Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

vap skrev 2010-06-20 10:08:34 följande:
    Nä Södertälje är inte bättre än sitt rykte. När de som bott där i 30 år älskar staden men känner att det har blivit ett slödderområde med alldeles för mycket kriminalitet (med allt vad det nu innebär) menar du då på största allvar att det är bättre än sitt rykte?
    Då får det stå för dig.

Ja, det menar jag. Och jag står för det, ja. Har en flickvän som med sin sambo valde att flytta dit, och de stormtrivs där. Har känt folk som bott i just Hovsjö, och som trivdes där också. Och ja, det var på denna sida milleniet.

Det finns en hel del kriminalitet och skit på Stureplan också, men märkligt nog är det ingen som kallar det för misär eller ghetto.

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-20 11:03:21 följande:
    Ja förfan Hovsjö & Ronna är FINA områden, ingen kriminalitet alls....

Har någon sagt det? Eller trollar du bara för att slippa se bortom det skarpt svartvita?

• Dorian Ertymexx
    Von Ellsen skrev 2010-06-20 11:26:28 följande:
    Finns ett "invamdrarområde" som är ganska ökänt i min stad. Det sägs att folk alltid eldar och blir våldtagna om kvällarna. Haha.

Jag har en vän som bor här, hon har aldrig märkt det. JAG själv har kört igenom området massor av gånger mitt i natten, särskillt på helgerna och det värsta jag sett är en gammal tant ute med sin hund.

Om dagarna är barnfamiljerna ute på gården och leker, det är verkligen människor från jordens alla hörn, och det gör mig så glad. Alla är trevliga mot varandra, alla barn blir vänner. Ska det inte vara så?? Så vill i alla fall jag ha det när jag får barn.

Det ända dåliga med området är ryktet, och de förbannade jä*la fallfärdiga lägeheterna! Rusta upp dem för bövelen!
    Det är ofta så, mycket skitsnack av folk som antingen inte vet bättre, eller av folk som inte VILL veta bättre, som älskar att ha något att hacka på, spotta på eller rentav hata. Riktigt tråkigt, men jag känner väl igen fenomenet.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-20 11:30:03 följande:
    Södertälje är en hel kommun med över 80.000 innevånanre uppdelade på olika typer av områden men de områden som skapat bilden av Södertälje är främst Ronna och Hovsjö.

Värt att notera är att välmående Nykvarn med ca 9000 innevånare för ca ett decennium valde att bryta sig ur Södertälje och bilda en egen kommun.
    Och? Delar av Kalifornien ville också bryta sig ur resten för att bilda en egen stat. Norra Italien vill bryta sig ur för att bilda en egen nation. Det finns alltid separatistiska puckon som tycker att de är förmer alla andra.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2010-06-20 11:50:53 följande:
    SAOL, nätversionen :

"getto - judestadsdel, [bildligt] isolerat bostadsområde."

"gettoisering - förvandlig till getto"

Getto i modern tappning kan alltså vara lika mycket "rikemansgetto" (när alla rika flyttar till samma bostadsområde som "invandrargetto" när alla etniska svenskar flyr ett visst område.

Om något av dessa fenomen framstår som positivt eller negativt beror på de personliga preferenserna hos var och en.
    Menar du att när folk talar om "ghetton" i denna tråd att de menar något positivt? Eller hycklar du bara?
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-20 21:30:40 följande:
    Media rapporterar inte om allt som händer i förorterna. Om de gjorde det, så skulle det verkligen låta som krigszoner, ska du se!
    Wow, du är alldeles sprängfylld med fördomar du va!
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-06-20 23:11:38 följande:

Bara för att det eldas 10 ggr mer bilar i ett område än i ett annat, betyder ju det inte att man inte kan gå ut utan att se en bilbrasa. Detsamma gäller ju övrig brottslighet. Dessa områden brukar vara överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det gör det ju inte automatiskt livsfarligt att gå utanför dörren. De flesta som bor där kommer aldrig att rånas eller misshandlas, även om det statistikt sett är betydligt fler än de som bor i 'rikemansgettona'.

Det är som det där med statistik vad gäller brottslighet och invandrare. Även om invandrare är överrepresenterade så betyder ju det inte att en invandrare jag möter på gatan automatiskt är våldsverkare. Statistiskt sett är sannoliheten större, men det är fortfarande inte 5 ggr mer sannolikt eller liknande.

Även om problem skall diskuteras, så bör det göras utan att överdrivas åt någondera hållet.

Word. Det kommer aldrig bli en vettig diskussion om ena parten envisas med att demonisera, då måste den andra parten automatiskt försvara med näbbar och klor.

Visst finns det problem, men att kalla områdena för ghetton, misär eller krigsområden är ju bara fånigt!
  • Dorian Ertymexx
    Bam skrev 2010-06-21 09:59:59 följande:
    Har du ens varit på Rosengård?
    Nej, inte i Rosengård. Men jag har varit mycket i Tensta och Rinkeby, då jag både pluggat, jobbat och spelat amatörteater där.

Det "roliga" är att medan man å ena sidan demoniserar dessa områden så gör man samtidigt allt för att sabba dem - en väninna till mig jobbar på Vår Teater i just Järvaområdet (dvs Rinkeby-Tensta-Hjulsta och Kista-Husby-Akalla), och hon berättar att de jobbar ganska hårt på att lägga ned just VT i dessa områden. Politikerna VILL skapa ghetton. Förståeligt nog - det gagnar dem att färgblinda idioter hackar på invandring och enskilda bostadsområden snarare än försöker lista ut vad politikerna har för sig.
  • Dorian Ertymexx
    Annanym skrev 2010-06-21 10:04:36 följande:
    Fast det är inte helt sant heller för om man tittar på Stockholm så sker flest rån och misshandelsfall i Stockholms innerstad.
    Japp. Hornsgatan och Stureplan är det man ska undvika om man vill slippa trubbel.
  • Dorian Ertymexx
    SkåneP skrev 2010-06-21 10:35:52 följande:
    Och Hornsgatan och Stureplan karakteriseras av att primärt vara ett bostadsområde?
    Nu kommer bortförklaringarna.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.