Inlägg från: Ann Nelly |Visa alla inlägg
  • Ann Nelly

Jag längtar till jul!!!

Hänger på jag också, har kollat tråden ett bra tag nu.
    Älskar jul...hela december. Så fort det varit nyår plockar jag bort allt, då är magin borta för mig.
    Det som är sorgligt är att jag är den enda julfrossaren i vår familj.
    De vi firar med tycker inte att det ska vara så stort på julen så jag sörjer lite varje år. Skulle vilja stänga in mig med make och son istället och göra allt på MITT sätt.
    Men eftersom vi är så få i släkten och sonen är enda barnbarnet så har jag inte hjärta till att göra det.
    Det som också krånglar till det för mig och brukar göra det stressigt är att min make fyller år den 23/12...så vi har alltid gäster då. Och det har alltid varit viktigt i hans familj att hans födelsedag inte är julig på något sätt.
    Han är ju vuxen sedan länge men det är ändå ganska viktigt tror jag :)
    Så jag får aldrig några uppesittarkvällar dagen innan julafton. Skinka och det brukar jag få fixa tidigare.
    Men i år är det ju ändå toppen, jul infaller ju så himla TOPPENBRA, en måndag!!!!
    Kan det bli bättre, näää tror nog inte det. Kan man fixa hela helgen innan och med bara ett par semesterdagar så får man långledigt...läääääängtar!

• Ann Nelly
    husbyggemama skrev 2012-11-11 12:26:08 följande:
    tahira: visst är det kul att det är smittsamt!! du får allt planera in ett ikeabesök inom kort så att han inte tappar lusten.

Här hos mig är det så grått och mörkt att jag snart inte kan hålla mig från att sätta upp ljusstakarna  men nu är det bara tre veckor kvar!!!
    Jag har för tillfället ganska mycket besvär av allergi så då äter jag tabletter som gör mig trött. Har somnat kl 8 tre kvällar denna vecka. Vilket betyder att jag inte hunnit göra allt pyssel som jag tänkt mig. Nu måste jag skärpa mig och ta tag i allergin och sköta mig så att jag hinner allt jag vill till julen.

Den 24 ska vi på julfest hos kompisar och vi ska ha med oss köttbullar och bröd till 5 familjer. Hur många kilo köttfärs tror ni jag behöver göra på? Antar att barnen äter mycket köttbullar men vi vuxna vill ju ha det andra oxå. Kan man göra på fem kilo kanske? Vad tror ni? Är ett kilo per familj rimligt?   
    Angående köttbullarna.
    Ett kilo per familj är alldeles för mycket. Nu vet jag inte hur stora familjer det är men 500 g per familj räcker ju till en vanlig köttbullemiddag. Och har ni massa annan julmat så äter ni ännu färre köttbullar per person.
    Jag har alltid förut gjort alldeles för mycket köttbullar till jul för jag själv älskar köttbullar och har förväntat mig att alla ska äta lika många som jag vilket aldrig varit fallet :)
    Du kan nog tänka ca 100 g per person som mest (vuxna brukar ju inte ta mer än kanske 4 köttbullar vid ett julbord och barnen har säkert prinskorv också att äta). Så 2 kg är nog mer rimligt eller max 2,5 kg om du vill vara tvärsäker på att det räcker (om det nu inte är jättestora familjer förstås).
    Gud, vad sugen jag blev på köttbullar nu...med rödbetssallad :)
  • Ann Nelly
    Koppkaka skrev 2012-11-16 09:37:00 följande:
    Ja jag är otroligt ledsen. Jag har tappar julsuget helt det är så tråkigt... Jag som längtat så, och nu kommer det kännas så konstigt att pynta när alla dom är borta
    Stackars dig!!!
    Hoppas det fanns det något i kartongen som kan identifiera ägaren, du alltså.
    Lämna en jättespecifik beskrivning till polisen på dina grejer så de kan ha koll när de hälsar på hälare.

Hade inbrott i ett förråd, tror det kan ha varit runt 1995.
    Bodde där tillfälligt och blev av med smycken, fina glas och allt det där man inte packar upp mellan boenden.
    Var inga jättestora värden i grejerna så jag brydde mig inte om att lämna något detaljerat till polisen. Trodde inte de brydde sig så mycket eftersom inbrott i förråd är så vanligt förekommande.

Fem - sex år senare får jag ett kuvert från polisen med min gamla slitna ID-bricka i (hade legat i ett smyckeskrin). Hade de hittat vid något tillslag och letat upp min adress. Snacka om att jag blev förvånad när den dök upp så långt efteråt.

Hoppas verkligen att du får tillbaka dina grejer!

• Ann Nelly

Favoritar för jag har också börjat längta lite...det är så trist att min make inte alls är likadan.

• Ann Nelly
    MamaPapa skrev 2013-09-06 09:44:01 följande:
    Jag har absolut noll ideer om vad jag ska köpa till min man i julklapp. Han har ALLT. Och det han inte har är för dyrt

Vad köper ni till era manliga respektive eller släktingar som är mellan 40-50 år? 
    Denna köpte jag till min man förra året. Han älskar jordnötter och den var perfekt för detta. Det går i många påsar jordnötter i den dock.
    Jag hade fyllt den redan när han fick den och han hade den stående vid datorn. Ingen bra idé, vi fick till slut ställa undan den ett tag för han åt alldeles för mycket jordnötter (tyckte han själv).
    Men det är även en perfekt partypryl och man slipper smutsiga fingrar som gräver i nötskålen. Väldigt populär bland både vuxna och framförallt barn :)
    Bra present till den som har allt!
    www.coolstuff.se/Godisautomat-med-rorelsesensor

• Ann Nelly
    ems87 skrev 2013-10-24 20:07:28 följande:
    Inte förrän nu drabbades jag av julkänslor! Nog rekordsent för mig!

Jag behöver hjälp med en grej, julklappar för män, som passar de flesta för ca 50kr?
    Till kvinnorna i familjen tänkte jag ge en badbomb för ansiktet och en ansiktmask. Sen tänkte jag baka nåt och lägga i celifanpåsar, och det ska då alla få.
    Men männen behöver mer för typ 50 spänn. Hjälp! :)
    Tidning typ Bilsport eller Jakt & Fiske eller vad de nu har för intressen (bättre magasin ligger runt 50 .
    Paket med duschcreme och deo brukar finnas runt 50 spänn (då blir det ju lite samma tema som till kvinnorna).
    Eller ta en tur runt Biltema/Jula el dyl, man brukar kunna hitta prylar för den pengen där. Som pannlampa, skruvmejselkit etc.
  • Ann Nelly
    Malinn81 skrev 2013-12-06 11:06:18 följande:
    Nån mer här  från skåne? Här i södra mitten av skåne är det lite vit pudrat här o var pågården så nån snö har vi inte direkt.. blåser som fasen tyvärr.. stannade hemma från mitt arbetslösa vuxen dagis iag, tror inte det är någon höjdare för tre åriga sonen att va ute i det här vädret.

Bakade pepparkakor igår, tog ju hela eftermiddagen, blir ju så trött när hälften är bakat,  har absolut inget tålamod. Orkar jag idag ska jag griljera julskinkan och sätta ihopa pepparkakshuset och traktorn med vagn från mallen jag köpte på coop.Måste ju passa på när jag är ledig, känns som att dagarna går utan att jag hinner med allt.

Fick pengar från sonens farfar och hans mormor så jag har handlat julklappar från dom till lillkillen. Så skööönt när alla julklappar redan är inslagna och bara väntar på julafton.

Har ett litet dilemma här.. Jag köpte en tramptraktor (3000kr) åt sonen och han får paketkalender, bara ett paket varje advent, typ 20-40kr/paket. . Har köpt bamses (lilla) paketkalender med till han 199kr och han har en chokladkalender.. så Känns ju som att jag har lagt alldeles för mycket på julklappar och presenter runt jul till han redan. `Men han får ju bara en liten dvd film av oss föräldrar på julafton hos något av våra två firande. Känns ju snålt men tramptraktor med lastare och vagn går omöjligtvis att få in i kofferten på v70:n men sen tillkommer ju två stora paket från farfar och två stora från mormor med gubbe o likadant med farmor med man.. Sen lär ju bonussonen med få endel så vi får omöjligtvis plats med  tramp-traktorn på 1m x0,6m +vagn 0,7x0,5 så tänkte säga att tomten ringde att de är 2 stora paket som han lämnat här hemma för att han inte orkade bära

Men det känns hemskt taskigt att sonen bara får en sketen dvd när tomten kommer av oss alltså. när de andra barnen får många från föräldrarna.

Bonussonen brukar ju åka med oss hem, annars hade man kunnat fälla halva baksätet så hade vi fått mer plats.. men det går ju inte nu.
    Antingen kan han väl få den på morgonen, "tomten fixat specialtransport".

Annars kanske ni kan köpa en liten billig traktor och slå in i paket med ett brev från tomten som säger att "en större variant väntar där hemma, fick inte plats i säcken".
  • Ann Nelly
    Aniiee skrev 2014-09-16 21:03:24 följande:

Hörnini med era paketkalendrar. Hur fixar man en paketkalender till en 13åring som absolut vill ha en, men utan att skämma bort ungen alldeles? Det går ju inte att lägga hockeyutrustning i den direkt......

Har ni förslag till 12-åringar, 10-åringar och 5-åringar också så tackar bror min och tar emot.

Min son blir 12 i november och han vill absolut ha paketkalender fortfarande.
    De senaste åren har varit populärast. För jag köpte en egen liten plastgran till honom som vi ställer utanför hans sovrum. Den får han klä med småpynt och ljusslinga innan första december.
    Sen lägger jag ner det oerhörda arbetet med att slå in 24 små paket och dessa läggs sedan under granen. Blir sååå fint, som en miniversion av julgranen.
    Brukar köpa klistermärken som typ dessa och använda:

www.pandurohobby.se/Katalog/95-Sasonger/9510-Jul/951025-Julmaterial/1/650067-Kalenderpaket-24st-stickers

Det som inte får plats i de små kartongerna slår jag in med vanligt julpapper. Det är framförallt klistermärkena som är viktigast. Dessa köper jag oftast på rea före eller efter sommaren.

Men det blir som sagt bara dyrare och svårare att hitta småprylar med åren :)
    Har ju kört alla varianter av suddgummi, pennor, miniblock etc.
    Men jag brukar varva prylarna med godis, brukar köpa påsar med blandade små mini-twix, mini-mars etc. och lägga i vissa dagar.

Förra året körde jag småprylar i alla paket utom för fredagar där jag la dvd-film (som vi kunde se tillsammans, köpte på rea på CDon) och för lördagarna där jag la godis typ Tom & Jerry (blandat godis).
    Det verkar som det inte spelar så jättestor roll vad som är i paketen, utan det är just roligt med en liten överraskning varje dag.

Jag brukar genomsöka nätbutiker som typ roligaprylar.se och coolstuff.se för att hitta småprylar. Brukar sortera på pris och kolla allt under 40:-. Sen varvar jag superbilligt och lite dyrare (i mitt fall är dyrare 30 - 40 i paketen.
    Man kan även hitta en del kul prylar på Maxi, Citygross, ÖoB, Rusta etc. Brukar finnas fyndlådor med grejer för 10:-. Som verktyg, ballonger, strumpor, sugrör, ficklampor, ljusstavar, jojo, vattenflaskor, reflexer etc.
    Paket 24 brukar vara en lite dyrare grej i för runt 50 - 60:-

Jag har redan handlat hälften av grejerna till paketkalendern, vilket är skönt för det blir jobbigt om man ska lösa det i sista sekund.

Älskar julen!!!

• Ann Nelly
    dejan9209 skrev 2014-10-18 16:14:32 följande:
    Jasså var den ;( var hitta du den?
    Jag har köpt Dumle pepparkaka på Rusta, var något specialpris på två påsar.
    Jag har bara smakat en (försöker undvika sötsaker) så jag är inte så säker på smaken. Tyckte nog att det var för stark pepparkakssmak, lite skarp så där. Och så var kolan så hård/seg så det kändes som tänderna skulle följa med.
    Men sonen tyckte de var goda :)
  • Ann Nelly

Skriver inte så ofta i tråden men följer den så ofta jag kan eftersom jag älskar jul, eller rättare sagt adventstiden. Tröttnar så fort juldagen är över och brukar ha städat bort allt till nyår.

Tyvärr så är resten av familjen inte så intresserade, maken bryr sig inte så mycket om jul även om han inte är emot den alls. Svärmor och resten av hans familj (har ingen kontakt med min släkt) är inte heller fanatiker som jag och inte speciellt traditionella. Försöker "vinna över" sonen så jag har någon att julfrossa med :)

Därför är jag väl lite av en "garderobs-julfanatiker" och frossar i tidningar och på nätet lite i smyg. De vet att jag älskar julen men inte alls hur mycket...
    Tror att det har att göra lite med mina halvdana jular under uppväxten som brukade sluta i fylla och bråk. Nu försöker jag väl få alla de magiska jular jag saknat.

Jag är 41 år, gift och har en son som fyller 12 i november. Bor i Östergötland i villa och jobbar som ekonomiadministratör.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!