Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Att bo i invandrartät förort.

Argo skrev 2010-06-10 20:33:59 följande:
    Jag skrev faktiskt "radhus". Som det här:
    www.hemnet.se/beskrivning/698004?r=3

2.450.000 i utropspris är faktiskt relativt billigt för att vara Stockholm kommun.

Själv bor jag numer (efter mina år i probelmförorten) så dyrt jag bara kan och hela familjen trivs alldels utmärkt. Tackar som frågar.
    Åh, vilken fin liten radhus. :) Ja, DEN var billig. Radhusen vid farstabadet nära idrottshallen har ett värde runt 3.500.000kr men det räknas kanske inte?! Aja, ska inte tjafsa om pris hit och dit.

Får jag fråga vart du bodde innan?
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:41:01 följande:
    Det är sannolikt en blandning av flera olika orsaker, ska du se. 
    Och svar till inlägg #425?
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:47:49 följande:
    Vadå "svar till inlägg #425"? Jag skiter i din "#425". Jag svarade på #434. 
    Ja, jag såg det. Tack för svaret till #434 men jag ville veta vad du tycker om inlägget #425 men med ovanstående inlägg så har jag nog fått mitt svar. Flört
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 20:49:11 följande:
    Gissningsvis:

- det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp?

Exempelvis. I den skola som låg där vi bodde var det givetvis inte bara de 90-95% invandrarelever som ballade ur. Det gjorde ju även den lilla gruppen svenskar.

Som i inlägget du citerar: de invandrare som hade ambitioner för sina barn skickade iväg dem till andra skolor.

För vår del var det aldrig aktuellt att bo kvar. Vi valde istället nytt boende till stor del baserat på hur skolor/dagis i området presterade vid undersökningar och i betyg.

Nu bor vi i ett moråde där 99% av nästan 200 elever i 9:an på den lokala skolan kan söka till naturvetenskapligt gymnasium och där nästan samtliga föräldrar på vårt dagis, och i vår bekantskapskrets, själva har studerat på högskolenivå varvid det har skapats en "atmosfär" som premierar dagis/skola/utveckling och fortsatt pluggande.
    Det ÄR aldrig bra att gissa i seriösa diskussioner. KAN slå tillbaka rejält ;)

" - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

-----
    Läs gärna inlägg #425.

Sen kan du ta del av nedanstående artikel också. Vet du att vissa invandrargrupper ÄR mer utbildade än svenskar? ( VI har redan haft denna diskussion för nån månad men det tycks du har glömt bort. )

http://www.e24.se/pengar24/jobb-och-karriar/de-har-hogre-ambitioner_1063277.e24
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:52:31 följande:
    Ja, du fick mitt svar: jag tycker inget om ditt #425, då jag inte brytt mig om att klicka på din länk. 
    Då kan jag citera så kan du läsa istället. Flört

" Ovanåkers kommun har den sämsta grundskolan i hela länet. Det visar en undersökning gjord av Lärarnas Riksförbund som bygger på statistik från Skolverket och Statistiska Centralbyrån, från 2008. De man har tittat på är bland annat lärartäthet, resultatet i de nationella ämnesproven och andelen elever som har gymnasiebehörighet då de går ut nian.

Ovanåker ligger också illa till jämfört med riket, Då kommunen hamnade på en 266:e plats bland landets 290 kommuner. "

• I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:57:34 följande:
    Och var fasiken är Ovanåker? Är det en liten inavelsby i de djupa skogarna? 
    Haha så när det kommer till kritan så försöker du smutskasta ditt folk?! Ajabaja ;)

http://spa.118100.se/sveriges+kommuner/105410

Vilken kommun i Sverige har minst invandrare?

Ovanåkers kommun i Gävleborgs län har Sveriges lägsta andel invånare födda utomlands på 3,4 procent.

• I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 20:57:34 följande:
    Och var fasiken är Ovanåker? Är det en liten inavelsby i de djupa skogarna? 
    http://www.ovanaker.se/
  • I Blackrose I
    Stinky skrev 2010-06-10 21:02:15 följande:
    Smutskastade jag mitt folk? Eh?
    För övrigt är jag inte det minsta förvånad. Det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. 
    Jaha ja så det har INGENTING med att dom ÄR just svenskar att göra? Och nej det stämmer inte att mindre kommuner har kassa skolor. Hur kom du fram till det?
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 21:06:09 följande:
    Det börjar på Råg och slutar på sved.

Men mer avslöjar jag inte.
    Du får hemskt gärna kommentera inläggen jag har skrivit till dig och inläggen om Ovanåker om du känner för det.
  • I Blackrose I
    Guerita skrev 2010-06-10 21:11:18 följande:
    Det var nog ingen som fattade vad du ville med din länk. Som så ofta så är det lite Magnus, Brasse och Eva med dig och man ska gissa vem/vad som inte passar in i bilden. Enligt dig. Sen när man gissar så blir det FEL FEL FEL då du sitter inne med kunskaper eller definitioner som ingen annan gör.

Nåväl...

Ok så grundskolan i Ovanåker (ca 700 invånare) är inte något vidare. Skam åt dem! Vill du med detta det bevisa att man inte har problem i skolan i invandrartäta områden eller? Eller skulle det bevisa att det endast är skolans fel och absolut inte har med elevsammansättningen att göra?

Många klagar på SFI, att den inte funkar eftersom man i samma grupp sätter in elever med extremt olika bakgrunder, allt från analfabeter till akademiker. Finns det då ingen möjlighet att det skulle kunna vara likadant i grundskolan? I en klass finns det 30 elever med vitt skilda bakgrunder. En del har börjat den svenska grundskolan när de var riktigt små, andra har börjat på mellan- eller högstadiet. En del kan svenska, andra inte. En del är studievana när de börjar i den svenska skolan, andra är mer eller mindre analfabeter. Hur kan man förvänta sig att undervisningen ska fungerar i en sån klass?
    Först av allt. TACK för din analysförmåga. Underhållande till max.

Din fråga får du nog ta och svara på själv är du snäll. Har det någonting MED utlänningarna att göra eller?
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.