Inlägg från: Furienna |Visa alla inlägg
  • Furienna

Jag längtar till jul!!!

Konstigt att läsa den här tråden på midsommarafton! Drömmer

Men allvarligt... När det är midsommar, då är det ju dags att njuta av det. Julen kommer tids nog igen om ett halvår.

• Furienna
    Beckasineen skrev 2016-07-03 20:09:32 följande:

Själva ska jag och gubben ta efter australiensare och amerikaner nu i juli och småfira deras christmas i july :) det blir julfilmer,julmusik (som jag redan lyssnat på nån vecka) någon jul kaka och så ska vi varandra en julklapp:) jag längtar så...förra julen var min första i eget boende så det var så kul och mysigt att få pynta och baka^^

Fast de firar ju jul i december även i Australien. Det råkar ju bara vara sommar där då.
  • Furienna
    Sisterofthesun skrev 2017-11-29 12:21:52 följande:
    Jag tycker också att det är mysigast att öppna en i taget och kunna tacka var och en för presenterna :) blir så rörigt annars.
    Det tycker jag också. 
  • Furienna

Jag har nu börjat så smått med att adventspynta. Jag har fått fram två adventsstjärnor och en adventsstake.

• Furienna
    AniieeHär skrev 2019-10-10 15:30:15 följande:

Jag fick en lite rolig förfrågan idag av min äldre brorsdotter;

"Säg 10 julsagor eller kapitel från olika böcker för barn 6-12 år." Hon läser barn&fritid och ska göra ett svenska-arbete om barnlitteratur och har valt julskildringar som tema.

Så jag passar över frågan till er, har ni några favoriter?

Du kan ju börja med julberättelserna från Astrid Lindgrens böcker.
  • Furienna
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-10-11 13:00:13 följande:

De bjöd på pepparkaksmuffins igår på Coop. De var faktiskt goda för att vara fabriksbakade.

Brukar drt vara något fel på fabriksbakat?
  • Furienna
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-10-25 21:22:29 följande:

Såg att de har börjat sätta upp julbelysning i stan.. det Känns lite tidigt, eller hur?

Jo... Nog för att det är bra med jul, men bara mellan 27 november och 13 januari.
  • Furienna
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 19:47:41 följande:

Gör det och se om det är någon som minns kalendern Marias barn från 1987. Det måste varit den sämsta. Har inget emot det kristna budskapet, men en adventskalender för barn ska inte ha "varningstexter" för våldsamt innehåll.

Det var en jättebra kalender. Fast någon missade att den inte passade för hyperaktiva småbarn, som inte var gamla nog att uppskatta den.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 01:36:08 följande:

Jag läste nån artikel att de hade haft nån undersökning och då vann Sunes jul, och på andra plats kom Mysteriet på Greveholm tror jag när det gäller bästa julkalendrar.

När det gäller sämsta julkalendrar så verkar många tycka att Marias jul (eller vad den hette) tecknad kalender från 1980-talet var bland de sämsta.

Ja, "Sunes jul" och "Greveholm" har stigit på listorna på senare år. Det har med andra skett ett generationsskifte bland de tillfrågade.

"Marias barn", ja. Det var ju otur att någon inte förstod att den berättelsen inte var tilltänkt för små barn. Men det är en underbar berättelse för vuxna, som har ett intresse för historia och religion.
  • Furienna
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-15 08:22:29 följande:

Den kanske gjordes på fel sätt. 1987 var jag 9 och tyckte att den var tråkig, pga dess upplägg. Visst var det kristna budskapet bra, men det går inte komma ifrån att Bibeln delvis har sånt som inte passar barn. Och sen sända kalendern mitt i Björnes magasin (om jag inte minns fel) var väl helt fel.

Hur gammal var du själv 1987?

legomum skrev 2019-11-15 08:36:03 följande:

Usch den kommer jag ihåg. Den var verkligen inte bra.

molly50 skrev 2019-11-15 08:37:10 följande:

Marias barn är ingen kalender jag kommer ihåg.

Jag var å andra sidan 15 år 1987 så jag tittade nog inte så mycket på julkalendrar då.

Men den låter ju inte som något för små barn heller.

legomum skrev 2019-11-15 08:39:13 följande:

Fast julkalendern är ju för barnen inte de vuxna. De hade nog kunnat göra den kalendern bra men så som den var upplagd var den inte det.

Jag var 12 år det året den kalendern var och jag uppskattade inte den, inte min syster heller som var 8 år.

Som sagt, någon tänkte sig inte riktigt för. Berättelsen bygger ju på två ungdomsromaner, och inte på barnböcker. Men det ska ju inte behöva betyda att tonåringar och vuxna inte kan uppskatta den. Jag har letat efter avsnitt av den här julkalendern i flera år, och ännu har jag bara sett tre av dem. Märköigt nog kräver SVT att den knte ska finnas på YouTube, fast de vägrar lägga ut den själva. :(
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 12:16:59 följande:

Finns det någon adventskalender som ni minns mycket av? (Oavsett bra eller mindre bra)? Jag minns att jag såg och gillade Trolltider. Sen tyckte jag Stjärnhuset (med Siv Ruud) var intressant för man fick lära sig om stjärnorna/stjärnbilder.

Ja, jag kommer ihåg alla från 90-talet till att börja med.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-15 12:59:38 följande:

Vilken tyckte du var bäst av dem från 1990-talet?

Troligen "Mysteriet på Greveholm".
  • Furienna
    AniieeHär skrev 2019-11-15 13:41:26 följande:

90-talskalendrarna var "mina" om vi säger så. Den första jag minns något av från barndomen var Ture Sventon från 89 (det är nästan 90), då var jag 4. Jag var intresserad "på riktigt" fram till 2002 och Dieselråttor och sjömansmöss, sen var jag "för stor för sånt".

Oj, "Ture Sventon" är den första jag minns (lite) av också. Men jag ser att vi är nästan samms ålder.
  • Furienna
    molly50 skrev 2019-11-16 11:46:11 följande:

Trolltider är min favorit. Den borde de väl kunna visa i repris.

Om inte som kalender så som tv-serie under jul t ex.

Den finns på Öppet Arkiv.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-16 22:20:40 följande:

På Wikipedia kan du se vilka av Julkalendrarna som finns utgivna på dvd, men just Marias barn finns tyvärr inte utgiven på dvd (iallafall inte enligt denna lista). Har du kontaktat Svt och frågat om den finns att få tag på ? Ifall du vill se den tänkte jag?

Nej, jag har inte kontaktat SVT. Jag tror i och för sig inte att de kan göra så mycket, om det är omöjligt för dem att ens lägga ut den på Öppet Arkiv.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-16 22:20:40 följande:

På Wikipedia kan du se vilka av Julkalendrarna som finns utgivna på dvd, men just Marias barn finns tyvärr inte utgiven på dvd (iallafall inte enligt denna lista). Har du kontaktat Svt och frågat om den finns att få tag på ? Ifall du vill se den tänkte jag?

Nej, jag har inte kontaktat SVT. Jag tror i och för sig inte att de kan göra så mycket, om det är omöjligt för dem att ens lägga ut den på Öppet Arkiv.
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-17 08:54:41 följande:

Tänker att det kan ju vara intressant att veta varför de inte lägger ut den på öppet arkiv eller varför den inte heller ges ut på dvd? Jag gissar att tex Svt blivit nekade visningsrättigheterna av nån anledning. Det står bara att det är en illustrerad version av Cecil Bodkers (ska vara o med streck igenom). romaner om Maria och Jesis, i sin tur baserat på Bibeln.

När det gäller tex Julkalendern Tusen år till julafton (2015) med Erik Haag och Lotta Lundgren, så står det på Wikipedia att för närvarande finns inga planer på en dvd-utgåva, eftersom det föreligger tvist kring rättigheterna om tv-serien.

Jag har ju bara antagit att "Marias barn" var så impopulär, att en DVD-utgåva inte skulle vara lönsam. Jag har ingen aning om det ligger något mer bakom.

Sedan är det jag, som skrivit en stor del av Wikipedia-artikeln om "Marias barn".
  • Furienna
    UndrandeSökare skrev 2019-11-17 13:45:05 följande:

Det är ju möjligt att Marias barn skulle vara olönsam att ge ut som dvd, eller kanske människor stötte sig på det alltför religiösa innehållet? Men det förklarar ju inte isåfall varför svt inte vill att nåt material från den får finnas på Youtube?

Av alla kalendrar som sändes 1960-1971 så är det endast 2 som getts ut på dvd (Teskedsgumman och Herkules Jonsson, som var en julkalender med Tage Danielsson).

Inte heller Broster Broster (1971) finns som dvd, den handlade om en familj som väntade barn och om att vara mot köphysteri och miljöförstöring med bland annat Carl-Gustav Lindstedt och Claire Wikholm. Orsaken att den inte kommit ut på dvd kan ju vara att den blev impopulär för att den var alltför politisk?

Som sagt, jag har ingen aning om hur tankegångarna på SVT har gått. Så det är kanske dags att fråga? Men det är hemskt att någon sitter med avsnitten och inte kan dela med sig av dem på YouTube, när msn inte kan få tag i serien på annat sätt heller.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!