• papprika

Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??

Ska renovera köket och funderar över bänkskiva....

Har haft en vanlig diskbänk länge och är egentligen nöjd med dess funktion. Utseendet är ju tråkigt, men nu kan man ju hitta nya diskbänkar som är lite häftigare.

Bänkskiva i trä/lamninat med rundad kant har jag hört att vatten bara rinner ned från, och ned över skåpsluckorna.

Ni med erfarenhet av nyrenoverade kök, är inte vanlig diskbänk det bästa, trots allt??   (om man beställer en ny, snygg) 
    Vad rekommenderar ni annars för bänkskiva?? 

• Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??
  • mrs holiday

Vi har gjort en kompromiss med vårt kök. Vi har vanlig diskbänk vid diskhon och ekskiva på resterande ytor där man inte slabbar riktigt lika mycket med vatten. Det funkar jättebra! Du kan se bilder i mitt galleri, om du undrar hur det ser ut.

• Kastrullresan

Säger som flera andra, granit!

Vi har betat av "vanlig" diskbänk som var praktisk men ful. Dubbelho utan avrinning  i ekskiva, fullständigt värdelöst på alla sätt. Har nu sedan 5 år en granitbänk med dubbelho med en liten extra avrinningsyta, allt planlimmat. Det är snyggt, fullständigt oömt, behöver inget underhåll och vi har inte slagit sönder något porslin på bänken trots att vi har/har haft 8 barn/ungdomar i huset.

Dock har vi krossat mycket porslin på vårt klinkergolv men det är en annan historia.

Skillnaden mellan granit och marmor är just som någon skrev att marmorn är porös och suger åt sig allt som är surt bl a vin, citron och annat och det ger fula fläckar.

• trädis
    Kastrullresan skrev 2010-06-10 21:19:04 följande:
    Säger som flera andra, granit!

Vi har betat av "vanlig" diskbänk som var praktisk men ful. Dubbelho utan avrinning  i ekskiva, fullständigt värdelöst på alla sätt. Har nu sedan 5 år en granitbänk med dubbelho med en liten extra avrinningsyta, allt planlimmat. Det är snyggt, fullständigt oömt, behöver inget underhåll och vi har inte slagit sönder något porslin på bänken trots att vi har/har haft 8 barn/ungdomar i huset.

Dock har vi krossat mycket porslin på vårt klinkergolv men det är en annan historia.

Skillnaden mellan granit och marmor är just som någon skrev att marmorn är porös och suger åt sig allt som är surt bl a vin, citron och annat och det ger fula fläckar.
    håller med!

vi har också både diskho och spishäll planlimmat. känns även mest hygieniskt för det samlar ingen smuts mellan bänkskiva och ho.
    världens lyckligaste mamma
  • Git

Jag har laminatskiva med nerfälld ho. Ingen höjdare. Spillt vatten rinner ner på luckorna och underkanten på skivan har svällt upp och den är bara 4 år gammal...   Nej, skulle behållt den stora ordentliga diskbänken!!!

• papprika

Är det ngn som kan rekommendera ngt bra företag som säljer "riktiga diskbänkar" i Stockholmstrakten....???

• mikroE

Jag har alltid gillat vanliga diskbänkar och tycker de är praktiska och fina. En man som jobbade inom byggbranschen som var less på att både byta ut och sätta in ekskivor vid diskhoar erbjöd mig en puss och kommenterade att det finns hopp för framtida generationer (jag var väl kanske 18 då). Om jag inte skulle välja diskbänk så håller jag med om de ovan som säger granit, det verkar var det bästa alternativet och det kan vara snyggt i rätt kök men inte alla.

• aster

Vi har en gammal diskbänk från 60-talet. Jättefin kvalitet som inte rostar. Dock är den förstås matt av 1000-tals repor. Väldigt praktiskt när barnen diskar.

Jag har sett många rostiga diskbänkar och -hoar i IKEA-kök. Undrar också vilka som gör rostfria bänkar i bra kvalitet nuförtiden?

• k girl

Vi har en måttbeställd, specialgjord diskho i tjockt stål med två hoar. Det är helt överlägset. Har dock en björkskiva på övriga arbetsbänkar.

• k girl

Specialbeställd diskbänk, inte diskho.

• wewe

Ngn som har "vanlig diskbänk" över en stor yta och även har nedfälld spishäll i diskbänken?? 

Funkar det bra?? Snyggt??  Några bilder?

Tack!!

• johandra

Du har så rätt så TS! Vi köpte underlimmade hoar till en början i vårt kök. Efter ett år var vi dock tvungen att reklamera bänkskivan pga avndra problem och då rykte hoarna och in kom en riktig gedigen diskbänk. Jag älskar den och kommer aldrig nånsin mer bygga ett kök utan normal diskbänk.

vi köpte vår från Stala.com

• johandra

däremot så skulle jag hellre ha tagit 1 stor ho istället för två normalstora....det hade funkat bättre med hur vi lever...så det kan vara ett tips :)

• Grappa

Jag hade ek i mitt förra kök och tyckte bara att skivan blev finare då den blev sliten och fick fläckar.

En sak jag ångrar dock är att jag valde hög kran till en vanlig ho för det skvätte varje gång man satte på kran. Snyggt men dumt. Välj en djup ho om du ska ha hög kran.

• scanmia

Jo jag håller helt med ts! Här i Kanada där jag bor är det dock nästan helt hopplöst att få tag på och blir nästan like dyrt som en granitbänk så vi körde med en i kvarts. Men helt ärligt hade jag tyckt att en praktisk och prisvärd bänk i rostfritt stål hade varit ett bättre val.

• Mandel

Vi har stenskiva och det är kalasbra! Det jag däremot ångrar är de nya hoarna...
    De är lika plana i botten och med dessa små eländiga proppar/silar som sätter igen så fort man pysslar med något.
    De gamla har en slaskho där man ex kunde låta potatisskalet ligga och rinna av så det inte blev dyngsurt i soppåsen. Det går inte i de här nya med plan botten. Själva silen var även större 1,5-2dm i diamter. Dessa nya är väl knappt 1dm...
    För att vattnet ska kunna rinna undan snabbare tar man bort bottensilen/pluggen med den följden att alldeles för stora saker åker ned i avloppet och det blir stopp. Har inte själv haft stopp än, men det kommer väl med tankepå att maken alltid plockar bort silarna.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sommar2001

Absolut är en vanlig diskbänk det bästa alternativet, granit är också ett bra alternativ.
    Vi kommer att köpa en från Franke, finns att köpa lite här och där. Riktigt bra kvalité.
    Vad vi ska ha på övriga bänkar har vi dock inte bestämt än..

• Mupo

Har rostfri diskbänk runt hoarna och diskstället och ljus granit i övrigt. Snyggt och praktiskt och lätt att hålla rent. Visst blir det rostfria repigt men ett kök skall användas och det får synas tycker jag. Först tänkte jag rostfritt på alla ytor men det blir lite obduktionsfeeling tycker jag! Bytte kök för ett och ett halvt år sedan och är ff jättenöjda.

Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??