Första barnet, i Göteborg?
Jag har ju ammat i snart 6 dagar nu. I början sög hon som en galning vilket gjorde ont! Men man får andas lite. :) Min "riktiga" mjölk tog fart efter ca 3-4 dagar. Det var väldigt skönt för då behövde hon inte suga lika hårt längre. Jag fick i början såriga bröstvårtor och det gjorde jätte ont första dagarna. Men det blir bättre o bättre. Jag blir bättre på att placera min prinsessa och bättre på att få henne att ta tag ordentligt. Det kan ju verkligen handla om cm för att det ska gå bra eller dåligt. ( kollade in amningshjälpen och fick många bra tips där. Även om vi fått jätte bra amningskurs på föräldrautbildningen så glömmer man mycket när man väl sitter där och ska amma. )Något som lindrar är att smörja in bröstvårtorna med bröstvårtskräm och bröstmjölk och låta torka i luften. Första dagarna kände jag mig lite orolig för att inte mjölken skulle räcka till som ni säger men som tarda skriver så finns det så det räcker.
Som jag känner är det viktigt att man försöker att inte känna någon press med amningen. Man har verkligen massor av känslor vad gäller allt och det kan kännas så läskigt att inte veta om man gör rätt och om bebisen har det bra. Mycket tårar har det varit här i alla fall. 3 dagars mamma bluesen har visat sig. :)
Vi har varit på hörseltest och pku test idag. Det gick bra och vår dotter hade nästan gått upp till födselvikten igen. Skönt!
Nyfiken på om Björnis är på förlossningen!
Ha det fint och ni som väntar: håll ut! Snart kommer belöningen!