Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

bitte67 skrev 2010-06-18 22:49:56 följande:
    Jag tycker att det är sorgligt att jag ständigt måste försvara mitt val att bo i en sk invandrartätt förort. Kan man inte bara acceptera att det faktiskt finns folk som trivs här, trots alla skriverier i media. Jag tror inte att jag skulle känna mig tryggare i ett homogent svenskt område. Och jag skulle definitivt inte bosätta mig i city.

En sak som jag läste och reagerade på tidigare i tråden var att det skulle finnas få högutbildade i dessa områden. Det är inte sant! Det finns åtskilliga högutbildade personer här men de får oftast bara städa, köra taxi eller sitta i tunnelbanespärrarna. Deras skolor är inte lika "fina" som våra och duger således inte, enligt myndigheter och övriga svenska instanser.
    Instämmer. Jag tror fortfarande att det handlar om svaga individer som behöver något att klanka ner på för att känna sig stora och ma(n)lliga.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-18 23:00:21 följande:
    Det tar alltid slut på argument för dig och fram flyger förolämpningarna. Varje gång. Prova min stil istället så ska du få se att du upptäcker att jorden är rund.
    Din stil? Skitsnack, arroganta påhopp och rent dravel? Nej, jag håller mig till sanningen tack.

Och hur är det ett personligt påhopp att jag kallar dina åsikter och argument för rappakalja?
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-18 23:39:59 följande:
    Medelbetygen är "höga" i vissa förorter har jag hört.... vad beror det på, ointresse? dåliga lärare? eller kanske en kass inställning.
    Eller kanske segregation och en känsla av hopplöshet när ens välutbildade föräldrar knappt får jobba som städare. Kass inställning, ja, från samhällets och medias sida absolut.
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-19 09:39:49 följande:
    Så vi kan skylla samhället för att vissa ungdomsgrupper inte förstår att det kan vara bra att ha en utbildning? *asgarv* jaaaa vi skyller på "systemet" som vanligt.....
    Du överförenklar.

Om ditt barn fick veta tidigt, redan från första början faktiskt, att allt slit, alla drömmar, all energi som det lägger ned på att utbilda sig och följa sina drömmar kommer att mötas av ett "jaha, heter du X i efternamn, ahem, nej, tjänsten är redan upptagen" så skulle han nog också tappa geisten efter ett tag. Om media hela tiden målade upp honom som ett problem, som en kostnad och som något oönskat skulle han också börja leva upp till denna självuppfyllda profetia. Om filmer och tv-serier visade honom att han har att välja på att vara pizzabagare, städare eller gangster, ja, då är ju faktiskt gangster det mest glamorösa av de tre för en ung person.

Ja, samhället - och med det innefattas alla individer, även du och jag, har ett enormt ansvar. Trådar som den här gör sin del för att skapa de förutsättningar som du fnyser åt.
  • Dorian Ertymexx
    CallGirl skrev 2010-06-19 09:52:49 följande:
    Det finns ett antal avhandlingar som visar att det handlar om systemet och omgivningen snarare som barnen. Se exempelvis till haninge som har legat lägst i Sverige, men sedan 2005 jobbar med att förändra lärarnas syn på eleverna och det har inneburit att eleverna i årskurs 5 har gått från att 50% klarade de nationella proven till 80% idag. Det är en ökning med 30% på ett par år.

Det finns även flera avhandlingar som visar att eleverna presterar det som de förväntas att prestera och hur rykten om skolor påverkar elevers resultat.
    Japp. Men sådant finns inte i marknadsliberalernas värld, där handlar allt om eget ansvar. Vilket är rätt lustigt på det hela taget, med tanke på att de istället för att ta eget ansvar sitter och gnäller på en nätsite. Heh...
  • Dorian Ertymexx
    Kate Ryan skrev 2010-06-19 12:57:18 följande:
    Nej jag vill inte bo i en invandrartät förort. Vem vill liksom bo i slöddertälje, rinkeby, rosengård osv. Det är för fan krigszoner.
    Ursäkta? Du har fan aldrig varit i en krigszon, så mycket kan jag säga. Och det är ingen krigszon i Rinkeby. Södertälje är också bättre än sitt rykte. Rosengård har jag ingen koll på, det kan jag inte uttala mig om, men krigszon är det långt ifrån.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2010-06-19 13:59:48 följande:
    Södertälje räknas väl ändå inte som en förort? Det är väl en egen stad?

Som sagt, jag har bott flera år i en invadrartät förort och jobbat med människor i en annan, i en av sveriges mes stegregerade städer. Jag har aldrig mått dåligt över det, aldrig kännt mig otrygg på något sätt.
    Jo, jag tror det, men det brukar ändå ses som en satellitstad till Stockholm.

Eller hur... Känns läskigare i vissa delar av innerstan under fel tid på dygnet.
  • Dorian Ertymexx
    Veladis skrev 2010-06-19 14:18:06 följande:
    Tja jag är ju uppvuxen i Norrtälje med 7 mil skog mellan "byn" och Sthlm, men de finns ju de (stockholmare?) som ser det som en förort också. Dock inte särskilt invandrartät. Dock tyckte jag inte skillnaden var så stor när jag flyttade till ett, som min svärmor sa, "ghetto" i min nuvarande hemstad. Lite fler språk och fler variationer på hudfärger, men annars...näe.
    Jo, jag vet. Har hängt en del i Norrtälje tidigare, kände några liveare där. :)

Avskyr ordet "ghetto". Ghetto var vad man låste in judarna i under ww2. Fast att folk kallar förorterna för ghetton säger ju iofs en hel del om dem...
  • Dorian Ertymexx
    Maxipaxi skrev 2010-06-19 19:41:58 följande:
    Vad snackar du för strunt!? Ghetto var en stadsdel i Venedig dit judarna förpassades under 15- och 1600-talen;; getto i överförd betydelse betyder idag ungefär "avspärrat bostadsområde".

F.ö., precis som att vi i svenskan inte längre skriver thaghit (tagit), skriver vi heller inte ghetto.
    Aha. Och det är mer rätt med den nya betydelsen, tycker du? Att det är/borde vara avspärrat?

Konnotationen för ghetto är ett område i total misär drabbat av massiv kriminalitet och fattigdom. Om man ens funderar på att kalla något område i Sverige för ghetto så har man starkta behov av att ta en studieresa till, säg, Peru eller USA. För dte finns inga ghetton i Sverige. Punkt slut.
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-20 10:03:39 följande:
    Om inte något görs med Rosengård snart, så är det just det som kommer hända där.
    Misären finns redan (kackerlacksinvasioner) att kriminaliteten är hög har väl inte undgått någon och "fattigdomen" existerar.
    Snacka om att inte ha perspektiv alls... Som sagt, jag rekommenderar en studieresa till Peru eller de fattigare delarna av USA. Eller varför inte de fattigaste delarna av Afrika. Sverige har inget som ens är i närheten av att beskriva som misär.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.