Inlägg från: dejan9209 |Visa alla inlägg
  • dejan9209

Jag längtar till jul!!!

Aniiee skrev 2014-10-31 13:46:15 följande:

Erkänner: Jag tycker att Mupparnas Julsaga är den näst bästa versionen av En julsaga.... Här är varför:

HAHA  den är en sån klassiker! love it!!
  • dejan9209
    Hej vi funderar på att fira jul hemma hos oss med stora släkten.
    Vi har ett stort bord med plats för dryga 10-13 pers.
    Nu är frågan! ska vi äta i köket. ellr ska vi flytta bordet till vardagsrummet, där julgranen även står, det är störst julkänsla där, det känns lite alldagligt att äta i köket, och se "kök" var man en vänder sig!

Vad tycker ni? var brukar ni sitta
  • dejan9209
    nozpa skrev 2014-11-04 10:39:25 följande:
    Vi har en matsal där vi brukar sitta när vi är många. Så som vid jul t ex. Kan öppna upp till vardagsrummet så barnen kan gå ifrån och kolla på tv eller något medans vi vuxna sitter kvar, men har ändå koll på barnen. :)
    Härligt, tyvärr bor vi i en för liten lägenhet för att ha en matsal i vardagsrummet med:( men det låter helt underbart. vi ska kolla på hus i sommar, då blir det andra bullar hehe 
    novsep skrev 2014-11-04 10:52:45 följande:

Jag tycker absolut att ni ska ha bordet vid granen! Ni kan duka upp maten i köket o pynta lite fint m olika dekorationer
    O sen bara njuta av maten o sällskapet i vardagsrummet

Ja det känns lite som om det vore det bästa,  men då blir det ju dock så att vi sitter i soffan och äter då vi inte har något bord i vardagsrummet?
    Lösningen vore isånnfall att montera upp köks bordet i vardagsrummet och sitta äta där medans barnen eftermaten sätter sig i soffan och kollar på tv och njuter :)
  • dejan9209
    nozpa skrev 2014-11-04 11:06:19 följande:
    Duka upp ett långbord i vardagsrummet, och som du skriver, låt barnen hoppa över till soffan med lite godis efter dom ätit. Så får ni vuxna sitta i lugn och ro och äta färdigt.
    Det är helt okej att det är lite trångt vid jul. :)
    Så då var det bestämmt! så blir det i jul!:)

snart är det julegodis man ska baka !!! 
    whioooo
  • dejan9209
    molly50 skrev 2014-11-04 13:29:57 följande:
    Vi brukar fira jul hemma hos svärföräldrarna. Det brukar vara maken och jag och barnen och min mamma.
    (Någon gång har min syster och hennes familj och min gamle morfar varit med också,som en enda stor familj. )
    De har ett stort bord i vad som har varit en matsal,men där väggen har tagits bort.
    Så det är ett stort bord mellan kök och vardagsrum,kan man säga.
    De brukar ha granen nere i deras gillestuga,men har ibland haft den bredvid bordet.
    I år skulle jag tippa på att det blir i gillestugan då de har en livlig liten valp som inte lär kunna låta granen vara,men som sällan eller aldrig går ner i gillestugan.
    Men att sitta vid det stora bordet och fika och äta tillsammans allihopa och sedan kunna ha koll på både barn och hundar då de är klara brukar fungera bra för oss.
    Vi brukar gå ner i gillestugan och mysa och dela ut julklappar där sen.
    Åh det låter supermysigt!
    fluu skrev 2014-11-04 13:44:21 följande:
    Jag tycker att det blir mer festligt om man flyttar ut bordet. Och så får man då kanske än mer fria ytor i köket att ställa maten på. Så kommer vi nog göra i år.
    Jag tror vi nog kommer göra så med, känns som att det vore det bästa faktist! jag får flytta o dona lite i helgen och prova helt enkelt!

Hörni!

Jag skulle vilja att alla som vill skriver ner sitt bästa julgodis, helst gärna med recept på, jag skulle vilja ha minst 10 max 15 olika sorters julgodis i år. så vi tänkte börja nu i helgen!  

så om ni håller inne på något helt underbart! snälla säg till!! 
  • dejan9209
    fluu skrev 2014-11-04 14:29:51 följande:

Bästa godiset: Saffranskola

100 g smör
    2 dl vispgrädde
    3 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 dl ljus sirap
    1/2 g saffran

Smällt smöret i tjockbottnad vid kastrull. Rör ner grädde,socker och sirap. Låt koka 15-30 min. Prova med klick smet på iskall assiett. Stelnar den är det klart. Rör ner saffran.
    Häll upp på oljad plåt. Låt svalna. Dela i mindre bitar och slå in i smörpapper. Förvara kallt.

Åh låter spännande faktiskt skriver upp det! kanon!
  • dejan9209
    Aniiee skrev 2014-11-04 14:46:09 följande:
    Alltihop av detta gör jag själv, inget köps.

Daim..... Smaksatt chokladtryffel.....Mintnougat.... Polkagrisar.... Ingefärskarameller... Ischoklad (gjord på riktigt choklad, inte "block")..... Rocky Road. Och så knäck och kola, så klart.

Det är nödvändigt på mitt godisbord. Sedan kan det komma till och dras ifrån lite annat. 

Om någon vill ha ett recept på något av det så säg ifrån. Det hade blivit så långt om jag skulle skrivit ut alla recept på en gång. 
    Annie återigen så har du alltid så mycket gott du håller på!!
    Daim..... Smaksatt chokladtryffel.
    Mintnougat..
    Ischoklad (gjord på riktigt choklad
     Rocky Road.

OM du har lust bara om det är inget tvång! så tar jag mer än gärna recepten det låter ju helt underbar!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!