• Anonym (inte så sugen)

    När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?

    Vår dotter föddes i januari och de senaste veckorna har jag och sambon så smått tagit upp sexlivet igen. Till saken hör att jag inte känner något, jag blir inte tänd alls utan har sex för att hålla relationen vid liv - för ska det bli syskon i framtiden kan vi ju inte börja ha sex DÅ. Jag är säker på att jag kommer igång tids nog men just nu är det bara smått obehagligt eftersom jag sprack rätt mycket och det spänner fortfarande en del, samt att underlivet känns lite "ommöblerat".

    Hur gör ni andra nyblivna mammor? Hur länge kändes det ovant, kanske obehagligt? När fick ni upp lusten igen? Har ni testat östrogenvagitorier (min bm tipsade om det)?

    Och som ett tillägg eftersom folk gärna tolkar saker och ting på eget sätt: det handlar absolut inte om tvång eller våld när vi har sex. Sambon är fullt normal och det vill jag gärna tro att jag kommer bli också vad det lider.

  • Svar på tråden När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?
  • Anonym (m)
    Anonym (inte så sugen) skrev 2010-06-16 14:35:17 följande:
    Anonym (m) skrev 2010-06-16 14:08:01 följande:Sambon säger att jag är våt. Själv känner jag inget. Känner mig fortfarande som ett stort glupande hål, tror förvisso att osäkerheten över hur underlivet ser ut och känns är en bidragande orsak till att jag inte går igång.

    Vagitorierna min bm tipsade om är vanliga Ovesterin som finns receptfritt på apoteket, ska visst vara effektivt på sköra slemhinnor eftersom man har så låga östrogenhalter efter en graviditet. Har inte börjat med dem än men enligt bm ska det gå bra även när man ammar (vilket jag gör), eftersom man lokalbehandlar, vore en annan sak att börja ta tabletter men vagitorier ska funka fint.
    Jasså, å jag som nyss satt och läste på Fass att man inte kunde ta dessa då man ammar... Men det hade ju varit kanon om man kunde det! Hurlänge och hur ofta sa hon att du skulle ta dessa?
  • redneck girl

    sexlusten kom snabbt igen.efter en vecka typ.men vi brukar jämt vänta tills jag slutat blöda.så efter ca 5 veckor har vi kommit igen.så jag hoppas det blir lika även denna gång.

  • Anonym

    Jag är fortfarande inte sugen och det är snart 8 månader sen vi blev föräldrar.

  • Anonym (S)

    Min sexlust kom tillbaka för 2 veckor sen, men dunder och brak och då hade det gått 4½ månad =) 

     Innan dess blev jag tyvärr rätt äcklad av tanken på sex... En gång t.o.m. började jag gråta av totalt obehag när min man tog i mig och började smeka mig och jag visste att han var ute efter sex, hela kroppen bara protesterade.

    Men nu som sagt är min gamla sexlust tillbaka, som är bra! Och nu kan jag äntligen igen längta efter min man och bli ordentligt upphetsad när vi får till det. Det har t.o.m. blivit att det är jag som klänger mer på honom nu än vad han gör på mig. Men kanske är för att jag har nästan 5 månader att ta igen...

  • Anonym (;-))

    Sexlust hade jag ..om än väldigt lite.. Men underlivet  kändes inte helt återställt förrän det kanske hade gått 1 år el nåt.. Efter 2 år så kände jag mig som vanligt igen och då blev jag gravid igen!

    Däremot så tycker jag att mitt sexliv blivit skönare och bättre efter en vag. förlossning.. jag har det skönare och har fått det lättare att komma.. Vilket såklart har varit positivt för lusten!

  • Anonym (efter amning)

    Vi har börjat sexa rätt så snart efter förlossningarna. Ca 1,5-2 månader efter. Men lusten har ej varit detsamma, och det har varit svårare att bli våt så det har gått åt mycket glidmedel. Lusten har båda gångerna återkommit gradvis, mest skillnad märktes efter några veckor efter avslutad amning. Men lite lust har jag haft hela tiden, kanske mest för att få lite närhet med mannen också?

  • Anonym (sexymama)

    Jag hade lika stor aptit på sex både före och efter förlossningen Den försvann aldrig Underbart!Tungan uteSolig Jag födde barn för 3 veckor sedan och hade sex igår! Dessförinnan har vi smekt varandra till orgasm

  • Anonym

    Har varken lust eller blir upphetsad längre. Min pojk e 18 månader. Känner stor skuld för min sambo så tycker jag är tråkig etc....
    Önskar det vore annorlunda...
    Gråter

  • Anonym (S)
    Anonym skrev 2010-07-12 12:43:32 följande:
    Har varken lust eller blir upphetsad längre. Min pojk e 18 månader. Känner stor skuld för min sambo så tycker jag är tråkig etc....
    Önskar det vore annorlunda...
    Gråter
    Men usch då... Förstår att det blir jobbigt för både dig och honom på olika sätt och det blir ju plötsligt annorlunda stämning i förhållandet när sexet försvinner, och 18 månader är ju ändå en hel del tid så det verkar ju som om något har "tappats bort" efter barnet.

    Nu ska jag inte verka duktig, det tog tid för oss också och man behöver både sin egen tid att bli redo och förståelse från sin partner, stress från partnern tror jag bara skjuter upp lusten ännu mer. Och sen tar det ju helt enkelt olika lång tid för alla. Men har du nån aning om varför sexlusten är borta? För mycket ansvar, sjukdom, stress, någon medicin, ny självbild efter barnet eller liknande?  Har ni pratat om det så att ni på något sätt förstår varann och förstår situationen?
Svar på tråden När fick ni tillbaka sexlusten efter förlossningen?