Roze skrev 2010-06-10 20:54:19 följande:
Det ÄR aldrig bra att gissa i seriösa diskussioner. KAN slå tillbaka rejält ;)
" - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
- det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
- föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
- en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
- delar av lärarkåren hade gett upp? "
-----
Läs gärna inlägg #425.
Sen kan du ta del av nedanstående artikel också. Vet du att vissa invandrargrupper ÄR mer utbildade än svenskar? ( VI har redan haft denna diskussion för nån månad men det tycks du har glömt bort. )
www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/de-har-h...Man Gud i himelen! Nu svara du ju helt uppåt väggarna igen ...
Exakt vad i det faktum att skolorna i Ovanåker är dåliga talar emot att skolan där vi bodde led av problem (kanske förorsakade av de faktorer jag gissar på)?
Vet du vad?! Skolorna i Ovanåker och skolan jag talar om
kan faktiskt till och med ha ett problem gemensamt: föräldrarnas ambitioner och egen utbildningsnivå. Det saknas en tradition av att utbilda sig helst enkelt.
Att sedan skolan i getto-förorten har ytterligare problematik gör givetvis saken bara värre just där.
Och din andra länk? Skulle jag ha motsagt den? Nä, tvärtom. Jag skrev det rakt upp och ner: de invandrare som hade ambitioner för sina ungar skickade iväg dessa från förorten in till skolor inne i stan istället. Kvar blev problem-barnen som bara till 50% klarade av att få godkänt i kärnämnena.