Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Vi firar Trettondagsafton med släkten, lite som vissa firar jul, och då brukar vi alltid ha bordsplacering, för både barn och vuxna.

Min mammas moster och hennes man har alltid middagen hemma hos sig, och de brukar ha lite "finurliga" placeringar, typ små figurer som man får gissa sig till vilken som skall symbolisera vem. Väldigt roligt, det blir liksom som en lek där innan man sätter sig!

Och de kommer ihåg hur man satt förra året (skriver säkert ner det) så man får nya till bordet varje år. Jag är helt positivt inställt till bordsplacering

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Är det någon som vet om IKEA brukar ha ljusslingor för utomhusbruk, och när de börjar med julsaker?

Sedan undrar jag också hur länge apelsiner med nejlikor i brukar hålla? Det är ju ett tag kvar tills julpysslande, men jag sitter här och planerar ändå  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    skruttarnas mamma skrev 2012-10-30 09:09:13 följande:
    apelsinerna brukar inte hålla så länge iallafall inte när jag brukar göra dom, en och en halv vecka som längst tror jag sen brukar de bli dåliga =(  men jag brukar göra första vid lucia och så byta ut dom ett par gånger, det luktar ju sååå gott =) 
    Okej, tack!

Fluffig - Det blir säkert bra, du kan ju "förvarna" henne om att du gjort det, om du vill undvika sura miner på själva julafton. 

Jag blev så nöjd idag, för jag har funderat en del på hur vi skall göra med våra fönster. Vi har fönster massor med fönster, bland annat mellan två våningar och långt från eluttag och dessutom har vi inga fönsterkarmar. I vårt burspråk hänger vi en stor stjärna, men jag vill ha något batteridrivet till våra andra fönster, och det har varit svårt att hitta.

Men så kom jag på att man kan ju ta små batteridrivna ljusslingor (som brukar finnas lite här och var) och ståltråd och forma dem till hjärtan eller så och hänga upp - det borde väl gå? Jag tänker mig typ slingor i den här stilen:

• tahira
    ems87 skrev 2012-10-30 18:12:49 följande:
    Jag var till IKEA tre gånger förra veckan och köpte julgrejer. Anledningen var att jag glömde varje gång det jag egentligen skulle ha :) de har utebelysning, men inte så mycket tror jag...
    Haha, härligt! Det enda jag vill ha är en slinga av något slag att sätta på vår ena balkong. 

Vi har inget julpynt kvar alls . Vi lämnade det i Sverige när vi flyttade till England och förrådet det låg i drabbades av översvämning så det var bara att slänga. Trist, men även kul att köpa nytt, såklart.

Vårt största problem är att hitta julgransfot, letade som en galning för några jular sedan (i London) men hittade ingen . De säljer liksom granarna med en avsågad träbit med ett hål i - men det är ju inte så att man kan vattna och sådär :/ 
  • tahira

Tack för svaren om julkort. Jag brukar tycka att det är trevligt att få dem ett par veckor innan jul, så att de kan stå framme och liksom bli en del av pyntet, så jag brukar försöka skicka ut dem tidigt också.

Men två jular i rad har det inte blivit av, eftersom vi varit bortresta och i år skall vi dessutom berätta att vi väntar ett barn till, med en rad på julkorten, så jag är väldigt ivrig till att få iväg dem

• tahira

Vi brukade också ta in granen och klä den på lillejulafton när jag var liten - men precis som flera här så gör vi det betydligt tidigare nu, eftersom vi vill hinna njuta! Runt Lucia gör vi också det

Däremot får den inte stå till tjugondedag knut, ett par dagar in på det nya året så ryker allt pynt, förutom våra vita stjärnor i fönstret, de får hänga januari ut.

Jag är helt för att börja tidigt med pyntet, och granen luktar ju så gott!

• tahira

Här i stan har de börjat pynta för fullt, igår klädde de in hela "vår" department store i julsslingor ^^

Den femte november börjar de tända ljusen på de stora gatorna. Den 22:e tänds Bond Street och det är så himla mysigt, med affärer som är öppna sent och körer som sjunger julsånger osv. Jag hoppas att det hinner bli riktigt kallt bara!

• tahira

Vad är det för present de får? Vem betalar dem? Alltså, jag tycker att det låter jättegulligt, men undrar hur sjutton det går till i praktiken

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!