Argo skrev 2010-06-10 21:31:31 följande:
Avsaknad av bildningstradition är ett problem. Det finns i Ovanåker och det finns i gettot.
Sedan gissar jag på ytterligare faktorer:
- det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter?
- det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet?
- föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget?
- en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer?
- delar av lärarkåren hade gett upp? "
Två av dessa [fetmarkerade] baserar sig på att barn och föräldrar kommer från andra länder.
Tycker du att dessa bägge punkter känns orimliga som en del av en förklaringsmodell?
har jag, mig veterligt inte gissat på nåt om kultur, eller ...?
Jag
" - det är allmänt stökigare i omgivningen och barnen tar efter? "
Det stämmer nog i Rinkeby/Tensta men vad har barnen i Ovanåker för ursäkt tror du?!
" - det saknas en kultur att man ska plugga och gå vidare till universitet? "
Det stämmer nog till en viss del. I vissa länder ÄR det inte viktigt med en utbildning men fortfarande handlar det inte om alla utlänningar. Undrar även hur man förklarar Ovanåker om man ska gå efter kultur-snacket? Är det då bara den lilla byns kultur att inte vilja utbilda sig?
" - föräldrarna fattar inte vad den svenska skolan vill och hur den agerar varvid de släpper taget? "
Det kan det va men fortfarande ÄR det inte utlänningarnas fel att dom inte får information dom borde få. Jag sommarjobbade på en förskola för åratal sen och man märkte tydligt att fröknarna sket i och berätta om vissa saker till föräldrarna som inte var så bra på svenska. Dom orkade helt enkelt inte ta tag i det. Fick va tolka måååånga gånger även om det inte var min avdelning.
" - en del av barnen hade undermåliga grundkunskaper från sina hemländer? "
Ja men fortfarande inte ungens fel att det saknas skola i henoms hemlands eller vad tycker du ungen ska göra? Be om en mirakel att h*n ska kunna lika mycket så den svenska staten ska känna sig nöjda? I en svensk skola så barnen som har det svårt med inlärning extra tillsyn, extra personal och en hel massa stöd för att denne ska kunna komma upp i samma nivå som alla andra i klassen. Varför då inte göra samma sak för en unge som har brister i t.ex. Rinkeby?
- delar av lärarkåren hade gett upp? "
Jepp men fortfarande ( vet att jag retar skallen på folk nu ) Är det inte utlänningarnas fel att vissa borde ta och plocka svamp än att ge sig på lärarutbildning.