att sitta så som på filmen iaf men vi provade bara en kortis... Ska nog köra lite på det imorn om han går med på det.

• Bjornis
    Lillebäcks mamma skrev 2011-01-29 05:38:18 följande:
    Hm, här sitter jag vaken och väntar på att dottern ska vakna - kl halv sex på morgonen.
    Hon har sovit i 5 timmar i sträck nu och mina tuttar är fulla. Sägs ju att man inte ska behöva väcka bebisar för mat (så vida de inte går upp i vikt som dom ska).

Hm, ovan situation ;) Hon somnade i sin egen säng igår (i natt) med. Jisses, tiden går så fort...snart kallar hon mig klimakteriekossa innan och rymmer till Skövde med någon EPA-kille :p
    Hehe. Pumpa är ju smart i sådana fall. I början fick vi lov att väcka sixten om han sov så länge eftersom han var lite gul när vi lämnade BB och när de sa att det var lugnt att han fick sova så slutade han så klart sova så länge! Hehe. Men de senaste två nätterna har han sovit nästan 5 timmar i sträck! WOho! Men som sagt brösten blir rätt fulla och det är inte heller jättekul att amma en nyvaken unge med stinna bröst för det sprutar hejvilt! Så jag pumpar alltid lite på natten. Eftersom Sixten vill tokamma på kvällarna är det alltid bra att ha lite extra i kylen till kvällen som han kan få på flaska (brukar bli 50-60 ml).
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?