Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-06-17 15:28:54 följande:
    Är du seriös? OK, sure, hur vet du att incest och pedofili inte är utbrett problem i alla svenska villaområden?
    Ja, jag är seriös. Hur så?
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-17 15:30:01 följande:
    Jag bor i en av dessa. Och jag har som sagt bara sett en brinnande bil här på 32 år. Så så vanligt förekommande är det inte direkt.

Men sprid dina korkade fördomar du, låt inte mig hindra dig...
    Ja, då bor du väl i rätt ände av sta'n då. Jag har sett fem brinnande bilar på min gata sedan i höstas. Jag har bott här i tre år.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-17 15:33:44 följande:
    Men så svara då - hur vet du att incest inte är vardag i svenska villaområden?
    Hur fan kan jag veta det? Det kanske är mer utbrett än vad man tror? 
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-17 15:33:44 följande:
    Men så svara då - hur vet du att incest inte är vardag i svenska villaområden?
    Kan du svara på min fråga, förresten?
  • Stinky

Är man fördomsfull om man säger att det förekommer mer kriminalitet i invandrartäta förorter?

• Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:50:43 följande:
    Ganska enkelt - det är inte så många rapporter om bråk. Och jag bor, som sagt, mitt i ett av dessa områden som angränsar till flera andra kända områden. Och det är oftast väldigt lugnt här.

Jag gick på Tensta Gymnasium som ung. Alla pratade hela tiden om folk som blev nedslagna mitt på ljusa dagen precis utanför skolan, men vi som gick där såg inget sådant någonsin. Det var tvärtom väldigt lugnt och soft. Men folket som aldrig satt sin fot i Tensta "visste" förstås bättre. Litet som ni gör nu.
    Men snälla, nu råkar jag BO i Västerort, och har sett med egna ögon vad som försiggår här! Jag har också kontakt med myndighetsfolk, som berättar att det ÄR oerhört oroligt i Västerort, och har varit det en längre tid. Om du menar att det inte rapporteras i media om alla bråken och alla polisinsatser som görs, så har du helt rätt. Det är nämligen inte meningen att allt ska komma allmänheten till kännedom. Och nej, det är INTE en fördom att det begås fler brott i invandrartäta förorter, det är ett faktum!
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-18 10:48:09 följande:
    Om man säger att den är värre än i resten av staden, ja. I Stockholm var den värsta kriminellt drabbade stadsdelen söder, för några år sedan. Inte söder om söder, utan söder. Hornsgatan, för att vara mer exakt. I centrala Stockholm. Inte i en förort. Lustigt va?
    Vet du VARFÖR Hornsgatan var den mest kriminellt drabbade statsdelen? 
  • Stinky
    bitte67 skrev 2010-06-20 20:43:52 följande:
    Så låter det om mitt område också. "Det är mycket gängbråk, våldtäkter, rån, bilbränder och misshandel osv, osv". Bilbränder kan jag skriva under på, men det andra? Öh, nej. Men det intressanta är att  vi som bor här är de sista som får veta något. För media slår alltid upp det så stort och man undrar om de rapporterar från nån krigszon eller förorterna. Vi som bor här upplever det sällan så som det beskrivs i media. Visst förekommer det brott även här, men kan inte tänka mig att det är värre än någon annanstans.
    Media rapporterar inte om allt som händer i förorterna. Om de gjorde det, så skulle det verkligen låta som krigszoner, ska du se!
  • Stinky
    Add3 skrev 2010-06-20 23:11:38 följande:

Bara för att det eldas 10 ggr mer bilar i ett område än i ett annat, betyder ju det inte att man inte kan gå ut utan att se en bilbrasa. Detsamma gäller ju övrig brottslighet. Dessa områden brukar vara överrepresenterade vad gäller brottslighet, men det gör det ju inte automatiskt livsfarligt att gå utanför dörren. De flesta som bor där kommer aldrig att rånas eller misshandlas, även om det statistikt sett är betydligt fler än de som bor i 'rikemansgettona'.

Det är som det där med statistik vad gäller brottslighet och invandrare. Även om invandrare är överrepresenterade så betyder ju det inte att en invandrare jag möter på gatan automatiskt är våldsverkare. Statistiskt sett är sannoliheten större, men det är fortfarande inte 5 ggr mer sannolikt eller liknande.

Även om problem skall diskuteras, så bör det göras utan att överdrivas åt någondera hållet.

Sant.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-21 10:03:51 följande:
    Wow, du är alldeles sprängfylld med fördomar du va!
    Ojoj! Är det för att dina argument börjar tryta, som du går till personangrepp? Huruvida jag är sprängfylld med fördomar eller ej, är helt irrelevant i den här diskussionen. 

Varför vägrar du inse att kriminaliteten ÄR högre i invandrartäta förorter? Du sitter här och kämpar med näbbar och klor, men kriminaliteten i de invandrartäta förorterna blir inte mindre för det.
    Jag BOR i en invandrartät förorter, i ett område där kriminaliteten ÄR hög. Jag säger INTE att ALLA invandrare är kriminella - för det är de inte - men jag hävdar fortfarande att brottsstatistiken är högre i de invandrartäta områdena. Allt som händer, kommer inte till allmänhetens kännedom. 
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.