Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Jag längtar till jul!!!

Eliin80 skrev 2012-11-01 13:23:42 följande:
    Idag fick jag hem den tecknade filmen "Tomtemaskinen" med Pettsson och Findus. Längtar tills jag och äldsta dottern ska titta på den! Tänkte lägga den i paketkalendern, men det får bli i början av december för jag kan inte vänta så länge... Hoppas att den är bra...
    Min son (han är 6,5) läser den boken just nu och han älskar den verkligen! Han ligger inne på sitt rum när vi nattat honom och skrattar högt för sig själv när han läser vissa stycken
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    MissFrost skrev 2012-11-01 20:41:43 följande:
    Min dotter har ett år fått ett memory, korten satt ihop i ett ark som hon fick ta isär själv. Ett annat år fick hon ett vykort som hon kunde måla på sedan dela i pusselbitar. Detta kort skickade hon sen till sin kusin efter hon tagit isär kortet i pusselbitar och lag i ett kuvert. När sedan kusinen fick brevet fick hon pussla ihop bitarna och läsa hälsningen. 
    Men gud vad trevligt
    Fluffig skrev 2012-11-01 14:21:57 följande:
    NÄR börjar ni med julgodiset och vilka sorter kan man göra långt i förväg?
    Jag börjar någon gång i slutet av november, så att det alltid finns hemma att ta av om man skulle bli sugen. Bakar lite då och då fram till jul. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Kramardig skrev 2012-11-02 09:44:08 följande:
    Någon som funderat på julkläder till oss vuxna? Vill hitta något jag känner mig riktigt fin i och julig :)
    Jag kommer att vara gravid, men vet inte alls hur stor jag kommer att vara, kommer att vara i vecka 20 på julafton.

Förra julen jag var gravid var jag höggravid och hade en svart sammetsklänning med rosett på magen som jag tyckte var så himla fin. Det är inte en gravid-klänning, utan hade en sådan skurning som passade bara. Det var sju år sedan, så jag hoppas att den ligger någonstans här hemma.

Annars blir det nog rött.

Har massor av julkläder, tröjor med renar på osv, som jag brukar ha halft på allvar, halvt på skämt  
  • tahira
    Georg Billgren skrev 2012-11-04 21:01:34 följande:
    Åååhhh vad mysigt att det snart är jul och här kan man ju få utlopp för sina känslor innan man kan med att köra igång på riktigt Tänkte fråga hur ni gör som brukar träffa andra och baka julgodis eller liknande tillsammans. Brukar ni baka var sin sort som man själv tar hem igen eller brukar ni göra stora satser och dela? Äh what the heck dela med er av era mysiga mat- och bakaktiviteter inför julen
    Vi brukar göra stora satser och dela :)

Idag var jag och sonen och tittade på julpynt. Han är 6,5 och blev helt lyrisk. Valde ut en stor snöflinga i glas, med kanske 20 cm i diameter, som han köpte till sitt fönster, och en massa kulor till granen
  • tahira

Tråkigt att höra Liljan

Fråga: Hur länge håller en gran egentligen?

Vi har inte firat hemma på några år, så jag har liksom glömt. Det är kanske olika vilken typ av gran det är, men en "vanlig" - hade gärna haft någon sådan "silvergran" eller "kungsgran" som de säljer i Sverige överallt, men här verkar det främst gå att hitta små vanliga... 

• tahira

Oh. Efter lite googling har jag hittat ett julgransställe med hemleverans! OCH "bra" granar! OCH JULGRANSFÖTTER!

Gud, jag är helt oproportionellt lycklig över detta  

• tahira
    Sassus - Vi äter också julmat senare, som middag. Julgodis kan man ju äta lite då och då, gå och ta någon kola titt som tätt. Så har vi gjort i alla fall. Och så efter maten förstås. Men ingen av oss frossar i oss julgodis direkt, vi äter en del liksom, framförallt knäck och kola.

Är det fler barn än min son så tar vi fram lite julgodis som står framme hela dagen, och sedan mer julgodis till efter maten. Är det bara min son med så får allt vara framme.

Vi kollar inte på Kalle, men jag vet att vi gjorde det något år när jag var liten och vi firade med min morbrors frus familj, och då var det glögg och pepparkakor som gällde. 
  • tahira
    sassus skrev 2012-11-07 08:51:54 följande:
    Haha, nej vi frossar kanske inte heller godis, men det står ju framme så oftast äter man mer än vad man kanske borde... Kände bara "hur ska man orka mat då?" Men glögg och pepparkakor blir ju bra till Kalle, sen godis efter maten. Herregud, jag måste ha alldeles för mycket fritid som går och funderar på sånt här hela dagarna
    När har ni julklappsutdelning? Vi har det efter maten, och då brukar det vara perfekt att sitta med julgodiset

Jag har också alldeles för mycket jul i huvudet, funderar varje dag på var granen ska stå, vilka ljus vi skall ha i den, vad vi skall baka osv.
  • tahira

Jag växte upp som enda barnet och minns verkligen julafton som en enda lång väntan, som du skriver kickan89!

Men nu för tiden har vi inga riktigt fasta traditioner. Vi tar det lite som det kommer och det viktiga är att det är mysigt och trevligt och att alla är glada  

• tahira

Åh vad fint GossipGirl! 

Underbart att klicka in i tråden och se lite fina bilder  

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!