Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

Att bo i invandrartät förort.

Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-15 14:57:29 följande:
    Detta inlägg kanske blir anmält (då utan att jag brutit mot några regler)

Är man inte en vanlig feg skitjournalist vågar man publicera sånt här:

politisktinkorrekt.info/2010/06/13/rosengards.../

Brasklapp, denna blogg har haft fel några gånger, dock är uppgifterna i denna artikel öppna för allmänheten, bara att gå till tinget och hämta protokollet.

Läs speciellt frågor till gm och hans svar.

Tips på straff: Sluten ungdomsvård i 20år
    Ja, som sagt. Själv har jag flyttat min familj från ett liknande område. Det är en livsnödvändighet. Det är A och O. Det handlar om att bry sig om sina barn och deras framtida liv.

Och ska man skratta eller gråta åt rånarens pappa?

"Han skäms för sin sons uppförande. Men bryr sig samtidigt om sonen och menar att det finns regler i hemmet som grabben ska följa, exempelvis vara hemma klockan tio på kvällen."

NÄHÄ!? Det var då till att ta i med hårhandskarna och allt ... "Du ska vara hemma senast klockan tio!"
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-15 21:39:00 följande:
    Well, jag brukar inte vara så grov i mun, men det är tråkigt att veta att 68% av FLs medlemmar har korkade fördomar eller rentav bara är korkade.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!

Var får du den siffran ifrån. För jag utgår från att du kan bevisa att exakt "68% av FLs medlemmar har korkade fördomar eller rentav bara är korkade."

Nä, just ja ...

On topic så vill 68% inte bo i en invandrartät förort och ytterligare knappa 10% bor där och vill flytta därifrån.

Men var kom fördomarna in i bilden?

• Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-15 21:40:59 följande:
    Mig veterligen är aga förbjudet i Sverige. Fast det kanske bara gäller etniska svenskar..?
    På tal om aga ...

Det finns en lokaltidning här i Stockholm som heter "Södra Sidan". Den behandlar syd-västra Stockholm emd områden och orter som Alby, Skärholmen, Sätra, Vårberg osv. Artiklarna blir sålunda väldigt ofta inriktade på invandring och därtill hörande fenomen. 

Så på tal om aga:
    http://sodrasidan.se/?p=2042

Jag brukar plocka upp tidnignen ur ställen ibland när jag rär i Skärholmen eller Kungens Kurva för att handla. Det ger en intressant inblick i livet som pågår där.

Här är en annan intressant artikel. Av åtta tillfrågade invandrare ansåg/antydde tre att man borde stoppa(!) invandringen eller att det var för många här:
    http://sodrasidan.se/?p=1999

Det mest tragiska i dessa intervjuer är dock att en av dessa tre, hon som tycker att man tagit emot för många invandrare, säger att hon skall rösta på sossarna för att hon är medlem i kommunal. Så bara för att hon är med i ett fackförbund kommer hon att rösta på sossarna och därmed få mer av det som hon tycker att vi redan har för mycket av?!

Ja, jisses!
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-16 15:16:13 följande:
    Om man inte vill bo i en invandrartät förort så har man sannolikt en hel del fördomar.

Nä, det är inte "sannolikt" att det beror på fördomar. Det är faktiskt mer sannolikt att man har reell egen kunskap om saken och vet varför man inte vill bo i den typen av områden.

Räkna du i tråden hur många som säger att de har bott där, flyttat därifrån och aldrig vill flytta tillbaka.

Folk vet ganska väl vad de talar om.
  • Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 17:01:42 följande:
    MAJORITETEN av invandrartäta förorter har INTE problem med brinnande bilar och stenkastning.

Fast just bilstölder, övergivna bilar, vandalisering av dessa och därtill hörande bilbränder ÄR ett normalt förekommande fenomen i den typen av förorter. Spelar ingen roll om förorten heter Akalla, Rågsved, Skärholmen eller Vårberg. Det var vardagsmat i "förorten" att se sådana bilvrak när man gick hem från tunnelbanan. Däremot där vi bor nu är det stor uppståndelse om någon knarkare kört in och dumpat en skrotbil i grannskapet.

Däremot är "bilbränder" (som i betydelsen "fullt gatu-upplopp") ingenting som sker överallt. Det är ett mer isolerat fenomen. Åtminstone för tillfället.
  • Argo
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-16 18:12:50 följande:
    Jag tolkar TS, så att det är just det som tråden handlar om, eftersom det är vad han länkat till, med texten "att bo i invandrartät förort".
    Beautifully Human
    Så tolkar jag det också - i huvudsak. Sedan har debatten spridit sig från just upploppen och mer kommit att handla om att bo i "förorten" rent allmänt.

Men just för att TS skiljer sig lite från tonen i resten av tråden så ville jag skilja de bägge sakerna åt. Bilbränder (med tillhörande förslummining och andra problem) ÄR vanligt. Upplopp är det inte.

Nåt sånt.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-17 15:30:01 följande:
    Jag bor i en av dessa. Och jag har som sagt bara sett en brinnande bil här på 32 år. Så så vanligt förekommande är det inte direkt.

Men sprid dina korkade fördomar du, låt inte mig hindra dig...

Och jag har bott i en likadan förort i X antal år jag med, så låt oss konstatera att mina "fördomar" är "fördomar" enbart för att de inte passar din världsbild.

• Argo
    Add3 skrev 2010-06-17 19:31:41 följande:
    Var hittar man uppeldade bilvrak i Uppsala...Gottsunda och Stenhagen.. Flört

Men självklart ser man inte dessa om man knappt går ur, eller om man inte 'vill'.
    Å andra sidan har Dorian et al en slamkrypande bakdörr ut ur det här resonemanget. De talar om "att se brinnande bilar".

Nä, det är ju sant i och för sig. När jag bodde där såg man dem mest dagen efter - när de redan hade brunnit ut.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:45:13 följande:
    Vad du är tröttsam... Nej, jag har inte sett utbrända bilar heller. Eller rester av brända bilar. Eller något annat som har med brända bilar att göra, utom den enda jag berättat om. Och nej, jag har inte starr, jag går inte med skygglappar och jag smyger inte runt.

Inte faktum - invandrartäta förorter är generellt sett inte värre än någon annan stadsdel. Det finns enstaka sådana där det finns mer problem, ja, men att dra alla över en kam är som att säga att alla svenska småstäder har psykotiska kristna som skjuter sina fruar. Hela tiden. Konstant. Bara för att de är svenska småstäder.
    Klart jag är tröttsam. Jag snodde ju din "out" innan du hann med att använda den.

I Stockholm Stad är det tre stadsdelsnämnder som sticker ut i sammanhanget: Skärholmen, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.

Hässelby-Vällongby och Enskede-Årsta-Vantör kommer i ett mellanskikt där vissa av de ingående orterna är väldigt invandrartäta och andra är så gott som etniskt rent svenska områden. 

http://www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?t=a5

Så, var var det vi hade denna typ av problem sa vi? I villa-områdena i Äppelviken och Herrängen eller i Rinkeby och Vårberg?

Tja, det är bara att läsa lokaltidningarna (ex www.sodrasidan.se och www.mitti.se) så kan vi skaffa oss en bild även av de områden vi inte har bott i.

Du jämför med de krogtäta områdena i innerstaden?! Horngatan?

Ja, det är säkert mycket fylla och misshandel där. Frågan är bara vilka det är som super, slåss och gör upp där. Loalbefolkningen, dvs övre medelklassiga journalister till södermalmsbor eller balla grabbarna från förorten som reser in till city för att gå på krogen och sprätta?
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 16:49:58 följande:
    Tänk, jag visste att du skulle svara det. För givetvis är ju svenskarna inkapabla till våld, mishandel, rån och andra brott, sådant fanns ju inte förrän invandringen va...

Eller så är du full med processad mat och vill av någon anledning envisas med att smutskasta förorterna.
    Ja, tänk!

Jag följer samma mönster i det inlägget som i alla andra jag skriver. Jag stödjer mig på fakta och etablerade, seriösa förklaringsmodeller.

Så lättläst är jag.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.