Inlägg från: AniieeHär |Visa alla inlägg
  • AniieeHär

Jag längtar till jul!!!

fluu skrev 2019-11-15 18:39:13 följande:
    Jag minns att den första jag verkligen minns ordentligt var Pelle Svanslös. Då var jag fyra år. Jag minns att jag blev helt förtrollad av allt julmagiskt och jag får fortfarande samma känsla när jag ser den. Av jul i kapernaum så satte trollet så pass traumatiska spår att jg minns just det fast att jag var ännu yngre när den kom. Jag har nu som vuxen sett detta troll på Youtube och jag fattar varför jag blev vettskrämd av det som barn Mina absoluta favoritkalender är dick Tomtemaskinen. Den kom samma år jag föddes, men jag fick den i julklapp när jag var sex år och har sett den minst tre gånger om året sedan dess!
    Pelle Svanslös och Jul i Kapernaum är två av mina absoluta favoriter. Jag har svårare för Tomtemaskinen, men den är bra. Jag hat-gillar Håll Huvet Kallt och Sunes Jul.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    fluu skrev 2019-11-15 18:47:20 följande:

Och varför blev det det bilden? Försöker igen:

Det ser så gott ut. Varför gillar jag inte saffran för?
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    fluu skrev 2019-11-15 21:43:23 följande:
    Jag såg Håll huvudet kallt först som vuxen och blev faktiskt rätt besviken då Mimmi och Eddie-böckerna var mina favoritböcker som barn och kalendern fuskar mycket med historien.
    Same. Älskar Eddieböckerna, älskar Eddie och Johanna, men julkalendern.... 
  • AniieeHär
    Furienna skrev 2019-11-16 16:30:25 följande:
    Den finns på Öppet Arkiv.
    Stämmer bra det. Och för att komplettera ditt inlägg så finns följande julkalendrar på öppet arkiv:

Fem myror
    Herkules Jonsson
    Albert och Herbert
    Julens Hjältar
    Mysteriet på Greveholm
    Pelle Svanslös
    Stjärnhuset
    Trolltider
    Ture Sventon
    Teskedsgumman
  • AniieeHär
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-17 20:05:51 följande:
    Jag har stått och hållt i den flera gånger innan jag fick barn men då kändes det lite löjligt att köpa en julkalender. Men nu får jag väl göra det och säga att jag köper det till sonen..
    Äh, det är bara att göra som jag och säga att det är en viktig kulturyttring som man "ska ha", ungefär som att man "ska ha" Sjunde Inseglet och HasseåTages samlade verk (eller "samlade värk" som Tage garanterat hade kallat det....).
  • AniieeHär
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-19 18:48:11 följande:

Är på väg med buss från stan där jag inhandlat små julkulor som jag tänkt hänga i granris som får stå i en liten mjölkhämtare på byrån i vår hall.

Sen har jag köpt ätbart lim för pepparkakshus. Undrar om det fungerar. Någon som testat?

Jag har testat något år men det är/var inte starkt nog för att limma ihop ett pepparkakshus. Beror så klart på märket också...
  • AniieeHär

Funderar på att göra en mjuk pepparkaka till helgen med nåon forma av glasyr eller nåt. Har ni några favoriter?

• AniieeHär
    fluu skrev 2019-11-20 21:03:16 följande:
    Denna är min favorit. Den smakar precis som pepparkaksdegen vi gör varje år. Serveras helst med björnbärsgrädde.

Nice. Tack för att du delade =)
  • AniieeHär

Jag har PRECIS ställt in en pepparkakskryddad kladdkaka (ingen choklad) i ugnen. Smeten var god, så nu hoppas vi på god färdig kaka.

• AniieeHär
    molly50 skrev 2019-11-21 21:15:04 följande:
    Låter gott. 
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-21 21:21:31 följande:
    Låter väldigt gott! Jag har gjort mängder av kladdkakevarianter, men ingen med pepprkakskrydda. Annars är en personlig favo semelkladdkaka.
    Nandez skrev 2019-11-21 21:36:43 följande:
    Mums vad gott

Japp, det blev.... ok. Alltså, det smakade jättebra, men jag misslyckas alltid med kladdkaka. Min ugn är lite.... urusel (förmodligen fel på termostaten, måste köpa en ugnstermometer och checka). Så, om någon vill testa, skippa kakaon och ha i lite sirap (typ matsked), 1 tsk vardera av kanel, nejlika och ingefära, och en matsked extra mjöl. Tweaka efter behag.
  • AniieeHär
    hjärtat06 skrev 2019-11-24 15:01:11 följande:

Håller på och planerar för när vi ska göra diverse julgodis.

En av sorterna blir mintkyssar, men kan inte komma ihåg hur länge innan jul man kan göra dem utan att riskera att de blir torra och tråkiga. Någon som vet??

Jag tycker de blir torra och tråkiga rätt fort, så i år hade jag gjort dem max helgen innan.
  • AniieeHär

I found something good =)

Fazers julchoklad smakar ju nästan exakt som marabous som jag har saknat.

Awesome.

• AniieeHär
    MissFrost skrev 2019-11-24 22:03:04 följande:
    Åh, då måste jag införskaffa en snarast Glad
    Jag hittade asken på rusta (det är chokladpraliner likt geisha eller fazermint).
  • AniieeHär
    UndrandeSökare skrev 2019-11-25 17:56:32 följande:
    Willys säljer den också. Jag har prövat den tidigare, men gillade den inte tyvärr. Föredrar hemlagat julgodis, vi brukar göra en mängd olika sorter varje jul.
    To each their own =)

Jag gör också massor med julgodis, men inte förän senare. Jag är även en sucker för att testa allt nytt som dyker upp i mataffärerna Skäms Året runt. Ser jag något nytt/något jag inte sett förut så ta di katten på att jag köper det.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!