Inlägg från: Mina 78 |Visa alla inlägg
  • Mina 78

Första barnet, i Göteborg?

MorMaria81 skrev 2010-10-27 23:44:01 följande:
    Jag tycker också att det är skönt att träffa andra i samma situation som oss!
     Jag hoppas att vi också ska få se en förlossningsfilm. Det verkar så häftigt!
    Det är säkert lite beroende på hur barnmorskan som har kursen är om den är bra eller inte. Var går du på utbildningen?
    Vi går i Eriksberg på en helt ny vårdcentral där.  
  • Mina 78

Grattis till lille Ville!

Åh vad man längtar när man läser om era små. Jag har drygt 2 veckor kvar nu och det börjar vara ganska jobbigt att sitta, det känns som att magen inte riktigt får plats. Det mesta hemma är klart nu och på fredag jobbar jag min sista dag. Det känns fortfarande helt overkligt, men att se vagnen och sängen varje dag gör det lite mer verkligt tycker jag

• Mina 78

Vad roligt med lite liv i tråden igen.

Vår lilla Inez tittade ut på beräknad dag 2/12. Hon vägde 3365 g och var 50 cm. Förlossningen gick bra även om de efter några timmar upptäckte att flickan låg i säte. Vid det laget var det ganska bråtton så det blev akut snitt för vår del. Men alla på Östra var otroligt proffsiga och jag kände mig supertrygg hela vägen.  

Det är toppenmysigt att vara hemma även om man ibland känner sig lite hormonell (gråter för ingenting) eller låst till soffan (tur att jag gillar dålig TV). 

Även om jag aldrig träffat några av er i verkliga livet innan vore det trevligt med en fika eller promenad så småningom 

• Mina 78
    Bjornis skrev 2010-12-25 13:40:00 följande:
    Mina 78: GRATTIS! Men oj, kollar de inte sånt?? Att de ligger i säte? Hade hon legat fixerad innan eller?
    Skönt med proffsigt bemötande iaf.
    Absolut fika sen!!

Jo det kan man tycka, men de var så säkra på att hon låg med huvudet neråt eftersom hon varit fixerad så länge, men det visade sig att hon legat fixerad med rumpan neråt i en dryg månad. Det händer visst ibland att de tar fel. 

Grattis till alla er andraockså förresten och hoppas för er andra att bebisarna kommer snart (eller väntar lite om ni hellre vill det ;)  
  • Mina 78

God fortsättning på er!

Hur går det för alla? Har det kommit några fler bebisar?

Lycka till med Licentiatpresentationen Jossan.

Jag börjar känna mig lite rastlös av att bara vara fastlåst i soffan hela dagarna. Som tur är gillar jag att se på TV, men även jag blir uttråkad av avsnitt av topmodel som jag redan sett...  Min lilltej vill amma HELA tiden, inte varannan eller var tredje timme utan snarare i tvåtimmars pass med en halvtimmes mellanrum. Det är mysigt, men lite begränsande. Hon går inte riktigt upp i vikt som man ska så hon måste ju få äta precis när hon vill.. Som tur är gillar hon att vara i vagnen vilket ger lite andrum. Tyvärr gör ju vädret att det inte blir så många eller långa promenader som jag skulle vilja

Det är verkligen helt underbart att ha en alldeles egen liten bebis, men ibland saknar jag att kunna bestämma över min egen tid. Men mest av allt saknar jag att träna. Kejsarsnittet gör att jag är ännu lite mer begränsad än av en vanlig förlossning. Tills nyss har jag inte ens fått lyfta en vanlig matkasse. Nästa fredag ska jag äntligen på efterkontroll så då kanske jag kan börja lite smått, men löpningen får visst vänta 12 veckor!!! 

• Mina 78
    Bjornis skrev 2011-01-06 20:05:07 följande:
    mina: ska du på efterkontroll? var? p.g.a snittet? till mig sa de om att 6-8 v efter ska jag till bm på mvc för koll. är det den kollen du ska på? känns helt sjukt eg att man inte kollas mer?
    Ja det är den kontrollen. När jag gick hem från sjukhuset tyckte jag att det kändes lite konstigt att ingen ville att jag skulle komma dit och visa upp såret, men det har läkt så himla bra att nu känns det okej med efterkontroll hos BM. De kollar väl på såret antar jag och på hur bra knip man har (vilket visst påverkas nästan lika mycket trots att jag inte födde vaginalt.

Grattis Kiaa! Vilken prestation.
  • Mina 78
    MorMaria81 skrev 2011-01-15 12:32:43 följande:
    Hej allesamman! Hur går det för alla med bebisar? Amning, magar och sömn? Vi kämpar på, just nu vill inte Ronja sova på ryggen själv. Hon vill bara sova hos oss i bärsjal eller på magen. Sen vill hon inte vara still heller så man få gå runt runt hela nätterna. Det blir inte så mycket sömn direkt.
    Hon har ganska stort sugbehov också så vi har provat med napp men hon blir bara arg när man försöker med den.
    Hur har ni andra det med sömn och napp? Är det någon som vet när man skulle börja med d vitamin dropparna som man fick på BVC?
    Lilla Inez sover också bara på mig eller väldigt väldigt nära i sängen, men jag har löst det genom att hon får sova på min mage och det går bra, verkar jobbigt att behöva gå omkring...
    Heini skrev 2011-01-15 14:25:15 följande:
    Jag har ganska stort kontrollbehov i vanliga fall och om än jag längtar till vi får fasta rutiner, att veta när han blir hungrig nästa gång och hur länge han ska sova osv, så har det nog varit nyttigt för mig att ta dagarna som de kommer. Men på grund av vädret och väglaget sitter vi mest hemma så det känns aningen isolerat. Nu längtar vi efter våren så det blir lite lättare att komma ut Glad
    Jag känner igen det där med kontrollbehov, men jag har ändå lyckats förvånansvärt bra med att ta dagen som den kommer.

Appropå sugbehov har lilla Inez äntligen börjat acceptera nappen lite grann, men bara iblan och aldrig om hon är ledsen eller arg, eller på natten. Hon är också en vaken bebis som trivs bäst bland massor med folk. 10-14 timmar sover hon per dygn, ibland mer, men oftast runt det. Hon gillar dock att åka vagn, vara i babybjörnen och att åka bil, så hon är lätt att ha med sig. I veckan var vi två hela dagar på universitetet vilket gick toppen. Så länge hon får amma när hon vill är hon glad och väldigt lugn.

Inez har varit lite seg med växandet, men nu hade hon gått upp 500 g på 10 dagar och äntligen 6 veckor gammal passerat fyra kilo! Vi har verkligen märkt av femveckorssprångt i utvecklingen. Hon är så himla med nu och tittar och skrattar. Det gör hela samvaron mycket roligare. Dwt känns som att det blivit SÅ mycket lättare nu när man lärt känna varandra lite 
  • Mina 78

Grattis båda två!! Vilka sötnosar!

Jossan:det var väl typiskt att hon skulle komma tidigt eftersom du hade viktiga saker inplanerade :). Jag tänkte nästan det när du skrev om din licentiatavhandling förra gången... Skänt att det gick bra i vilket fall

Jag är absolut på fika snart! Men jag vet faktiskt inte vart man ska gå med alla vagnarna... 

• Mina 78

Inez är drygt 6 veckor nu och det känns att jag börjar känna mig lite tryggare i mammarollen nu. Dagarna är fortfarande olika och vissa dagar får jag inget gjort alls, men oftast känns det som att jag har läget under kontroll. Om jag ska och fika eller ut och gå är jag sällan nervös för att hon ska gråta för då kan man ju amma, men vi var en dag på Coop och hon bara skrek och skrek, till slut fick min sambo bära omkring på henne för att hon skulle vara lugn. Det var superjobbigt, det skär ju så i hjärtat när hon gråter.   

Vi var ute och fikade när hon var två veckor och var och hälsade på på mitt jobb några dagar efter det. Förra veckan var vi två hela dagar på universitetet och det gick bra. Visst är jag lite orolig för infektioner och särskilt RS-viruset, men man kan ju inte gömma sig hemma hela vintern heller.

Vi har inte börjat på föräldragrupp, jag hoppas att det ska bli en sån, men jag är inte säker. Babysim har jag skickat in intresseanmälan om för det vill vi definitivt gå.  

• Mina 78
    SL79 skrev 2011-01-17 13:53:39 följande:
    Grattis Jossan, Lillebäck och Lycklig2010!

Jag följer gärna med och fikar. Min Ville är redan 12 veckor, tiden går så fort... Jag är fortfarande rädd för RS och influensa men annars så känns det helt ok att ge sig ut och fika och sånt. Jag har inte heller varit på Glädjebubblan men tror att det är ett bra ställe. Om vi blir några stycken så är det ju skönt att få plats med vagnarna och så är det skönt att vara på ett ställe där lite barnskrik accepteras. Vad sägs om måndag nästa vecka?

Vi har börjat på föräldragrupp och i februari börjar vi på babysim. Det ska bli jättekul.
    Vi ska till doktorn 13.15, men efter det typ vid två eller på förmiddagen, typ 11 skulle passa oss
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?