Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

Att bo i invandrartät förort.

Roze skrev 2010-06-10 20:39:27 följande:
    Får jag fråga vart du bodde innan?
    Det börjar på Råg och slutar på sved.

Men mer avslöjar jag inte.
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 20:54:19 följande:
    Det ÄR aldrig bra att gissa i seriösa diskussioner. KAN slå tillbaka rejält ;)

" - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

-----
    Läs gärna inlägg #425.

Sen kan du ta del av nedanstående artikel också. Vet du att vissa invandrargrupper ÄR mer utbildade än svenskar? ( VI har redan haft denna diskussion för nån månad men det tycks du har glömt bort. )

www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/de-har-h...
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    Man Gud i himelen! Nu svara du ju helt uppåt väggarna igen ...

Exakt vad i det faktum att skolorna i Ovanåker är dåliga talar emot att skolan där vi bodde led av problem (kanske förorsakade av de faktorer jag gissar på)?

Vet du vad?! Skolorna i Ovanåker och skolan jag talar om kan faktiskt till och med ha ett problem gemensamt: föräldrarnas ambitioner och egen utbildningsnivå. Det saknas en tradition av att utbilda sig helst enkelt.

Att sedan skolan i getto-förorten har ytterligare problematik gör givetvis saken bara värre just där.

Och din andra länk? Skulle jag ha motsagt den? Nä, tvärtom. Jag skrev det rakt upp och ner: de invandrare som hade ambitioner för sina ungar skickade iväg dessa från förorten in till skolor inne i stan istället. Kvar blev problem-barnen som bara till 50% klarade av att få godkänt i kärnämnena.
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-10 21:25:39 följande:
    Så det har ingenting med deras kultur eller vilket land dom kommer ifrån att göra? Utan det kan helt enkelt vara så att vissa föräldrar oavsett härkomst saknar ambitioner gentemot sina barn? Är vi överens om saken?
    Avsaknad av bildningstradition är ett problem. Det finns i Ovanåker och det finns i gettot.

Sedan gissar jag på ytterligare faktorer:

- det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

Två av dessa [fetmarkerade] baserar sig på att barn och föräldrar kommer från andra länder.

Tycker du att dessa bägge punkter känns orimliga som en del av en förklaringsmodell?

har jag, mig veterligt inte gissat på nåt om kultur, eller  ...?

Jag
  • Argo

Glöm det sista klotteret. Det glömde jag att sudda.

• Argo
    Roze skrev 2010-06-11 08:44:41 följande:
     långt inlägg
    Ovanåkers problem är att det saknas utbildningstradition. Det är samma i hela Gävleborgs län. Det är gamla bruksorter där man inte studerade vidare. DET är alltså Ovanåkers probelm. Så släpp Ovanåker nu ...

Du hävdar att det inte har att göra med att ungarna är utlänningar. Well, om deras hemland inte försett dem med adekvat skolgång så känns det rimligt att  problemen hänger ihop med att de är utlänningar.

Föräldrar som inte fattar det svenska systemet, eller kanske inte ens (av religösa och traditionella skäl) VILL delta i det svenska systemet? Ska de passivt sitta och bli serverade mer och bättre info (och ge upp om det inte ramlar i knäet på dem) eller ska de ta tag i saken och engagera sig? Det verkar som om vi har olika syn på individens ansvar.
  • Argo
    Roze skrev 2010-06-11 09:29:33 följande:
    Varför ska jag släppa en så bra argument? Flört

Ja, problemen hänger ihop med utlänningar men det ÄR inte deras fel. Förstår du skillnaden? Är det inte bättre att ge dom stöd dom behöver än att sitta och peka pekfinger i näsan på dom?! Om föräldrarna inte vill ta tag i problemet av religiösa/traditionella bakomliggande faktorer så gör detta dom lika skyldiga som Svensson-föräldrarna i byn jag gav som exempel. Vad är det för skillnad mellan dessa grupper? Förklara gärna.
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
    I Ovanåker, just som i en del getto-förorter iStockholm saknas til stor del bidningstraditionen. Där slutar också liknelserna.

Ja, vi har olika syn på indivdens ansvar. Du ursäktar folket i gettot med att de är utlänningar och att samhället är att skylla. Jag anser att de ska ta ansvar för sina egna liv istället för att sitta passivt och ev klaga på samhället.

En del som bor i gettot gör de facto det förstnämnda. De låter sin ungar gå i en annan skola någon annanstans.
  • Argo
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:40:00 följande:
    Varför tror du saker brinner? Är ditt mål att straffa? Mitt är att få bot på problemet. Att få bort problemet är att förstå problemet först och främst.
    Du kan inte se att den som ständigt diskrimineras, har ont om pengar, ser sina föräldrar nekas jobb för att de har "fel" namn, som behöver kämpa men inte får den hjälp som den behöver osv. faktiskt tillslut tröttnar? Om samhället inte finns där för en, tror du att man per automatik bara vill följa samhällets regler då?

Helt ärligt: det bor 32.000 människor i Rinkeby och Tensta tillsammans. Knappt en enda en av dessa är svensk. Förmodligen känner sig samtliga 32.000 mer eller mindre utsatta och diskriminerade.

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
  • Argo
    enny signatur skrev 2010-06-11 19:07:11 följande:

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
    Ja det är stor del invandrare i de områden du nämner, det är också hög andel arbetslöshet och låga inkomster. Manväljer vad man fokuserar på...
    Ja visst låter en stor andel bli, det var det väl ingen som sa något om? Jag påstod att de flesta klarar av att hantera det på andra sätt, men vissa kan inte det och då blir det dåliga följder för alla.
    Du ser att probleme tär uppfostran, inte något annat? Inte att framtidsutsikterna generellt är klart sämre eller något sådant?

Det var faktiskt du som tog upp diskriminering och därmed försökte leda i bevis att problemet ligger i att de är utlänningar som behandlas illa.

Enkelt motbevisas detta av att alla 32.000 i dessa områden inte slåss.

Dessa 100 har samma framtidsutsikter som övriga 31.900 som bor där så varför är det bara denna lilla grupp med män som slåss?
  • Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-14 10:04:09 följande:
    143 pers bor i en invandrartät förort och trivs, 68 bor i en invandrartät förort och vill flytta.

Fast TS har missat alternativen "Har bott och vill inte bo där igen" samt "har bott och vill bo där igen".

Jag har bott där och kommer aldrig att bo där igen. Mitt svar hamnade alltså bland  de 490 som aldrig skulle kunna tänka sig att bo i ett sådant område.

Missnöjet med desa förorter från folk som har erfarenhet därifrån är alltså större än bara de 69 st (just nu) som röstat att de bor där och vill flytta.

.

• Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-14 16:26:30 följande:
    Sant.
    Men vi vet inte hur mycket större det är.
    Beautifully Human
    Är vi väldigt nogranna så kan vi läsa i tråden och räkna hur många som skriver "Har inte bott där och vill inte ..." och hur många som skriver "Har bott där, flyttat därifrån och kommer aldrig att flytt tillbaka dit". Det borde ge en indikation i alla fall.

Min känsla är att det är 9 mot 1 bland de negativa till fördel för de som faktiskt har bott där jämfört med de som inte har bott där.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.