Inlägg från: 737 dagar |Visa alla inlägg
  • 737 dagar

Första barnet, i Göteborg?

Jag funderar fram o tebaka på det här med att ta reda på könet.. på ett sätt är det väl trevligt att veta, men i slutändan, vad spelar det för roll? Jag kommer fortfarande vägra köpa kläder o prylar som är till för ett eller annat kön, jag tycker inte sånt spelar roll.
    Det enda det egentligen skulle hjälpa med är att bestämma namn, men samtidigt, det är inte så bråttom med det heller..
    Sen tror jag iofs att man vid förlossningen sen totalt skiter i könet. man vill veta att det är en frisk bebis och man vill lära känna den nya familjemedlemmen.

Är de någon annan som tänker i samma banor som jag?

• 737 dagar
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-30 10:20:24 följande:
    Skönt att allt gick bra Kiaa! Ser fram emot bilden på det lilla miraklet Solig

737 dagar: Alltså om färger och sånt inte spelar någon roll och man ändå hade tänkt köpa samma oavsett om det blir det ena eller det andra så spelar det väl inte så stor roll. Även om man såklart är nyfiken tillräckligt för att det skulle vara anledning nog Tungan ute
    För oss handlar det om att vi vill veta så mycket vi bara kan om vår lilla goseknodd. Varje gång vi säger "den" så får vi ju lite dåligt samvete, hade känts bättre att få säga vår dotter eller vår son. Eller, eftersom vi redan vet vad det blir för namn - Emilia eller Lo. 
    Sen har jag lite olika alternativ på det jag ska köpa, utifrån om det är en kille eller en tjej, så då underlättar det ju med. Inte roligt att bara ha vita/beiga/gråa kläder på bebisen hela första tiden sen. Men det är ju bara min personliga åsikt.

Herrejisses vilket väder vi har förresten! Min mamma fyller 50 idag och i morgon ska vi ha stort utomhuskalas Förvånad Får ju verkligen hoppas att det regnar ur ordentligt idag så att vi kan få uppehåll (och kanske sol) i morgon!
    Våran bebis har en nästan färdig garderob för första tiden och vi har alla möjliga färger. Tycker både tjejer och killar kan ha rött, blått, grönt, gult, svart osv. Jag är allergisk mot typiska babyfärger, så vi har inget pastelligt sånt där :)

Jag vill ha så mycket genustänk som möjligt i uppfostran och det börjar ju redan nu. Blir svårt att inte uppfostra barnet till att bli en flicka eller pojke- utan en person, om man redan från början klämmer in den i en könroll som andra förväntar sig att den ska ha. Vill heller inte att omgivningen ska "se" mitt barn som en flicka eller pojke, utan behandla den lika varesig den är det ena eller det andra. Är rädd att om de innan födseln vet vad det blir så skapar de sig en bild av barnet för tidigt och kommer sen utgå från detta.. vill inte att det ska förstöra min intention i uppfostrandet..

Vet inte om de blev helt snurrigt nu, men ja :)
  • 737 dagar
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-30 11:05:42 följande:
    737 dagar: Personligen tycker jag inte att könsrollerna sitter i kläderna, utan i uppfostran. Let's face it, de första 6 månaderna så syns ingen skillnad på kläderna (annat än färgen) och det är väldigt svårt att se på ett så litet barn huruvida det är en flicka eller en pojke. Personer som därmed vill undvika att barnet behandlas utefter sitt kön kommer nog ganska snart att upptäcka att det första folk säger är "åh så fin, är det en flicka eller en pojke?" och då står man där med situationen i alla fall.

Dessutom är "unisex"-kläderna alltid typiska "pojkplagg". Att, om jag får en flicka, resonera som så att en klänning eller ett rosa plagg är ett svagare plagg och därför klä flickan i unisex så att hon kan efterlikna en pojk, känns för mig helt skevt.
    Min mamma är en mycket stark kvinna och min mormor och hennes mor och så vidare. De har alla flickor som blivit klädda i klänningar och rosa från det att de föddes (jag har 5 systrar). Jag har aldrig lidigt av det, ser mig inte som något svagare kön, försöker inte ständigt att vara "fin" för männen och har inga som helst problem att ta mig plats varesig på jobb eller i andra offentliga rum.

Jag bär gärna en tjejigt röd klänning, klackskor, smink, smycken, fixar håret och det gör jag med stolthet. En man som tror att jag är en fin liten pralin som man hunsar runt kommer snart att ångra sig Flört
    Det handlar inte om svaghet, utan om att jag vill att mitt barn ska kunna skapa sig en egen identitet oberoende av vad andra förutsätter.

Jag anser heller inte att det finns nåt svagare kön, bara svagare personer, men det är ju en helt annan diskussion.

Jag håller inte alls med om att unisexkläder är som pojkplagg, jag tycker de mer liknar de kläder jag själv har på mig. Sen avskyr jag verkligen rosa, så det skulle jag aldrig någonsin ta på mitt barn, oavsett kön.

På den frågan kommer jag svara "Det här är (barnets namn)". Egentligen tycker jag fråga "är det en pojke eller flicka" är jättekonstig, det är ju som att fråga vad det barnet har mellan benen och det är ju lite privat :)
  • 737 dagar
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-30 11:33:28 följande:
    737 dagar: Jag hör ibland föräldrar som står i mataffären och ska välja barnmat, och så säger dom "nej inte fisk - usch! Det som är så äckligt!". Undrar om barnet någonsin kommer att äta fisk i den familjen....Vilket är parallellen jag drar när jag läser om hur du klär dig i unisex-kläder och aldrig kommer att klä ditt barn i rosa.
    Du visar att du är en stark person i de kläderna, jag visar detsamma i en klänning. Jag tror vi båda är överrens om att kläderna/färgerna inte har något med saken att göra.

När mina barn är stora nog att själva välja och efterfråga kläder så är de fria att klä sig i vilken färg de vill. Vill min son ha klänning så får han absolut det, även om jag hade förklarat vid skolåldern att det kan medföra en del problem eftersom andra inte är så vana vid män som klär sig i klänning. (Aldrig sett vuxna män som gör det, i alla fall inte för att de tyckte att det var detsamma som att ha på sig byxor och skjorta).

Varje gång vi söker ett nytt jobb, bokar en läkartid, skriver in oss på en ny kurs, ja till och med varje gång vi presenterar oss, så avslöjar vi vad vi har mellan benen. Men jag brukar inte tänka "jaha, Emma...då har hon en snippa där mellan benen" eller "Isak...en SNOPP alltså!". Tror inte att det är någon som gör det.

Att jag reagerar är inget personligt gentemot dig, men jag är så evinnerligt trött på genussnacket som saknar empiriska slutsatser. Och som alltid med "underdog-teorier" så skall dessa hävdas så snart det finns minsta antydan till ämnesberöring.
    Fast om barnet själv skulle vilja klä sig i rosa så skulle hen ju få det, men varför ska jag klä mitt barn i fula kläder?

En stor del av min umgängeskrets är HBT-personer så i våran omgivning är kjol lika vanligt på alla. Mina barn kommer således att omkretsas av folk med väldigt öppet sinne och förhoppningsvis förstå att vi alla är individer, mer eller mindre lika, oavsett kön. För mig är detta såklart en intressant sak att diskutera med alla då det är ett väldigt vanligt samtalsämne i min tillvaro.

Frågan "tjej eller kille" är en typisk fråga man ställer om barn. Vad det egentligen spelar för roll är för mig ett mysterium, då jag förväntar att man ändå beter sig likadant mot barnet, oavsett kön. Precis som jag förväntar mig i vuxna livet. Jag har många runomkring mig som man inte kan gissa kön på på rak arm, men ingen frågar de (vuxna) vad de har för kön.. konstigt?
  • 737 dagar

Lillebäcksmamma- Om ingen börjar med det så kommer det heller aldrig bli någon förändring :) Nu måste jag jobba! Ha en fin dag ^^

• 737 dagar
    Lillebäcksmamma- Men det är väl självklart att mina åsikter och värderingar kommer överföras till mitt barn? Alla föräldrar lär ju sina barn det de tycker är rätt, oavsett om det är om religion, politik eller moraliska värderingar. Vad skulle man vara för förälder om man förnekade sina egna värderingar och lärde barnet något annat?

Men om du säger att det inte sitter i kläderna, varför "ska" man då klä sitt barn i rosa eller ljusblått? Det jag undrar är VARFÖR det är så viktigt att man ser vilket kön barnet är.

Mina- Alla hittar vi våran klädidentitet i någon ålder. Det jag menar är att jag inte vill trycka in mitt barn i en form, utan att jag tycker barnet ska kunna ha alla slags kläder (förutom det jag tycker är fult, vilket råkar vara pasteller). Sen klär jag mig själv väldigt flickigt, men jag har inte alltid gjort det. Det fanns en tid då jag var väldigt könsneutral. Jag är också utbildad make-up artist, så jag är dragen åt det "kvinnliga" hållet. Men bara för att jag själv har hittat mig själv, så betyder det inte att jag vill bestämma åt mitt barn hur den ska vilja se ut. Och en flicka som alltid klätt sig i rosa lär ju med det lätt att gilla rosa, och det är det jag vill undvika genom att ha ALLA sortens färger. Förutom pasteller :)
  • 737 dagar
    Lillebäcks mamma skrev 2010-07-31 14:01:04 följande:
    737 dagar: Klart man ska vara stolt över den man är. Att klä spädbarn i rosa eller blått är som jag sagt enbart för att man inte ser varken på kläderna eller utseendet vad det är.

För mig känns det mer respektfullt att presentera mitt barn som Lo eller Emilia och prata om bebisen som henne eller honom - istället för "det".

Jag förstår verkligen inte vad som är fult med att vara stolt över att vara den man är - tjej eller kille. Bara tjejer är ingen hit, inte heller bara killar. Var och en behövs för att vi ska kunna komplettera varandra och bilda en helhet.
    Fast inte skulle jag heller säga det om ett barn. Utan presentera med namn, inte säga "det här är en pojke" för det tycker jag är konstigt. Som att säga "han har brunt hår"... orelevant.

Det handlar inte att man inte ska vara stolt över den man är, det har jag inte sagt alls. Utan jag menar att man ska få komma dit själv, utan påtryckningar utifrån. Man ska få formas till en egen person utan att andra ska lägga in sina värderingar som "du ska va såhär för du är minsann en pojke".
  • 737 dagar
    Mina- Självklart ska mitt barn få välja kläder själv sen när den kan det, men jag vägrar köpa fula kläder till en spädis bara för att =)
  • 737 dagar
    Tarda skrev 2010-08-02 10:03:10 följande:
    Oj vilka intressanta diskussioner som dyker upp när jag åker på semester Skrattande

Vi visste redan innan vi blev gravida att vi inte ville ta reda på kön. Lustigt nog (inte) har den absolut vanligaste frågan när andra fått veta att vi väntar barn varit om vi vet könet eller om vi tänker ta reda på det. Det säger en hel del om det samhälle vi lever i, eller hur? Den barnsliga sidan av mig vill skicka ett sms som annonserar ankomsten av vårt barn med enbart längd, vikt och orden ett välskapt barn. Sen stänger vi av mobilerna så kan tokfarmor  (o säkert några till) få sitta och undra om hon ska köpa rosa aller blått Tungan ute

Det känns helt logiskt att man väljer de färger man själv gillar och trivs i till sitt barn. Varken jag eller min man klär oss i pastell, och det finns inte mycket rosa (oavsett nyans) i våra garderober. Däremot gillar vi rött, grönt, blått, lila, turkos, brunt och orange så det är väl inte en helt okvalificerad gissning att även vårt barn kommer ha de färgerna, om hen passar i dem.

Djurgårdsrutan: Synd att jag inte är hemma, hade gärna lunchat idag. Istället blir det jakt på tyg till bröllopsklänningen med mams i sthlm. Håll tummarna för att jag hittar nått fint.
    Jag är inne lite på samma spår som du. Att inte berätta :D Tycker fixeringen vid kön är löjlig och jag vill inte mata den.. Hade en lång diskussion med en vän häromdagen om just detta, att berättar man i förväg så kommer folk skapa en bild av barnet redan innan det är fött.. och första intrycket är ju som alla vet svår att rubba. Då vill jag hellre att folk får bilden av barnet till att vara en person, inte en pojke eller flicka.

Garderoben våran ofödda redan ar är väldigt färgglad, men har inga pasteller i sig. Eftersom både jag och mannen tycker det är fult. Jag kommer inte klä mitt spädbarn till att vara av det ena eller andra könet, utan till att vara mitt barn.
  • 737 dagar

Angående vikten, måste jag inflika. Jag har inte gått upp en gram. Började bli orolig, men fick höra att det inte alls är ovanligt. Hade gärna gått upp lite, men inte. Min sambo tror att jag gått ner i fett och upp i bebis, men jag vet inte..

• 737 dagar
    Kiaa skrev 2010-08-23 12:39:05 följande:

Orkar man bära en nebis i mjuklift (alt. Baby Björn) tre våningar?
    Vi har fått erbjudande om en lägenhet men den ligger på tredje våningen utan hiss. Som tur är finns det barnvagnsförråd på markplan i alla uppgångar (vilket vår nuvarande lägenhet på andra våningen inte har). Frågan är om vi ska fortsätta leta, eller om detta kommer att funka? Nån som har erfarenhet eller har hört andra med samma situation? 

Min kompis bor på andra våningen utan hiss och barnvagnsrum.. enligt henne är det jobbigaste att konka med vagnen. Hon säger att det skulle vara enkelt att bara bära barnet, men nu måste hon också få upp vagnen, oftast själv. Jag skulle tro att tredje våningen med barnvagnsrum är mycket bättre än andra utan.
  • 737 dagar
    MHEK skrev 2010-08-24 12:25:53 följande:
    Tack Cotton och Muminbebis! Det är så skönt att kunna släppa lite oro och nu är vi helt öppna med graviditeten vilket också känns bra. Har nog iofs inget val, har gått upp rejält i vikt nu pga illamåendet som får mig att äta hela tiden. Har köpt mina första mammabyxor trots att jag bara är i v 12+4....men men det är väl lyxproblem. Fick en bild av bebisen som jag tittar på hela tiden Glad
    Jag fick köpa mammabyxor i vecka 8 ;) Min mage svullnade helt kollosalt och det gick bara inte att ha mina vanliga byxr för det va så obekvämt..
Svar på tråden Första barnet, i Göteborg?