• papprika

Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??

Ska renovera köket och funderar över bänkskiva....

Har haft en vanlig diskbänk länge och är egentligen nöjd med dess funktion. Utseendet är ju tråkigt, men nu kan man ju hitta nya diskbänkar som är lite häftigare.

Bänkskiva i trä/lamninat med rundad kant har jag hört att vatten bara rinner ned från, och ned över skåpsluckorna.

Ni med erfarenhet av nyrenoverade kök, är inte vanlig diskbänk det bästa, trots allt??   (om man beställer en ny, snygg) 
    Vad rekommenderar ni annars för bänkskiva?? 

• Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??
  • Amazina

Vi har granit. Skitsnyggt, lätvårdat och tål hur mycket vatten och smuts som helst!!

• Catriiin

Vi har en bänkskiva i trä och den åker ut så fort vi får råd att renovera köket. Vanlig diskbänk ftw!

• MissLillan

Jag hade valt nån stenskiva. Det är snyggt och praktiskt tål värme och väta.

• Åsa

Diskbänk eller perstorpsplatta. Sten- o betongmodet är inte min smak och hypen med ekbänkar är så opraktisk så man kan gråta. En bekant som bad mig mata katterna bad mig särskilt att se till så det inte blev vattenstänk på bänken... (Jo, jag vet att det kan ge fläckar på rostfritt också om man inte torkar upp men ändå)

• Thursday

Vi tänker satsa på just det Åsa skriver när vi gör om köket. Vanlig diskbänk (rostfritt, med kanter) runt hoarna och sen perstorpsplatta med virrvarrmönster. Kan inte med opraktiska material i ett sådant utpräglat funktionsrum som köket. Har generellt svårt för "yta och trend framförallt" som det är så mycket av just nu. Nej, "hel och ren" är ett vettigt koncept att leva efter, även i hemmet.

• Ari Gold

Givetvis är "vanlig" diskbänk bäst, det är ju därför den är vanlig.

Jag har haft alla möjliga varianter i olika boenden och rostfri stor bänk med kanter och dubbla hoar ui fullstorlek är minst tio gånger så bra som de övriga alternativen.

Om köket mest ska vara en mysplats där man på sin höjd micrar en panpizza så kan man ju välja på utseendet. Men använder man köket till slabbiga storkok ihop med barn vill man ju ha en bänk där allt man kan spuilla en liter mjölk på diskbänken utan att det ruinner ner på golvet.

Vi bytte inte ut vår diskbänk när vi renoverade köket. Den var nämligen inte sliten trots många års användning. Träbänkskivan på motsatta änden bytte vi däremot då den förra (lika gammal) var utsliten. Den nya lyckades min sambo efter ca tre veckor ställa en fuktig nydiskad kastrull på så nu har vi stora gröna ringar på den och måste slipa om den.

• johandra

JOOOO det är absolut det bästa!

Vi valde underlimmade hoar i laminatskiva när vi renoverade köket och jag hatade det!

Ett år senare var vi tvugna att reklamera bänkskivorna och då passade vi på att skaffa oss en riktig diskbänka istället..nu är vi toknöjda!

Mamma till världens finaste Ella 060309, Alice 071219 och Milla 100410
  • ThePointOfItAll

Jag har helt nyrenoverat kök och har en diskbänk med kanter och två jättestora hoar med uttagbara silar i båda. Det är ganska praktiskt.
    Tyvärr så är den jävligt dålig kvalité, den ska vara rostfri men får lätt rostfläckar som man måste skrubba bort vilket resulterar i repor hur försiktig man än är. Den har efter två månader nästan mer repor än den gamla som suttit sen -53...
    Så kolla kvalitén noga innan ni köper.

• Mama Mia

Jooo! Kör på gammal hederlig!

Vi har trä nu, fruktansvärt opraktiskt. Bara det att folk som hälsar på inte fattar att det inte ska vara allt för mycket vatten på den och lämnar sjöar efter sig...

Ska flytta nu och funderar på kösrenovering. Har tänkt på andra, tåligare snyggalternativ, men kommer bara tillbaka till tanken: Vad är det egentligen för fel på en vanlig diskbänk? Så här blir det definitivt en gammal klassiker.

• hewa

Jag hör till dem som verkligen inte ser fördelen med kanterna. Vi har iofs laminatskivor i vårt kök och dem är jag nöjd med. Men i stugan är det vanlig diskbänk och på något vänster lyckas jag alltid gå emot kanten med kniveggen när jag skär/hackar något på skärbräda. Knivarna i stugan är iofs dåliga redan från början (släktstuga och alla är inte lika petiga med skarpa knivar som jag och maken ) men hemma skulle jag bli galen. Eller så skulle jag lära mig, vad vet jag. Hur som helst, jag gillar våra laminatskivor och byter vi dem blir det nya laminat eller granit om ekonomin tillåter.

Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??