• papprika

Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??

Ska renovera köket och funderar över bänkskiva....

Har haft en vanlig diskbänk länge och är egentligen nöjd med dess funktion. Utseendet är ju tråkigt, men nu kan man ju hitta nya diskbänkar som är lite häftigare.

Bänkskiva i trä/lamninat med rundad kant har jag hört att vatten bara rinner ned från, och ned över skåpsluckorna.

Ni med erfarenhet av nyrenoverade kök, är inte vanlig diskbänk det bästa, trots allt??   (om man beställer en ny, snygg) 
    Vad rekommenderar ni annars för bänkskiva?? 

• Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??
  • Gorban

Det finns ju diskbänar i tjockare rostfritt stål som är rikigt snygga men dyra. I vårt relativt nybyggda hus har vi svarta laminatbänkskivor som ser ut som granit. Sedan har vi en vanlig diskbänk också. Nackdelen med diskbänken är att den är ganska ful och att den blir repig. Hade jag byggt idag hade jag kostat på mig svart granit i hela köket.

• Kjell2

Diskbänk är bra. Har man däremot bänkytor som inte riktigt passar standarddiskbänkarna som finns kan det bli väldigt dyrt att specialbeställa.

Inbygnadshäll kräver också ofta dyra speciallösningar om man vill ha diskbänk runt om.

Hade det inte blivit så extremt mycket dyrare med diskbänk överallt i vårt kök hade vi valt det.

/Kjell

• SVejsan

Diskbänk med kanter i rostfritt för en relativt stor"diskdel", övriga delar kan gärna vara i svart granit, Som tål värme,slabb och är snyggt.
    Ställ en fuktig gjutjärnspanna på en rostfri bänk och på en granitbänk och se vad som händer , En het panna kan också få den rostfria delen att bukta om man ställer den direkt på "Plåten" 

• skorpionen80

Menar du sådan i aluminium? Inte kan man väl ha sån i hela köket? Vi har sån bredvid diskhon på båda sidorna, sen vanlig laminat i resten av köket (bor i lägenhet).

• Elsans

Det absolut snyggaste tycker jag är sten men eftersom jag är så förbannat klumpig så går det inte, vi skulle då få köpa nya glas hela tiden. Vi har svart laminat som ser ut som sten (nåja) och vanlig diskbänk runt diskhon, laminatskivan har rundad kant och det är inget som är jobbigt tycker jag. Rostfri bänk kan absolut vara snyggt också men då får inte köket vara för stort tycker jag, sen är det väl inte helt praktiskt heller med alla vattenfläckar och repor. Träskiva har mina föräldrar och det skulle jag aldrig aldrig ha, sååå opraktiskt.

• Shea 1

Vårt kök är ett år gammalt och OJ så många gånger vi ångrat (den snygga, apdyra) ekskivan!!!!!!! Man får sköta den som en baby! Första halvåret reste sig träfibrerna av en enda vattendroppe, nu kan man skvätta lite mer på den..

Det sämsta är att om man t.ex. har fest så får man smygkolla så ingen ställer ett vinglas på någon av bänkarna, då skulle det bli en ring forever.

Nu när jag är äldre och klokare skulle jag vilja ha rostfritt eller stenskiva.

• trädis

granit

det blir aldrig repor, man kan baka/ställa varma kastruller rakt på stenskivan. vilket smuts som än kommer så är det bara att ta rakbladsskrapan till spishällen. lätt att underhålla. ja, jag kan helt enkelt inte se några nackdelar och vi har inte en enda gång på 6 år ångrat vårt val.

världens lyckligaste mamma
  • Grizelda

Vanlig diskbänk är det enda vettiga valet, tycker jag. Vi ska snart renovera vårt 90-talskök och det första jag ska göra är att slita ut den förbaskade, överlimmade minidiskbänken med tillhörande laminatskiva. Allt vatten rinner ner på golvet och förstör skåpluckorna under, vilket var ett speciellt stort problem när barnen var mindre och skulle hjälpa till att diska. Även nu, när man diskar något stort, som plåtar och grytor, skvätter vattnet vid sidan om diskhon och ner på golvet. Samma om man har diskat och inte torkar direkt, allt hamnar på luckor och golv. I resten av köket tycker jag det är en smaksak vad man väljer, trä, laminat, sten, etc, men kring vasken vill jag ha en STOR diskbänk med kant!

• Gosemysan

Bor i lägenhet nu med rostfri diskbänk runt hoarna och vit laminat i övriga delar. Den vita laminaten ser aldrig ren ut men den rostfria delen är funktionell och bra. Vi flyttar till hus snart och då överväger vi att välja en granitskiva trots det höga priset, det verkar som alla är nöjda med graniten?! Skulle aldrig välja en träskiva.

Svar på tråden Ärligt talat, är inte "VANLIG" DISKBÄNK den bästa typen av bänkskiva i kök??