Inlägg från: Ann Nelly |Visa alla inlägg
  • Ann Nelly

Jag längtar till jul!!!

I helgen ska sonen och jag på Huseby Bruks julmässa för första gången, hoppas på massor med stämning (bara det inte spöregnar förstås).

Är det någon av er andra som har varit där och vad tyckte ni om marknaden i sånt fall?

• Ann Nelly
    nozpa skrev 2014-11-04 10:37:06 följande:
    Jag har varit där 2 ggr faktiskt. Den ena var för "många" år sedan. Då upplevde jag det som supermysigt och såg fram emot att åka dit någon mer gång.
    Var där för 2 år sedan och ja.. Då kändes det inte alls så som första gången. Det var trångt, svindyrt, både att gå in och att handla något. Vädret var inte så härligt då heller så det kan varit det som påverkade min negativa inställning den gången.
    Har inga planer på att resa dit igen. Tacka vet jag Lisebergs jul! Det är bara så mysigt. :) Blir tyvärr inget besök i år. Men det är den mysigaste julmarknad jag varit på.
    Oj, vad synd. Att det är dyrt, det har jag räknat med på sätt och vis. Blir ju ofta det på större marknader tyvärr. Det jag hoppades på var mysighetsfaktorn framför allt. Men jag hoppas på det bästa även om vi ska dit första dagen så jag är lite orolig att det kommer vara hemskt trångt.

Lisebergs julmarknad var jag på för många år sedan och då tyckte jag inte det var så märkvärdigt eller bra men det spöregnade hela tiden så det kan helt klart ha bidragit till den dåliga upplevelsen :)
    Och så verkar det mycket mysigare nu när man tittar på bilder och så.

Så vi ska ge Liseberg en chans till men det blir nästa år för vi har redan nu bestämt med några vänner att vi ska dit tillsammans och göra det till en weekend och i år är de bortresta nästan hela december. Så vi siktar på nästa år istället.

Huseby passade bra vad det gäller datum eftersom maken ska ha herrmiddag med övernattande gäster. Och sonen och jag sover över i Växjö eftersom vi har en bit att åka. Jag håller tummarna att det kommer bli ok iallafall.
  • Ann Nelly
    pensé skrev 2014-11-04 12:19:41 följande:

Jag har varit både på Liseberg och i Huseby och det är för mig 2 helt skilda upplevelser.
    Liseberg var ju magiskt vackert. men det var fruktansvärt kallt så vi ville inte ta av vantarna och äta och  dricka ngt knappt. Det blev en kopp varm choklad vill jag minnas. Isig blåst och fruktansvärt att styra syskonvagnen i snömodden.

Huseby är en annan stämning. Där var matstånden och hantverksstånden inomhus. Trångt var det men mysigt. Tror vi var där för 2 år sedan och det var lite geggigt.
    Och fullpackat med folk. De har en lokal dit man kan gå och pyssla med barnen - det var väldigt uppskattat och så fick man en chans att värma sig :)

Bästa marknads jag varit på var nog i Kalmar slott. Samma utställare som i Huseby men man gick inomhus nästan hela tiden och så fick man se nästan hela slottet vilket var jättespännande för barnen.

I år blir det nog Huseby igen. Det är närmast för oss :)

Ja, vädret spelar verkligen in när man går på marknad :)
    Men då tycker du ändå att Huseby är värt ett besök?
    Även om man har 25 mil dit som vi...

Kalmar slotts marknad har jag ju också hört talas om, hade totalt glömt bort det. Ska kollas till ett annat år.
  • Ann Nelly
    fluu skrev 2014-11-04 13:43:08 följande:
    Åh, bästa julmarknaden! Jag ska kaaaanske dit om vi hinner och kan få barnvakt. Barnvagn på det stället är inte att rekommendera, inte under helgerna när det är så mycket folk i alla fall.

Jag har varit på Huseby minst femton gånger, mina föräldrar åkte alltid dit. Det är underbart, lite old school och en fantastisk miljö. Lite dyrt, men det är det värt.
    Ååååhhh, vad roligt med en så positiv recension!
    Bådar gott för mig och sonen. Vi behöver inte tänka på barnvagn iallafall som tur är, han blir 12 nu i november.
    Han fyller faktiskt helgen efter marknaden och barn upp till 12 går in gratis :)
    Men vi kommer vara där lördagen, mässans första dag....hjälp vad folk det kommer vara....men tålamod är en dygd har jag hört...

• Ann Nelly
    fluu skrev 2014-11-04 14:16:21 följande:
    Då blir det mycket folk ja, men det bidrar ju också lite till stämningen så länge folk inte går och trampar en i hälarna. Ska jag dit så blir det också på lördag. Får försöka tajma någon bra tid så att man inte behöver köa till inträdet så länge iaf.
    Har du något tips om bästa tiden att komma dit?
    Brukar det bli fullt på parkeringen, vet du det?
    Vi tänkte åka tidigt på morgonen så vi är där när det öppnar vid 10 men sen funderade jag på om det är bättre att komma lite senare istället, om det kanske är rörigast precis vid öppning.
  • Ann Nelly
    fluu skrev 2014-11-04 14:29:01 följande:
    Jag har aldrig varit med om att parkeringsplatserna tagit slut, men man kan få parkera långt bort om det är mycket folk. Jag brukar försöka komma runt tre-fyra. Det är mycket folk precis när det öppnar och så mycket folk precis efter lunch.
    Tack snälla för ditt svar!
  • Ann Nelly
    pensé skrev 2014-11-05 21:42:22 följande:
    Jag tycker nog att det är värt ett besök, trots de 25 milen. Tror jag... ;)
    Har ni inget annat som är närmre? Var bor ni?
    Jo då, vi har marknader närmare men vi (jag) vill ha något större, bättre, mysigare...typ :)
    Lite variation och lite nytt alltså men framför allt en lite större marknad en bit hemifrån även om vi inte vill åka för långt bara för en marknad förstås.
    Bor i Östergötland.
    Men hur det än är i Huseby så blir det en liten minisemester för sonen och mig, bo på hotell och äta gott och mysa. Så det blir nog toppen ändå!
  • Ann Nelly

Ni som är duktiga på att göra mycket julgodis, gör ni sånt precis till julafton? Eller gör ni tidigare och fryser in?
    Annars, hur länge brukar ni räkna med att fudge och tryffel och sånt håller sig fräscht? Funkar det att frysa sånt?

Jag brukar bara baka saffransbullar, mjuk pepparkaka och sånt som jag fryser in. Brukar även göra saffransskorpor men de äts upp ganska snabbt så jag vet inte hur lång hållbarhet det är på sånt egentligen. Någon som vet?

Julgodis brukar jag göra så lite av just för att jag inte brukar hinna precis innan jul (maken fyller år 23/12 också och då brukar det vara fest). Och så brukar det inte gå åt så mycket godis heller.
    Så jag är lite dålig på att planera godis och veta hur och hur länge jag kan förvara det.

Men i år skulle jag vilja göra mer! Och i god tid.
    Riktigt frossa i jul på alla sätt, speciellt eftersom sonen är mer intresserad nu.
    Förra året gjorde jag inget sånt alls, tog det väldigt lugnt pga ett jobbigt år (bröstcancer). Fick en supermysig jul ändå och totalt stressfri, vilket var skönt iof.

• Ann Nelly
    nozpa skrev 2014-11-06 09:55:43 följande:
    Jag gör så det kan stå i kylskåpet, eller ja, i matkällaren. Har aldrig testat att frysa in. I år är julafton en onsdag, så förmodligen gör jag det mesta på lördagen och söndagen. Bakade grejer fryser jag in.
    Ibland testar jag lite nya sorters godis innan, men då äts det upp innan jul. :)
    Men brukar ha 1-2 heldagar med lite folk och göra godis på. Går mycket snabbare om man gör det själv dock.

Har ingen koll på hållbarheter om jag ska vara ärlig. Kanske går det att frysa in tryffel och fudge, men känns som att konsistensen skulle bli annorlunda.
    Fast å andra sidan, just tryffel går säkert bra, bara man skippar det man har på/över. Om man rullar i något, eller har choklad över etc.
    Funkar ju med t ex cakepops att frysa in innan man gör sista detaljerna.

Usch, tråkigt med bröstcancer, hoppas att du blivit friskförklarad nu.
    fluu skrev 2014-11-06 09:59:40 följande:
    Just godiset gör jag lite varje kväll från den 20:e och förvarar i kylen eller på balkongen om det är kallt. Jag vågar inte chansa på att det blir bra när det tinas upp igen.
    Bakverk gör jag tidigare och fryser in och det gäller även mat som köttbullar och annat som kan frysas in utan problem. Pepparkakor fryser jag dock inte utan har dem i en plåtburk, de håller sig i ungefär en månad om de inte står för varmt. Har även dem på balkongen, men då bara om det inte blir för kallt istället. Skorpor håller sig länge. Ha dem gärna i en burk som inte sluter helt tätt så blir de inte mjuka.
    Lycka till med din jul och hoppas att du är frisk nu!
    Ok, då gör ni också ett par dagar innan jul och förvarar i kyl. I år infaller ju julen så bra och jag är ledig måndagen och tisdagen så jag ska väl hinna fixa en del godis jag med. Tack för era svar!
    Jag vet ju att man kan prova själv både vad det gäller infrysning och hållbarhet. Det är mer att jag tycker det vore så synd om man lägger ner massa tid på att fixa och så blir det inte bra eller gammalt, men det är nog jag som är lite lat och inte vill behöva göra om (och göra rätt). Därför frågar jag er experter :)

Angående hälsan. Snart dags för min första riktiga kontroll (ett år efter strålbehandlingens avslut), skitnervös faktiskt men försöker att inte tänka på det så mycket. Medicinen får jag äta i totalt 5 år så jag vet inte när man betraktas som frisk riktigt :)
    Men jag tänker på alla de som har det så mycket värre, och de jag känner som har gått bort i cancer av alla möjliga slag. Så det är inget att gnälla om utan man får vara tacksam för vad man har. Men bara för att vara tydlig...FUCK CANCER :)

• Ann Nelly
    fluu skrev 2014-11-06 12:43:09 följande:
    Stort lycka till!
    nozpa skrev 2014-11-06 12:44:26 följande:
    Ja fuck cancer. Men du, man får gnälla hur mycket man vill. Cancer är en jävla skit pissig orättvis sjukdom.
    Kram. Hjärta
    Tack båda två!
    Jag själv kan ta (nästan) vad som helst...det är ju min älskade unge jag oroar mig för förstås :(

Men vi struntar i detta trista nu. Denna tråd handlar om JULEN och hur mycket vi älskar den. Vi har fått snö och sonens första reaktion i morse var att - Nu är det jul mamma! Men han kom på sig själv snabbt...- Äh, vinter menar jag förstås.

Så GOD JUL i förskott :)

• Ann Nelly
    molly50 skrev 2014-11-06 14:13:59 följande:
    Håller alla tummar för att allt ska se bra ut!

Vet själv hur det är att förlora någon i cancer. Båda mina farföräldrar och min pappa gick alla bort i den fruktansvärda sjukdomen.
    Så jag håller som sagt alla tummar och tår här för dig!
    Tack snälla!
  • Ann Nelly
    pensé skrev 2014-11-06 15:09:28 följande:
    Jag var på en marknad i Östergötland för hmmm 4 år sedan var det nog. Tror det var i november och det var på ett slott utanför Linköping. Om jag jämför så tycker jag att Huseby vinner.
    Och gör ni en grej av det med övernattning och mys så kommer ni säkert få det helt underbart! Är det nu på lördag ni ska dit?
    Vi bor utanför Ljungby så har inte så långt. Har inte bestämt vilken dag vi ska dit men vi kan ju jämföra upplevelsen sen :)
    Önskar er illa fall en fin dag och hoppas ni slipper regn!
    Ekenäs slott var det nog precis som NattaLind skrev. Har faktiskt inte varit där på julmarknaden....har inte blivit av för av någon anledning så passar aldrig datumen för deras marknad oss, kanske för vi har 3 födelsedagar i november att fira Skrattande

Men denna helg är lugn så det är nu på lördag vi ska till Huseby. Jag hoppas också vi slipper regn, iallafall spöregn.
    Ååååhhhh, det ska bli så roligt. Vi får definitivt jämföra våra upplevelser och ge "hiss eller diss"!

• Ann Nelly

Har varit mycket att göra men här kommer min lilla recension av Huseby Bruks julmarknad.

Tyckte det var jättebra faktiskt. Vi var där i lördags vid ca 11:30. Lite kö för att komma in men det var helt ok. Sen var det gott om plats på området och det var lagom med folk de första timmarna. Lite trångt i hallarna men man kom ändå intill borden och kunde se allt som såldes.
    Många försäljare med mycket olika saker vilket vi tyckte var roligt, gick lätt att fördriva timmarna. Mycket fina saker.

Tomten hade de "gömt undan" i en vrå där vi bara råkade på honom plötsligt. Där satt han alldeles ensam utan några ungar runt om sig. Trist! Nu var ju min snart 12-årige son inte ett dugg intresserad av att träffa tomten men jag tänkte på de yngre barnen, de hade nog tyckt det var roligt. Så dålig placering av Tomten.

Vi tittade lite på Luciatåget också utanför slottet. Det var barn och när de kom ut och sjöng så blev jag lite tårögd faktiskt, för det är några år sedan man fick sin dos av sånt (var ju bara på förskolan vi hade Luciafirande). Det var dock lite tråkigt att de inte stod lite högre upp för det var jättesvårt att se dem när det stod massa folk framför. Och så skulle de ha haft mikrofoner och högtalare också för man hörde knappt sången när det gick omkring folk på grusplanen.

Tyckte inte det var så dyrt faktiskt, låg på samma priser som det brukar typ. Hantverk är ju alltid "dyrt" eftersom det ligger mycket tid bakom varje sak.

Sen kan jag ju tycka att inträdet på 80:- var för dyrt, borde ligga på hälften. Det blev ju billigt för oss eftersom de under 12 år gick in gratis så vi betalade bara 80:- för mig. Men när jag såg familjer med äldre barn/tonåringar så tänkte jag att det var dyrt för om de är fem stycken så blir det ju 400:- bara för inträdet.

Och så tyckte jag inträdet till slottet var lite dyrt också. 50:- per vuxen och 25:- per barn. Sonen och jag gick igenom slottet på 5-10 min kanske så det var väl inte direkt stort.

Det var iallafall en jättemysig miljö på Huseby och väldigt skönt att kunna gå både ute och inne.
    Vi ville vara kvar tills det var mörkt så vi verkligen kunde njuta av alla ljusklädda granar och marschaller. När vi gav oss vid ca 16:30 för då märkte vi hur mycket fler folk det började bli. Blev alldeles för fullt i saluhallarna och det orkar varken sonen eller jag med. När vi gick ut var kön till inträdet säkert tre gånger så lång som när vi gick in. Så jag var glad att vi kom tidigt även om det är mysigare när det är mörkt ute.

Så vi tyckte över lag att det var en jättebra julmarknad!

Men vi kommer nog inte åka tillbaka på några år eftersom vi har en bit att åka och första gången är ju oftast bäst Skrattande
    Men det var kul att åka iväg på något nytt för vi tycker det är lite trist att åka till samma ställe varje år.
    Så nästa år blir det Liseberg istället. Sen får vi väl turnera runt i landet och prova på olika marknader följande år....

• Ann Nelly
    Stjärnfall skrev 2014-12-04 08:52:10 följande:

Jag börjar också bli stressad nu. Mest över julklapparna. Förra veckan var hela familjen sjuk (vinterkräksjukan eller influensa), sen fick dottern öroninflammation och nu hosta och andningsbesvär. Så varje tillfälle jag tänkt åka iväg och leta julklappar har liksom brunnit inne. Får väl panikköpa allt på Ica Maxi sista dagen ????

Jag har köpt nästan alla julklappar på nätet, jättesmidigt att sitta hemma och välja bra saker i lugn och ro.
    Idag hittar man det mesta på nätet och många har helt ok frakter. Både leksaker, kläder, inredning och roliga saker kan man enkelt hitta och snabb leverans har de flesta. Och så kan man lätt hitta grejer som inte "alla" har, inte lika lätt att det blir dubbletter till någon.
    Ett tips bara i julstressen.

• Ann Nelly
    Eena skrev 2014-12-03 14:44:55 följande:

Jag skulle behöva råd angående två julkappar. Mitt ex familj och jag har alltid stått varandra nära men nu när vi separerat har vi av naturliga skäl inte hörts så mycket (vi bor 60mil ifrån varandra och exet har uttryckt oro över att jag skulle "ta över" hans familj eftersom jag i stort sett har haft en tajtare relation till dem än han).

Nu har exsvärfar och exsvägerkan (ca 30 år) skickat en jättefin julkalender från Bodyshop till mig. Superrart! Men... det innebär att jag känner att jag vill skicka ner något till dem. Har ni tips på nåt man kan köpa som är hyfsat smidigt att skicka? Till henne kan jag nog komma på nåt bra men till en sextioårig man... Han har motorcykel och har precis börjat att träna på Friskis men annars har han inga direkta intressen. Vill helst komma på nåt som inte spelar så stor roll om han redan har en... Så... har ni några förslag?

Tips till svärfar:
    letsdeal.se/deal/8213530
    eller
    letsdeal.se/deal/3974346

Till svägerska:
    letsdeal.se/deal/5366469

Passar båda kanske (lite billigare och billigare att skicka)?
    letsdeal.se/deal/4613688
    eller
    letsdeal.se/deal/6443901

• Ann Nelly
    aeae skrev 2014-12-04 23:11:06 följande:

Vad kan man köpa till en 8 årig som gillar lego, minecraft, musik och dans? Det står helt still!!

roligaprylar.se har minecraft-prylar av olika slag, typ gummisvärd etc.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!