Inlägg från: I Blackrose I |Visa alla inlägg
  • I Blackrose I

Att bo i invandrartät förort.

Stinky skrev 2010-06-10 21:16:52 följande:
    Vad gapar du om? Jag skrev att  "det är nog relativt vanligt att betygen är lite sämre i de mindre kommunerna än de stora. " Hur jag kom fram till det? Jag har själv bott i en norrländsk, liten byhåla och vet vad det var för resultat i de områdena. Jag baserar det på egna erfarenheter. Vad baserar du allt ditt tugg på?
    Jag ÄR uppväxt i en liten byhåla i Skåne och vi hade då inga problem med skolan.
    Alla gapar om att skolorna i invandrartäta skolor ÄR kass för att det just ÄR utlänningar som bor där men när jag ger ett exempel på en helsvensk skola så ÄR det nonsens?
    Stinky skrev 2010-06-10 21:18:52 följande:
    Du! Jag tror på dig. Allt verkar bara knasigt, så visst är det lite Magnus, Brasse och Eva över det. Drömmer
    ----------------------------
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 21:21:32 följande:
    Man Gud i himelen! Nu svara du ju helt uppåt väggarna igen ...

Exakt vad i det faktum att skolorna i Ovanåker är dåliga talar emot att skolan där vi bodde led av problem (kanske förorsakade av de faktorer jag gissar på)?

Vet du vad?! Skolorna i Ovanåker och skolan jag talar om kan faktiskt till och med ha ett problem gemensamt: föräldrarnas ambitioner och egen utbildningsnivå. Det saknas en tradition av att utbilda sig helst enkelt.

Att sedan skolan i getto-förorten har ytterligare problematik gör givetvis saken bara värre just där.

Och din andra länk? Skulle jag ha motsagt den? Nä, tvärtom. Jag skrev det rakt upp och ner: de invandrare som hade ambitioner för sina ungar skickade iväg dessa från förorten in till skolor inne i stan istället. Kvar blev problem-barnen som bara till 50% klarade av att få godkänt i kärnämnena.
    Så det har ingenting med deras kultur eller vilket land dom kommer ifrån att göra? Utan det kan helt enkelt vara så att vissa föräldrar oavsett härkomst saknar ambitioner gentemot sina barn? Är vi överens om saken?
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-10 21:31:31 följande:
    Avsaknad av bildningstradition är ett problem. Det finns i Ovanåker och det finns i gettot.

Sedan gissar jag på ytterligare faktorer:

- det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
    - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
    - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
    - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
    - delar av lärarkåren hade gett upp? "

Två av dessa [fetmarkerade] baserar sig på att barn och föräldrar kommer från andra länder.

Tycker du att dessa bägge punkter känns orimliga som en del av en förklaringsmodell?

har jag, mig veterligt inte gissat på nåt om kultur, eller  ...?

Jag
     " - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter? "

Det stämmer nog i Rinkeby/Tensta men vad har barnen i Ovanåker för ursäkt tror du?!

" - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet? "

Det stämmer nog till en viss del. I vissa länder ÄR det inte viktigt med en utbildning men fortfarande handlar det inte om alla utlänningar. Undrar även hur man förklarar Ovanåker om man ska gå efter kultur-snacket? Är det då bara den lilla byns kultur att inte vilja utbilda sig?

" - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget? "

Det kan det va men fortfarande ÄR det inte utlänningarnas fel att dom inte får information dom borde få. Jag sommarjobbade på en förskola för åratal sen och man märkte tydligt att fröknarna sket i och berätta om vissa saker till föräldrarna som inte var så bra på svenska. Dom orkade helt enkelt inte ta tag i det. Fick va tolka måååånga gånger även om det inte var min avdelning.

" - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer? "

Ja men fortfarande inte ungens fel att det saknas skola i henoms hemlands eller vad tycker du ungen ska göra? Be om en mirakel att h*n ska kunna lika mycket så den svenska staten ska känna sig nöjda? I en svensk skola så barnen som har det svårt med inlärning extra tillsyn, extra personal och en hel massa stöd för att denne ska kunna komma upp i samma nivå som alla andra i klassen. Varför då inte göra samma sak för en unge som har brister i t.ex. Rinkeby?

- delar av lärarkåren hade gett upp? "

Jepp men fortfarande ( vet att jag retar skallen på folk nu ) Är det inte utlänningarnas fel att vissa borde ta och plocka svamp än att ge sig på lärarutbildning.
  • I Blackrose I
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-11 08:59:51 följande:
    På 70-talet fanns ingen forskning eller lag som reglerade hur barn skulle sitta i bilen. Idag finns det och har funnits i många år. Kommer man till ett nytt land och ser att säkerheten är bättre, men skiter i det - ja då är man både dum och ignorant.
    Har DU en källa på att dom utlänningar som skiter i att ha bilbarnstol har tagit del av säkerhets-snacket?! Själv har jag aldrig träffat en utländsk-familj som skiter i att använda bilbarnstol däremot har jag träffat på massooooooooor av svenska mammor som lämnar sina barn i bilen och springer in i diverse affärer..." Det handlar ju bara om några minuter " Får man höra då. Jag vet inte vilket som värst? Att ha en unge i famnen och kunna skydda den med sin kropp om bilen skulle fara illa ut eller lämna ett barn i en bil utan några som helst tillsyn?!
  • I Blackrose I
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-11 09:12:11 följande:
    Säkerhetssnacket? Är du månne sådan att du själv har barnen lösa i bilen...?

Och varför var du tvungen att kontra med en annan felaktig handling? Har du inget bra svar? Jag har aldrig sett någon svensk lämna sina barn i bilen och det finns en klar skillnad; ena handlingen är olaglig.
    Haha, jaaaa jag har barnen lösa i barnen som lördagsgodis. Är du nöjd nu? Så barnsligt att ens ställa frågan till mig.

Att den ena handlingen är olaglig gör inte den andra handlingen försvarbar el?
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-11 09:22:20 följande:
    Ovanåkers problem är att det saknas utbildningstradition. Det är samma i hela Gävleborgs län. Det är gamla bruksorter där man inte studerade vidare. DET är alltså Ovanåkers probelm. Så släpp Ovanåker nu ...

Du hävdar att det inte har att göra med att ungarna är utlänningar. Well, om deras hemland inte försett dem med adekvat skolgång så känns det rimligt att  problemen hänger ihop med att de är utlänningar.

Föräldrar som inte fattar det svenska systemet, eller kanske inte ens (av religösa och traditionella skäl) VILL delta i det svenska systemet? Ska de passivt sitta och bli serverade mer och bättre info (och ge upp om det inte ramlar i knäet på dem) eller ska de ta tag i saken och engagera sig? Det verkar som om vi har olika syn på individens ansvar.
    Varför ska jag släppa en så bra argument? Flört

Ja, problemen hänger ihop med utlänningar men det ÄR inte deras fel. Förstår du skillnaden? Är det inte bättre att ge dom stöd dom behöver än att sitta och peka pekfinger i näsan på dom?! Om föräldrarna inte vill ta tag i problemet av religiösa/traditionella bakomliggande faktorer så gör detta dom lika skyldiga som Svensson-föräldrarna i byn jag gav som exempel. Vad är det för skillnad mellan dessa grupper? Förklara gärna.
  • I Blackrose I
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-11 09:25:34 följande:
    Vad jag inte förstod var varför du kände dig tvungen att komma med ett motargument som utgår från en helt särskild händelse? Du kan inte förklara det ena så du känner att du måste gå till motatack?
    Jag har redan gett min syn på saken men det kanske du missade? Ja, motargument ÄR en bra diskussions-teknik enlig mig. Tycker du inte det finns det nog andra du kan citera. Flört
  • I Blackrose I
    Argo skrev 2010-06-11 09:35:40 följande:
    I Ovanåker, just som i en del getto-förorter iStockholm saknas til stor del bidningstraditionen. Där slutar också liknelserna.

Ja, vi har olika syn på indivdens ansvar. Du ursäktar folket i gettot med att de är utlänningar och att samhället är att skylla. Jag anser att de ska ta ansvar för sina egna liv istället för att sitta passivt och ev klaga på samhället.

En del som bor i gettot gör de facto det förstnämnda. De låter sin ungar gå i en annan skola någon annanstans.
    Ja, vi kan va överens om att vi har olika syn på det hela. Jag FÖRSTÅR att folk väljer andra skolor till sina barn. Jag skulle då inte vilja att mina barn gick i en skola där läraren passar bättre som jordgubbsplockare.

Har du sett filmen Dangerous Minds??!!  Behöver jag säga mer?!
  • I Blackrose I
    cicci85 skrev 2010-06-11 09:57:40 följande:
    Kunna skydda med sin kropp? Typ så här?
    ">

" target="_blank">

Your point?

Är detta en kontinuerligt händelse eller förekommer det i samma utsträckning som svenska mammor som lämnar sina barn i bilen? Kommer du ihåg mamman som lämnade sitt barn i bilen och barnen kokade ihjäl?!

• I Blackrose I
    MickeN1973 skrev 2010-06-11 09:55:49 följande:
    Anledningen till att en del invandrare inte har samma syn på säkerhet, är att de tror på allahs vilja

De tror att ett korancitat skyddar bättre än bilbarnstolen....
    Min mormor brukade driva med min mamma när hon envisades med att köpa bilbarnstol till min lillasyster. Hon menade på att folk har klarat sig utan sånt trams i alla tider i Iran. Absolut inget fel med hennes synsätt Alls. Hon såg ju det hela utifrån sina erfarenheter i livet men visst aboslut är det en risk man tar när man skiter i bilbarnstol..
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.