Inlägg från: Mina 78 |Visa alla inlägg
  • Mina 78

Första barnet, i Göteborg?

Kiaa: Håller tummarna. Alltid svårt med lägenhet, särskilt i den här stan. Ska ni köpa eller hyra? Vi bor som tur var på nedre botten så vi slipper kånka, men vi har å andra sidan två trappor inne i lägenheten som ska barnsäkras

• Mina 78

Jag har inte haft några cravings alls, kanske möjligen söta drycker. Tyvärr har jag fått en släng graviddiabetes så det blir inga mer söta drycker för mig alls :(

• Mina 78
    Kiaa: Ja det är lite trist. Vad det beror på att vissa kvinnor får det vet man inte, men kroppen klarar helt enkelt inte av alla de förändringar som sker hormonellt. Som tur var försvinner det vid förlossningen. Det är ingen fara att ha det så länge man har bra värden, varken för mig eller bebisen. Nu första veckan ska jag kolla mina värden 6 ggr/dag, men om de ligger okej så behöver jag bara kolla varannan vecka efter det. För att vara säker på att ha bra värden ska man äta bra och motionera och det gör jag redan så det ska nog gå bra. Får bara lägga av med semesterlaterna (lite för mycket glass, juice till frukost, vitt bröd)

Man får veta det genom att något värde är för högt vid normala prover hos mvc och sedan en glukosbelastning då man får dricka sockerlag och testa hur kroppen hanterar det. Mina värden var precis på gränsen, men bättre att det säkra före det osäkra.

Jag försöker se det positivt = ytterligare en anledning att motionera och äta bra vilket förhoppningsvis leder till lättare förlossning och en lagom viktökning

Hur gick det med lägenheten förresten? 
  • Mina 78
    Kiaa: Jag var i vecka 24-25.

Vad bra med barnvagnsrum, vi har inte det, men eftersom vi bor längst ner så går ju vagnen ganska lätt in i lägenheten. Planlösning är verkligen viktigare än man tror, om man inte får plats i köket spelar det ju inte så stor roll hr många rum det finns. En trea borde väl funka ganska länge?

• Mina 78

Cotton: Det märktes genom ett något förhöjt värde hos BM som ledde till ett glukosbelastningstest. Jag har absolut inte märkt av den själv, det gör man oftast inte. Har sen jag började testa haft väldigt bra värden så det är en ganska lindrig form.

Mela: Vi har en tre och en halva och en flicka sedan tidigare varannan vecka, så småningom kommer den lilla få ett eget rum, men inte på ett par år

• Mina 78

SGI, som ju är grunden för föräldrapengen räknas på den inkomst du förväntats ha om du inte var hemma. Om du hade haft en fast tjänst på 75% hade det varit den som räknats, men eftersom det inte är en fast tjänst är jag inte helt säker. Jag vet att SGI räknas på tidigare inkomst o det är mer fördelaktigt, men det är ju osäkert vad gäller din situation. Men det vet ju försäkringskassan så det bästa är väl att ringa dem

• Mina 78

Jag ska också försöka komma om jag hinner

• Mina 78
    DjurgårdsRutan skrev 2010-09-01 16:09:19 följande:
    Vi fick var lilla dotter i v 28 i sondags i Grekland.
    Hon mar bra och kampar pa.
    Vi ar pa sjukhus i Grekland.
    Kram till alla.
    Oj! Hoppas allt är bra med er och att ni blir väl omhändertagna i Grekland! 
  • Mina 78

Innan RUl kände jag ingenting i princip av bebisen. Inte förrän i vecka 21-22 började jag ana rörelser, men var fortfarande ganska osäker på om det verkligen var bebisen. Nu är det dock ingen tvekan, är i vecka 28 och nu sparkas det och buffas det hej vilt och man kan se hela magen hoppa vid vissa sparkar. Så det kommer Glad 

Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?