Inlägg från: Argo |Visa alla inlägg
  • Argo

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 22:13:20 följande:
    Ehheh, right. Och jorden är platt.
    Det tar alltid slut på argument för dig och fram flyger förolämpningarna. Varje gång. Prova min stil istället så ska du få se att du upptäcker att jorden är rund.
  • Argo
    bitte67 skrev 2010-06-18 22:49:56 följande:
    Jag tycker att det är sorgligt att jag ständigt måste försvara mitt val att bo i en sk invandrartätt förort. Kan man inte bara acceptera att det faktiskt finns folk som trivs här, trots alla skriverier i media. Jag tror inte att jag skulle känna mig tryggare i ett homogent svenskt område. Och jag skulle definitivt inte bosätta mig i city.

En sak som jag läste och reagerade på tidigare i tråden var att det skulle finnas få högutbildade i dessa områden. Det är inte sant! Det finns åtskilliga högutbildade personer här men de får oftast bara städa, köra taxi eller sitta i tunnelbanespärrarna. Deras skolor är inte lika "fina" som våra och duger således inte, enligt myndigheter och övriga svenska instanser.

Står ju redan i TS: 22% trivs i förorter av den typen eller vill flytta dit. Klart det finns folk som trivs där.

Sedan är det ju lika klart att det finns högutbildade även i den typen av områden, men nu var frågan uppe i ett sammanhang där bildningstraditionen i dessa områden (och på en svensk småort) jämfördes med bildningstraditionen i områden av typen: den svenska medel- och övre medelklassens villaområden. Och där är det en stor skillnad.

• Argo
    bitte67 skrev 2010-06-18 23:16:46 följande:
    Och vad gäller bildningstraditionen i åtminstone mitt område vet du inte mycket, det hör jag. De flesta jag känner här vill inget hellre än att deras barn blir advokater, läkare eller något annat högstatusyrke. De gör allt för att deras barn ska kunna studera vidare. Vad sedan deras föräldrar och de själva har för yrken är irrelevant.
    Sambandet mellan föräldrars utbildning och barnens skolresultat är väl dokumenterat. Det finns ju en anledning till att regering efter regering länge riktat insatser för att få in ruffiga förortens och arbetarklassens barn på högskolorna.

Efter X antal år i en av Stockhlolms värsta förorter kan jag inte påstå att de flesta jag lärde känna där verkligen agerade för att deras barn skulle in på fina utbildningar. Visst, önska kunde de ju men sedan kom verkligheten och trängde sig på och då lät amn barnen gå kvar i skolan som bara klarade av att utexaminera 50% av 9:orna med behörighet till gymnasiet.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-19 09:31:15 följande:
    Din stil? Skitsnack, arroganta påhopp och rent dravel? Nej, jag håller mig till sanningen tack.

Och hur är det ett personligt påhopp att jag kallar dina åsikter och argument för rappakalja?
    Som sagt: alltid ...

Ja, vi vet att du har din sanning, ideologiskt genomtänkt och allt, men presentera gärna en bättre förklaring till våldet inne bland krogarna på Södermalm än fyllan. Försök också gärna förklara varför det bränns bilar i de invandrartäta förorter som vi talar om här men inte i över-medelklassiga villaområden.

Vet du vad jag tror är ditt problem (förutom att du verkar ta det personligt). Du klarar inte av skilja på invandrare och "invandrartäta förorter". Du likställer fenomenen på ett sätt som inte jag gör.

Så när som på funderingarna i sidospåret kring utbildning - peka gärna på när  jag pekade ut invandrarna och deras bakgrund/kultur/what ever som specifik grundorsak till problemen i de invandrartäta förorterna. Tack!

Eller peka på det inlägg där  jag säger att 31900 invandrare klara av att sköta sig men att 100 stycken inte gör det.

Här var frågan: vill du bo i en invandrartät förort? Majoriteten tackar nej till detta. Det betyder (exemeplvis) inte att majoriteten inte vill bo granne med en invandrare. Bara att de inte vill bo i "en invandrartät förort".
  • Argo
    vap skrev 2010-06-20 10:08:34 följande:
    Nä Södertälje är inte bättre än sitt rykte. När de som bott där i 30 år älskar staden men känner att det har blivit ett slödderområde med alldeles för mycket kriminalitet (med allt vad det nu innebär) menar du då på största allvar att det är bättre än sitt rykte?
    Då får det stå för dig.
    Södertälje är en hel kommun med över 80.000 innevånanre uppdelade på olika typer av områden men de områden som skapat bilden av Södertälje är främst Ronna och Hovsjö.

Värt att notera är att välmående Nykvarn med ca 9000 innevånare för ca ett decennium valde att bryta sig ur Södertälje och bilda en egen kommun.
  • Argo
    hallencreutz89 skrev 2010-06-20 11:43:54 följande:
    Låter som din ordbok är rätt gammal..
    SAOL, nätversionen :

"getto - judestadsdel, [bildligt] isolerat bostadsområde."

"gettoisering - förvandlig till getto"

Getto i modern tappning kan alltså vara lika mycket "rikemansgetto" (när alla rika flyttar till samma bostadsområde som "invandrargetto" när alla etniska svenskar flyr ett visst område.

Om något av dessa fenomen framstår som positivt eller negativt beror på de personliga preferenserna hos var och en.
  • Argo
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:55:31 följande:
    Wow, jag har gått i skola i Kista nästan hela min skoltid, och vet du vad, det är och har varit ett högstatusområde under hela den tiden. Visst, det har gått ned litet i status sedan man inte längre kunde skylla allt ont på Husby, men det är fortfarande ett område med dyra lägenheter där få socialfall har råd att bo. Like it or not, det är fortfarande ett högstatusområde, speciellt med de nya bostadsområdena som byggts och byggs, och den stadiga satsningen på informationsteknologi i området.

Sen undrar jag vad du tycker är så slummigt. De nya bostäderna? Den nyligen utbyggda gallerian? Kista Science Tower? Sure, Ärvingeskolan ser ut som skräp, men det gör nästan alla halvmoderna skolor. Även i extremfina områden.
    Wow!

Kista? HÖG-statusområde?

Tja, jag antar att det kanske beror på var man kommer från och vilka krav man har på sitt liv ...

*Eller, nä, inte ens om man kommer från botten blir Kista ett HÖG-statusområde eftersom det finns så många områden som är mer eftertraktade*

Givetvis finns det inte en chans att det är nåt som helst "högstatus" över ett område som Kista. Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen.

Lågstatus på väg mot lägre "normal-status". Möjligen. Det beror på vart utvecklingen tar vägen med det området.

Talar vi högstatus inom Stockholm kommun så talar vi exempelvis om villaområdena i Bromma. Sådana som Äppelviken, Norra Ängby och Stora Mossen.  Eller motsvarande i Älvsjö eller i Enskede förståss. Eller Innerstaden. DET är högstatus.

Till saken hör att de flesta högstatusområden i Stockholm har ett eller flera lågstatusområden kopplat till sig genom de sk stadsdelsnämnderna. Detta fenomen ser man enklast i bostadsannonserna.

När det skall säljas en lägenhet i Tensta så står den så gott som alltid listad under det avsevärt bättre klingande "Spånga" (eftersom alla då genast tänker på de fina villaområdena i Spånga). Så snart det står klart att det handlar om en bostadsrätt i Tensta centrum tederar dock intresset för bostaden att svalna betydligt.
  • Argo
    Guerita skrev 2010-08-11 20:05:50 följande:
    BamBam skrev 2010-08-10 23:03:34 följande:
    Nämn ett som inte är det?
    Det var alltså invandrartäta områden som inte är lågstatus som avsågs från början. Sedan började någon/några prata om invandrartäta högstatusområden. Det finns nivåer mellan låg- och högstatus så att påstå att icke-lågstatus är samma sak som högstatus är nog inte helt korrekt i sammanhanget. Det blir så mycket enklare att debattera om man pratar om samma saker. 
    Fast oavsett utgångspunkt så kallar Dorian Kista för "högstatus" här ovan - vilket de flesta motsäger.

Skitsamma, de flesta av oss har ungefär samma syn på låg-, medel- och högstatus så vi kan fortsätta samtalet från där.
  • Argo
    Guerita skrev 2010-08-11 20:05:50 följande:
    BamBam skrev 2010-08-10 23:03:34 följande:
    Nämn ett som inte är det?
    Det var alltså invandrartäta områden som inte är lågstatus som avsågs från början. Sedan började någon/några prata om invandrartäta högstatusområden. Det finns nivåer mellan låg- och högstatus så att påstå att icke-lågstatus är samma sak som högstatus är nog inte helt korrekt i sammanhanget. Det blir så mycket enklare att debattera om man pratar om samma saker. 
    För övrigt är inte "Spånga", "delar av Bromma" och "Solna" någon bra beskrivning i sammanhanget. Det är alldeles för oprecist, vilket jag visade med exemplet "Spånga" vs "Tensta".
  • Argo
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 14:04:34 följande:
    Det första stycket var väl ändå liiiite att ta i?! 
    Var är det som är lågstatus med Kista tycker du? läs gärna Dorians exempel. Ärvinge har Stockholms minst antal brott och sist jag kollade så bodde där fler invandrare än svenskar. 

" Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen. "

Det här får du gärna utveckla för jag hängde INTE med. Ja, för invandrare och speciellt Iranier är Kista/Solna attraktiva områden. Fel med det? Jag personligen skulle begå självmord om jag blev tvungen att flytta till Älvsjö/Enskede. Enskede är för mig en levande begravningsplats. Vandrande Zombies. Skulle aldrig i mitt liv flytta till Enskede frivilligt men det är en smaksak som allt annat här i livet.

Det kommer ALDRIG finnas invandrartäta områden som kommer se ut som Älvsjö/Enskede. Invandrare är för glada och livliga för att områdena ska se ut som spökområden.
    Vad som är lågstatus med Kista?

Du menar förutom att man har (ofta rätt rejält) sämre siffror är genomsnittet i hela kommunen (inkluderat bla områdena tvärs över Järvafältet) för ex skolresultat, antal förvärvsarbetande, inkomstnivåer, utbildningsnivå, sjukpensionärer, sjukdagar osv ... ?

Exemeplvis så ligger Ävringeskolan bara snäppet över sådana totala katastrofskolor som Hjulstaskolan, Husbyskolan, Rinkebyskolan, Rågsvedsskolan när det gäller hur många som klarar av att bå vidare till gymnasiet. En av tre i Ävringeskolan och "Kunskapsskolan i Kista" får inte godkända betyg i matte, svenska och engelska.

Nä, inte ens om alla iranier i Rinkeby så tycker att Kista är ett högstatusområde att bo i så kommer Kista att betraktas som högstatusområde av resten av Sverige.

Du talar med lätt rasistisk underton om att invandrare är för glada för att vilja bo som zombier i spökområden som villaområdena som Älvsjö, Enskede och Bromma men de zombieungarna klarar i alla fall till 92-98% av att gå ut årskurs nio i skolan med godkända betyg.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.