Inlägg från: Stinky |Visa alla inlägg
  • Stinky

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-06-21 17:38:05 följande:
    Nej, det är inte irrelevant! Om jag börjar spy fördomsfull galla som inte har vidare mycket koppling med verkligheten så skulle jag bli smackad på huvudet. Men det är visst OK med vissa sorters fördomar. PK, rentav.
    Jag vet inte vad du pratar om. Det jag skriver om, har koppling till verkligheten. Det du skriver, tolkar jag som att du negligerar verkligheten.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 10:59:21 följande:
    Bortsett då från att jag och många andra här i tråden som bor i förorter tydligt förklarar att du INTE har någon koppling till verkligheten.
    Du speglar dig rätt fint nu, va?
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-22 11:13:17 följande:
    Ja, precis. Efter 32 år i invandrartät förort har jag sett en misshandel. En. Vilket onekligen är alldeles för mycket. Men de som misshandlade var inte folk från området. Jag har inte sett dem förr och inte senare. Jag känner till ett fall till, där det sannolikt handlade om beskyddarverksamhet. Annars är de problem som funnits varit butiksrån, och det är ett problem överallt. Vi har också haft en pyroman i området, men det är inget som man kan beskylla området för, sådana kan finnas överallt. Folk kastar inte sten här, folk bränner inte bilar (utom en, men huruvida någon brände den eller varför den exploderade vet jag inte). Och det är så i hela Järva-området.

Att ta saker som hänt i två bostadsområden och hävda att det sker i ALLA liknande bostadsområden är fördomsfullt. Rakt av.
    Men det är skitsamma hur mycket DU sett och hört! Du verkar rätt blind och döv ändå, så vad du säger och katten skiter, kan man ju stoppa i en och samma låda när det gäller det här ämnet. Vad statistiken visar och vad polisen säger, är av större värde!
    Och på tal om Järva-området som du bara sett EN bil brinna i; hur förklarar du att min arbetskompis fick kvittera ut en ny bil via försäkringsbolaget, då ETT HELT JÄVLA GARAGE stod i brand för några år sedan där borta?!
  • Stinky
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-22 12:24:47 följande:
    Rissne? lugnt, mest en massa alkisar & arbetslösa.
    Min svågers systerdotter bodde på bottenvåningen i ett hyreshus vid  Rissne C. med sin sambo. Hon var fullständigt livrädd för att gå ut på kvällarna, och hon kände sig väldigt otrygg med att bo på bottenvåningen. Nu har de flyttat en bit bort till ett lite lugnare område.
  • Stinky
    SkåneP skrev 2010-06-22 12:43:15 följande:
    Javisst.

Och att försöka blunda för att det finns invandrartäta områden med problem med något slags "tja problem finns väl överallt" är ganska dumt det med - och en stor otjänst mot alla i sammanhanget.
    Men hallå, man är ju "verklighetsfrånvänd" om man påpekar det. Drömmer
  • Stinky
    Veladis skrev 2010-06-22 12:47:11 följande:
    Tänkte bara påpeka att det inte är samma sak att vara rädd för något, t ex röra sig i ett visst bostadsområde, som att det verkligen är farligt att vistas där. Visst, ser man bilar brinna på parkeringen, hör folk bråka titt som tätt och hittar kanyler i sandlådan så har man kanske anledning att oroa sig. Men sen finns det folk som är rädda utan grund, t exen äldre släkting till mig som inte törs prata med en "neger" som hon säger. De är ju farliga, enligt henne. Samma sak med att bo i ett invandrartätt område. Det kan vara hur lungt och fint som helst, men vissa är ändå rädda att gå ut och känner sig osäkra, bara grundat på fördomar om invandrare...
    Visst kan det vara så också i många fall. Men min svågers systerdotter tillhör inte den kategorin som är rädd för folk "bara för att", och Rissne räknas inte till de "lugna och fina" områdena i Sumpan.
    En arbetskompis till mig har bott i Rissne. Hon fick nog till slut och flyttade till ett bättre område i Sumpan. Hon sa att Rissne förvandlats från ett helt ok ställe att bo på en gång i tiden (rätt längesen), till ett förortsghetto där man som svensk känner sig som utböling. Hon sa att har man inte varit rasist innan, blir man det av att bo där. Tyvärr.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-23 14:33:21 följande:
    Eh, jaha? Så det brinner aldrig i garage utanför invandrartäta förorter? Olyckor, pyromaner och puckon finns bara bland invandrare, är det vad du försöker säga? Bränder sker överallt. Att ett helt garage brinner behöver inte bero på ligister, det kan vara just en olycka, eller ett försäkringsbedrägeri som gick fel eller vad som helst. Roligt att du försöker pinna allt på invandrarna.

Ja, och polisen har konstaterat att brottsligheten är värst i innerstan, inte i förorten. Det är ju det vi säger. Men du vägrar att lystra till dina egna resonemang!
    Haha! Du är inte sann! Vad är det du sysslar med? Du vägrar se / vill inte se vad som pågår i de invandrartäta förorterna, för att du själv växte upp i en sådan för sisådär 30 år sedan, under en tid då invandringen knappast var lika hög som nu? Hänger du inte med i samhällsutvecklingen alls?!
  • Stinky
    ViceGuy skrev 2010-06-23 18:48:43 följande:
    Tror de flesta håller med om att det är skillnad på invandrare och invandrare. Samtidigt som jag tror en klar majoritet av svenska befolkningen inte har något emot integrerbara, arbetsvilliga invandrare. Så är nog väldigt många trötta på den massiva invandring av diverse MENA-folk som ställer allt högre krav på samhället och ökar i befolkning i en offantlig fart. Detta har bevisligen satt sina spår i en markant ökad kriminalitet (framförallt våld) samt en högre arbetslöshet.

Jag tror Sverige, precis som alla andra länder, har en viss gräns för vad vi klarar av om vi vill ha ett fortsatt stabilt samhälle. Och jag tror denna gräns är nådd, för flera år sen. Med det sagt vill jag inte stoppa en naturlig invandring där människor kommer hit och vill bidra med mer än moskébyggen, skapandet av egna små segregerade samhällen och leva på skattebetalare.

Dessutom tycker jag ordet multikultur inte alls är att förknippa med Sverige. Hade Sverige haft en riktig mångkultur, hade vi försökt balansera ut invandringen så att vi fick en större blandning av befolkningen. Lite fler Buddhister, Judar, Ateister osv. Som det ser ut just nu är det klart muslimer och MENA-människor som dominerar både asyl-invandring och anhörighetsinvandring. Detta är knappast ett bra steg för ett "Mångkulturellt" samhälle imho.
    MYCKET bra skrivet!
  • Stinky
    Joppis skrev 2010-06-23 15:08:24 följande:
    28% av ALLA som sitter i fängelse saknar svenskt medborgarskap (fakta). Det torde vara en självklarhet att samtliga får lämna landet när straff tiden är slut. Tyvärr är det ju inte så.
    Att ha svenskt medborgarskap innebär inte per automatik att man är av svenskt påbrå. 
  • Stinky

För det första: buddhism är inte en religion, det är en livsfilosofi. I religioner dyrkar man en eller flera gudar. Svårare än så är det inte.

För det andra: varför folk blir förbannade och reagerar mer när invandrare gör brott, är just för att de kommer hit och får en fristad, men beter sig som apor i alla fall, istället för att vara tacksamma. Är det en svenska som beter sig som en apa, värdesätts det inte på samma sätt för att svensken är just -svensk. 

För det tredje: nej, alla invandrare är inte kriminella. 

• Stinky
    enny signatur skrev 2010-06-24 18:08:13 följande:
    Etniskt betingat på vilket sätt?
    ko med träd skrev 2010-06-24 15:57:05 följande:
    Har du hört talas om att någon muslim eller muslimsk organisation har visat tolerans mot Lars Vilks och hans konst på samma sätt som Svenska kyrkan visade tolerans mot Ecce Homo?
    Som tolererat och inte velat bry sig om det ja faktiskt väldigt många. Som velat ha det i sin moské? Nej och det bör väl vara deras sak att avgöra? Det handlar inte om tolerans.För det första, jag studerar teologi, religionsvetenskap om du vill och nej det varken krävs eller räcker för de flesta definitioner.

För det andra: Varför ska man vara tacksam just? Jag ser det som en mänsklig rättighet att inte utsättas för våld, tortyr och annat. Inte att sedan vara tacksam för att slippa detta (och nej alla har inte råkat ut för det eller riskerar att råka ut för det). Jag förstår faktiskt inte vart tacksamheten ska komma in i det hela. 
    Om du, som du påstår, pluggar teologi, borde du veta att buddhismen inte är en religion, utan en livsfilosofi. Buddhismen räknas felaktigt till religioner. Är Viktväktarna också en religion?

Varför ska man INTE vara tacksam när man får hjälp, menar du?
  • Stinky
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 17:48:59 följande:
    Men men Dorian som vet allt sa ju att.......
  • Stinky
    ko med träd skrev 2010-06-24 18:45:20 följande:
    Det finns risk för att man blir hemmablind om man har pluggat, jobbat och verkat i förorter i hela sitt liv.
    Åh, ja! Vi har ett par ypperliga exempel i tråden.
  • Stinky
    bitte67 skrev 2010-06-24 19:44:24 följande:
    Ja, det är iaf bättre att vara hemmablind än stenblind!
    Ja, du ser på saken positivt. Det är bra!
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 21:06:25 följande:
    Problemet är att det inte finns en sådan majoritetskultur. Det är en nationalistisk myt att Sverige (eller något annat land för den delen) är uniformt. Svenskar har en hel del sjå med de lokala kulturerna, oavsett om de är regionala, klassmässiga eller subkultursbetingade.

Det handlar inte om att närma sig EN kultur, det handlar om att öppna upp de svenska kulturerna för förändring. Och det sker och har skett i trettio år, vare sig man vill eller inte. Idag provar folk allt mer saker som tidigare generationer inte skulle vågat peta på, oavsett om det handlar om mat, resor, inredning, musik, böcker eller andlighet. Alla har inte den öppenheten, och det är där den verkliga konflikten ligger - mellan öppna svenskar och slutna svenskar.
    Man behöver inte vara en "sluten svensk" bara för att man inte per automatik accepterar vad som helst och hur som helst. Jag tycker svenskarna har accepterat och tolererat en hel del, men jag misstänker att "botten is nådd" snart.
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-30 21:37:45 följande:
    Det är lustigt hur just kungahuset aldrig får skit, egentligen, de är ju blattar hela högen - kungen är ju, vaddå, sjunde generationens invandrare, och Silvia är ju direktimport från sydamerika eller vad det var... Och då de lever i Sveriges äldsta miljonprogramsbygge (dvs stockholms slott, och nu har jag hört andra än mig kalla det för det, så jag är inte ensam om det) och lever enbart på bidrag, samtidigt som de snott svenskars jobb så...
    Varför ska kungahuset få skit? De kan ju föra sig och sätter inte bilar i brand?

För övrigt så är Silvia hälften tysk och hälften brasilianska. 
  • Stinky
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-30 21:53:13 följande:
    Ungefär som många i förorten alltså, den där Silvia.

Kan de? Knugen har fått en hel del om sig om fortkörning, att han snackat om saker han inte borde och liknande. Men det är klart, han anses vara en svensk symbol och då är det ju liksom inte OK att snacka skit om honom förstås. Fast han är invandrare.
    Ingen människa är perfekt. Inte ens "knugen". Men han och hans familj sätter fortfarande inte bilar i brand, förstör och har sig. De kan sociala koder och vet att kunna föra sig.
    Att köra för fort är väl mer en regel än undantag hos de flesta bilister i Sverige, så jag anser att han beter sig som en "Svensson" i den frågan.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.