Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

Argo skrev 2010-06-17 19:40:54 följande:
    Å andra sidan har Dorian et al en slamkrypande bakdörr ut ur det här resonemanget. De talar om "att se brinnande bilar".

Nä, det är ju sant i och för sig. När jag bodde där såg man dem mest dagen efter - när de redan hade brunnit ut.
    Vad du är tröttsam... Nej, jag har inte sett utbrända bilar heller. Eller rester av brända bilar. Eller något annat som har med brända bilar att göra, utom den enda jag berättat om. Och nej, jag har inte starr, jag går inte med skygglappar och jag smyger inte runt.

Inte faktum - invandrartäta förorter är generellt sett inte värre än någon annan stadsdel. Det finns enstaka sådana där det finns mer problem, ja, men att dra alla över en kam är som att säga att alla svenska småstäder har psykotiska kristna som skjuter sina fruar. Hela tiden. Konstant. Bara för att de är svenska småstäder.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-17 18:15:22 följande:
    När pratade du med en Svensk tonårskille uppväxt i Rinkeby eller Tensta senast? (helt en med många invandrar kompisar) påstår du att alla tonåringar i invandrartäta områden pratar bra och riktig svenska?
    Nej. Men det gör långtifrån alla svenskar heller. Ta en titt i språkvårdstråden här på FL - där ser du exempel på svenskar som knappt kan hantera språket.
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-17 16:15:38 följande:
    Är man fördomsfull om man säger att det förekommer mer kriminalitet i invandrartäta förorter?
    Om man säger att den är värre än i resten av staden, ja. I Stockholm var den värsta kriminellt drabbade stadsdelen söder, för några år sedan. Inte söder om söder, utan söder. Hornsgatan, för att vara mer exakt. I centrala Stockholm. Inte i en förort. Lustigt va?
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-17 15:36:57 följande:
    Kan du svara på min fråga, förresten?
    Ganska enkelt - det är inte så många rapporter om bråk. Och jag bor, som sagt, mitt i ett av dessa områden som angränsar till flera andra kända områden. Och det är oftast väldigt lugnt här.

Jag gick på Tensta Gymnasium som ung. Alla pratade hela tiden om folk som blev nedslagna mitt på ljusa dagen precis utanför skolan, men vi som gick där såg inget sådant någonsin. Det var tvärtom väldigt lugnt och soft. Men folket som aldrig satt sin fot i Tensta "visste" förstås bättre. Litet som ni gör nu.
  • Dorian Ertymexx
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-18 10:55:48 följande:

Varför blir alla så upprörda, när man "ger igen" med samma mynt.
    Någon drar alla invandrare över en kam och man gör likadant, fast med svenskar, så blir man fruktansvärt ogillad, väldigt snabbt.
    Argumenten kallas barnsliga och i de bästa fallen blir man kallad sverigefientlig eller liknande.

Om vi skulle byta ut ordet invandrare mot svenskar i alla dessa trådar på FL, kanske folk skulle inse hur sjukt det ser ut, att generalisera till den grad man gör.

Någon säger att invandrarkvinnor kissar ute, jag kontrar med att svenska män ofta kissar ute.
    Många blir upprörda "var du tvungen...?" och menar att svenska män gör det när de är fulla, medan invandrarkvinnor saknar hyfs.
    Svenskar begår brott, är bokstavsbarn, alkoholister eller på annat sätt "ursäktade" eller åtminstone "förklarade".
    Men invandrare, de saknar alltid hyfs, respekt, tacksamhet osv.
    Invandrare som bryter är dumhuvuden som vägrar lära sig språket och praktiskt taget tvingar sin brytning på svenskar, medan svenskar som inte kan stava, antagligen har en diagnos och man INTE ska hacka på!

Varför? På riktigt alltså, varför?
    För att en del behöver någon att hata och bespotta för att må bra. För att stilla sin egen ångest, kanske, vad vet jag.
  • Dorian Ertymexx
    CallGirl skrev 2010-06-18 10:58:05 följande:
    och av någon anledning är det bara en viss sorts invadrare som inte får bryta eller tala ren svenska. Hur många blir upprörda över engelsspråkiga invadrare som aldrig lär sig svenska? Hur många är upprörda över Silvias brytning?

(En föreläsare jag hade för ett par år sedan konstaterade krasst att de som har engelska som modersmål talar abbsolut sämst svenska)
    Men det är ju skillnad, hon är ju KUNGLIG invandrare, och har tagits emot av svenska hjärtan landet över! Hon är ju inte en Hassan eller Carlos! Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    CallGirl skrev 2010-06-18 11:02:28 följande:
    Det finns en avhandling där man följt medias rapportering angående brott och rädsla för brott där författaren såg att förorter ofta målaades ut som mer farliga än innerstadsområden.

Japp, jag vet.

Det är som med brott i stort - om en invandrare begår ett övergrepp så plastas det på i kvällsblaskorna. Men att svenska män misshandlar, våldtar och mördar sina fruar på dagligt basis runtom i landet går tämligen ouppmärksammat förbi. Lustigt det där.

• Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-18 14:27:44 följande:
    Klart jag är tröttsam. Jag snodde ju din "out" innan du hann med att använda den.

I Stockholm Stad är det tre stadsdelsnämnder som sticker ut i sammanhanget: Skärholmen, Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista.

Hässelby-Vällongby och Enskede-Årsta-Vantör kommer i ett mellanskikt där vissa av de ingående orterna är väldigt invandrartäta och andra är så gott som etniskt rent svenska områden. 

www.usk.stockholm.se/tabellverktyg/tv.aspx?t=...

Så, var var det vi hade denna typ av problem sa vi? I villa-områdena i Äppelviken och Herrängen eller i Rinkeby och Vårberg?

Tja, det är bara att läsa lokaltidningarna (ex www.sodrasidan.se och www.mitti.se) så kan vi skaffa oss en bild även av de områden vi inte har bott i.

Du jämför med de krogtäta områdena i innerstaden?! Horngatan?

Ja, det är säkert mycket fylla och misshandel där. Frågan är bara vilka det är som super, slåss och gör upp där. Loalbefolkningen, dvs övre medelklassiga journalister till södermalmsbor eller balla grabbarna från förorten som reser in till city för att gå på krogen och sprätta?
    Tänk, jag visste att du skulle svara det. För givetvis är ju svenskarna inkapabla till våld, mishandel, rån och andra brott, sådant fanns ju inte förrän invandringen va...

Eller så är du full med processad mat och vill av någon anledning envisas med att smutskasta förorterna.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-18 17:52:19 följande:
    Ja, tänk!

Jag följer samma mönster i det inlägget som i alla andra jag skriver. Jag stödjer mig på fakta och etablerade, seriösa förklaringsmodeller.

Så lättläst är jag.
    Ehheh, right. Och jorden är platt.
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-18 22:47:23 följande:
    Spelar ingen roll om dom kan prata svenska, om jag skulle höra min son köra med nån slafsig piss svenska när han va med sina polare skulle han få en örfil, inget jävla ey len! & Bruuuuschan! här inte.
    ...skrev mannen som särskriver på regelbunden basis.

Och det är roligt att du erkänner att du bryter mot svensk lag för att din grabb anpassar sig och väljer en egen stil, och inte följer ditt mönster till punkt och pricka. Det var ett inlägg som berättade väldigt mycket om dig som person.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.