Lillebäcks mamma skrev 2010-07-30 11:05:42 följande:
737 dagar: Personligen tycker jag inte att könsrollerna sitter i kläderna, utan i uppfostran. Let's face it, de första 6 månaderna så syns ingen skillnad på kläderna (annat än färgen) och det är väldigt svårt att se på ett så litet barn huruvida det är en flicka eller en pojke. Personer som därmed vill undvika att barnet behandlas utefter sitt kön kommer nog ganska snart att upptäcka att det första folk säger är "åh så fin, är det en flicka eller en pojke?" och då står man där med situationen i alla fall.
Dessutom är "unisex"-kläderna alltid typiska "pojkplagg". Att, om jag får en flicka, resonera som så att en klänning eller ett rosa plagg är ett svagare plagg och därför klä flickan i unisex så att hon kan efterlikna en pojk, känns för mig helt skevt.
Min mamma är en mycket stark kvinna och min mormor och hennes mor och så vidare. De har alla flickor som blivit klädda i klänningar och rosa från det att de föddes (jag har 5 systrar). Jag har aldrig lidigt av det, ser mig inte som något svagare kön, försöker inte ständigt att vara "fin" för männen och har inga som helst problem att ta mig plats varesig på jobb eller i andra offentliga rum.
Jag bär gärna en tjejigt röd klänning, klackskor, smink, smycken, fixar håret och det gör jag med stolthet. En man som tror att jag är en fin liten pralin som man hunsar runt kommer snart att ångra sig

Det handlar inte om svaghet, utan om att jag vill att mitt barn ska kunna skapa sig en egen identitet oberoende av vad andra förutsätter.
Jag anser heller inte att det finns nåt svagare kön, bara svagare personer, men det är ju en helt annan diskussion.
Jag håller inte alls med om att unisexkläder är som pojkplagg, jag tycker de mer liknar de kläder jag själv har på mig. Sen avskyr jag verkligen rosa, så det skulle jag aldrig någonsin ta på mitt barn, oavsett kön.
På den frågan kommer jag svara "Det här är (barnets namn)". Egentligen tycker jag fråga "är det en pojke eller flicka" är jättekonstig, det är ju som att fråga vad det barnet har mellan benen och det är ju lite privat :)