• Vildrosen

Kan Viktoria adoptera?

Liknande har nog diskuterats på Familjeliv tidigare. Men jag kan inte låta bli att i dessa fixerade Viktoria/Danilel-bröllopstider reta mig på att det dagligen pratas om deras kommande barn. Inte OM utan NÄR (Hovexperter säger tvärsäkert "födsel inom ett år", enligt pressen). Huruvida Daniels njursjukdom är ärftlig eller inte. Hur många barn de ska ha. Ja, rubrikerna och uttalandena är många, men med en gemensam nämnare "de tar för givet att de snart, snart får biologiska barn, ja en tronarvinge...utan minsta antydan till tvekan om att det kanske inte blir några biobarn". Det enda jag hört en tvekan till var faktiskt kön och ja, om de skulle lyckas få MÅNGA barn och om det kanske skulle ta någon extra månad. Det är så man undrar om de har gjort spermiekoll på Daniel, eller kanske till och med fryst ner befruktade ägg från då Viktoria och Danile träffades för 10 år (!) sedan... när de verkar så tvärsäkra. Eller ska de kanske adoptera och har varit med i AC 3 år och har godkänt av kommunen redan? När de är så tvärsäkra? (fast jag var inte ens tvärsäker i det läget)

Och en skrämmande sak är att när jag till mina kollegor förfasade mig över rubriken om Daniles eventuellt ärftliga njursjukdom och menade att vi ju inte ens vet om de får barn över huvudtaget så varför undra över en njursjukdom? 

Eftersom kronprinsessan anses vara en förebild, som måste tänka sig för vad hon gör för det är trendsättande. Ja, då tycker jag definitivt att denna jobbiga "Bröllop=Barn inom ett år" "sanning" borde ifrågasättas, så att folk slipper denna normpress. 

Till knäckfrågan: FÅR DE ADOPTERA OCH FÅR BARNET BLI TRONARVINGE I SÅ FALL? Det är faktiskt så man hoppas att de ställs inför denna fråga eller detta faktum!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 08:43
    Glömde skriva vad som var skrämmand emed kollegorna: De förstod inte alls min poäng!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 09:29
    I Metro idag på förstasidan finns rubriken: Får Viktoria adoptera?!!! Inne i tidningen finns frågan: Har de tagit reda på om daniel kan få biologiska barn?!!! Varifrån kom uppslaget, kanske från familjelivs adoptionsforum?
  • Svar på tråden Kan Viktoria adoptera?
  • Angla

Det jag tycker är intressantas är att Daniel och Victoria själva är bra mycket mer ödmjuka i fråga än vad prssen är. I den intevrju jag hörde så sa de at tde hoppas på barn inom tio år, ungefär så.

Visst torde de få adoptera, heltsäkert. Om huruvida de får behålla tronen är ju en helt annan knäckfråga och där har säkert Kungen och regeringen mycket at tsäga till om.

Intressant är ju dock att den man som vårt Kungahus i dag härstammar ifrån blev adopterad av Sveriges då varande Kung och kom hit ifrån Frankrike. Han fick ärva tronen så just då gick det i vartfall.

Angla - mamma till slut & snart igen
  • Taggiz

Javisst! I vårt land har det ett par gånger skett att regenter har adopterat barn som sedan ärvt tronen. Vår successionsordning baseras på att bröstarvingar ärver tronen och även adopterade barn räknas (såklart) till bröstarvningar.

www.riksdagen.se/templates/R_Page____5559.aspx

• Hjärtat längtar

jag läste en artikel en gång om vad som skulle hända om inte daniel och viktoria kan få barn. 
    De kan adoptera, men adoptivbarnet får inte ärva tronen. 

• Ethi

Ja, som jag fattat det så behövs det en lagändring för att deras adopterade barn ska få ärva tronen. Men det vore väl under all kritik om en sån ändring i det läget gjordes! Precis som det ändrades så att Viktoria faktiskt alls är tronarvinge, trots att hon är tjej.

TS, jag har också tänkt på det och hoppas verkligen för deras skull att det ska gå smidigt! Tänk att ha allas ögon på sig på det där viset... *ryser* Som om man inte kände sig misslyckad så att det räckte ändå liksom, när månad efter månad efter bröllopet gick utan att vi kom med den där fantastiska nyheten  Samtidigt "hör det ju till" att man ska spekulera om barn vid bröllop. Det gjordes på vårt med, trots att vi inte direkt är kungliga av oss, haha. Och var det ju kul... Några månader senare inte lika mycket.

• Ethi
    Ethi skrev 2010-06-14 10:51:47 följande:
    Men det vore väl under all kritik om en sån ändring i det läget gjordes!
    Öh... Nä. Det vore väl under all kritik om en sån lagändring INTE gjordes, förstås.

Så går det när man smiter undan i ett par minuter från fyra galna småkillar och ska skynda sig. Då blir det så fort att det blir alldeles fel
  • VNmamma

Jo, de kan ansöka om medgivande för adoption.

Men jag antar att Daniel W:s njursjukdom kan sätta käppar i hjulet, hindrar i ett flertal länder. 

Någonstans har jag läst att, apropå deras framtida barnavlande, att hans sjukdom inte är ärftlig. 

• Utlandssvensk

TS - bra tanke. Visst är det irriterande med alla som tar för givet att efter bröllop kommer barn??!!!! 

• Hjärtat längtar
    Taggiz skrev 2010-06-14 11:14:26 följande:
    Nej jag får nog ta och ändra mig i den här frågan. Jag har alltid varit helt säker på att adopterade barn får ärva tronen då jag aldrig hört något annat och historien talar för detta men efter mer eftersökningar så verkar det tyvärr inte så. Herman säger till exempel att det inte går: www.detkungligabrollopet.nu/hermanshorna/2010.../
    OJ, enligt Herman kan inte ens adoption förekomma!
    Vi får verkligen hoppas att de kan få biologsika barn tillsammans! 
  • SolOchSnö
    Hjärtat längtar skrev 2010-06-14 13:06:07 följande:
    OJ, enligt Herman kan inte ens adoption förekomma!
    Vi får verkligen hoppas att de kan få biologsika barn tillsammans! 
    Fast jag tolkar Hermans text som att adopterade barn inte får ärva tronen. Om däremot Viktoria och Daniel vill adoptera så tror jag att de får göra det på samma villkor som alla andra. Men som sagt, hoppas att de får sina efterlängtade barn utan komplikationer.
Svar på tråden Kan Viktoria adoptera?