Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:55:31 följande:
Wow, jag har gått i skola i Kista nästan hela min skoltid, och vet du vad, det är och har varit ett högstatusområde under hela den tiden. Visst, det har gått ned litet i status sedan man inte längre kunde skylla allt ont på Husby, men det är fortfarande ett område med dyra lägenheter där få socialfall har råd att bo. Like it or not,
det är fortfarande ett högstatusområde, speciellt med de nya bostadsområdena som byggts och byggs, och den stadiga satsningen på informationsteknologi i området.
Sen undrar jag vad du tycker är så slummigt. De nya bostäderna? Den nyligen utbyggda gallerian? Kista Science Tower? Sure, Ärvingeskolan ser ut som skräp, men det gör nästan alla halvmoderna skolor. Även i extremfina områden.
Wow!
Kista? HÖG-statusområde?
Tja, jag antar att det kanske beror på var man kommer från och vilka krav man har på sitt liv ...
*Eller, nä, inte ens om man kommer från botten blir Kista ett HÖG-statusområde eftersom det finns så många områden som är mer eftertraktade*
Givetvis finns det inte en chans att det är nåt som helst "högstatus" över ett område som Kista. Inte ens om de bättre beställda invandrarna i Husby/Tensta/Rinkeby driver upp lägenhetspriserna några 100.000 när de flyttar över fältet - för att markera att de kommit upp sig i världen.
Lågstatus på väg mot lägre "normal-status". Möjligen. Det beror på vart utvecklingen tar vägen med det området.
Talar vi högstatus inom Stockholm kommun så talar vi exempelvis om villaområdena i Bromma. Sådana som Äppelviken, Norra Ängby och Stora Mossen. Eller motsvarande i Älvsjö eller i Enskede förståss. Eller Innerstaden. DET är högstatus.
Till saken hör att de flesta högstatusområden i Stockholm har ett eller flera lågstatusområden kopplat till sig genom de sk stadsdelsnämnderna. Detta fenomen ser man enklast i bostadsannonserna.
När det skall säljas en lägenhet i Tensta så står den så gott som alltid listad under det avsevärt bättre klingande "Spånga" (eftersom alla då genast tänker på de fina villaområdena i Spånga). Så snart det står klart att det handlar om en bostadsrätt i Tensta centrum tederar dock intresset för bostaden att svalna betydligt.