• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Abbe83
    fluu skrev 2014-10-26 11:31:14 följande:
    Vill du göra en god kola så är saffranskola himmelsk! Själv ska jag göra kardemummatryffel.
    Jag har gjort pepparkakskola men har aldrig gjort saffranskola, ska nog testa att göra saffranskola. Kardemummatryffel ska jag också göra, det gör jag alltid till jul. 
  • fluu
    Abbe83 skrev 2014-10-26 12:13:43 följande:
    Jag har gjort pepparkakskola men har aldrig gjort saffranskola, ska nog testa att göra saffranskola. Kardemummatryffel ska jag också göra, det gör jag alltid till jul. 
    Gör det, den är underbar!

I år ska jag göra följande godis:

Knäck
    Saffranskola
    Kardemummatryffel
    Karamelliserade nötter
    Polkakola

Följande bakverk:

Pepparkakor
    Lussebullar
    Kavring
    Polacookies
    Juliga kokostoppar
    Pepparkakstårta
    Honungsbräck

Min del av julbordet:
    Julköttbullar
    Griljerad kålrot
    Kikärtor i senapssås
    Krassesås
    Hovmästarsås
    Julsallad
    Grönkålssallad
    Äggröra med pepparrot
    Julskinka

Plus lite köpta grejer som rökt lax, potatis och brysselkål.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nozpa

fluu: Intressant med det vegetariska. Hur gör du griljerad kålrot och krassesås? Kanske kan vara något av vårat nya på julbordet i år.

Och tack för alla gratulationer! :)

• Aniiee
    fluu skrev 2014-10-26 11:24:13 följande:
    Det funkar, du får jättegärna skicka det till mig tack :)
    Jag klistrar, utifall det är någon mer som vill ha. Det här är grundreceptet, vill man ha smak, till exempel saffran, så rör ut smaksättningen i lite vatten, bara lite, lite, annars blir det för torrt.

2 cups flour

3/4 cup sugar

3/4 cup whole almonds (un-blanched)

3/4 cup finely ground almonds (un-blanched)

1/2 tsp baking soda

1/2 tsp baking powder

1/2 tsp salt

(1/2 teaspoon cinnamon) <- kan bytas mot annan smaksättning

1/3 cup honey

1/3 cup water

1/4 teaspoon almond extract

Pre-heat oven to 350 degrees.

In a medium sized bowl, mix together flour, sugar, whole almonds, finely ground almonds, baking soda, baking powder, salt and cinnamon. In a separate bowl, blend together the honey, water and extract, then add to dry ingredients and mix well until well-blended.

Turn dough onto lightly floured surface. Divide dough in half and form each portion into a log about 12 x 2 x 3/4-inch.

Place logs onto baking sheet coated with non-stick spray. Bake 30 minutes; remove from oven and cool for 10 minutes.

Place log on cutting board and with a serrated knife, cut log diagonally into 1/2-inch slices, using a sawing motion.

Place slices cut side up, on baking sheet and bake for 15 minutes. Centers will be slightly soft, but will harden as they cool. Remove to wire rack to cool.

Servings: Makes 4 dozen

The truth is, honey, I've enjoyed my life. I've had a hell of a good time
  • molly50
    Abbe83 skrev 2014-10-26 09:45:47 följande:

Här är en till som längtar till jul, längtar extra mycket nu när min fästman fått reda på att han är ledig vid jul. Samla mod för att fråga till jul om han vill gifta sig med mig nästa år då vi firar 7 år tillsammans. Är inte bestämt om vi ska fira jul själv hemma med våra djur eller om vi åker till min mamma och firar med min släkt.

Har börjat planera för julbaket. Gör alltid pepparkakor, vanliga pepparkakor och mjuk pepparkaka. Brukar alltid ge godis, knäckebröd och förra året gav jag saffransskorpor i julklapp till min mamma och syster. Min mamma sa att hon önskar sig saffransskorpor i år också. Mamma sambo gör jag alltid hans favoritgodis till, mintkyssar och chokladkola.

Brukar köpa fina askar, burkar och lägga det jag gjort i dom. Brukar inte göra lussekatter men ska göra det i år. Fundera på vad jag ska göra för godis förutom mammas sambos favoritgodis. Fundera på vilka sorts kolor jag ska göra, nån sorts tryfflar kanske eller chokladpraliner. Har köpt pralinformar som jag tänkt inviga i år, fundera på vad jag ska ha som fyllning. 

Du kanske ska ge din fästman frieriet som en julklapp?
    Även om ni firar med släkten så kan du ju göra det.

Min man och jag gav inbjudan till vårt bröllop på julmiddagen med min familj.
    Vi la inbjudningarna under allas tallrikar så de fick lyfta på tallriken innan de hade börjat lägga på mat.
    Samma sak gjorde vi när vi åt julmiddag med svärföräldrarna.
    Och det blev riktigt lyckat! Alla hade väntat så länge på att vi skulle göra slag i saken och gifta oss så det blev väldigt glatt och uppsluppet.
    Mattias och Hannah.
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-26 13:14:23 följande:
    fluu: Intressant med det vegetariska. Hur gör du griljerad kålrot och krassesås? Kanske kan vara något av vårat nya på julbordet i år.

Och tack för alla gratulationer! :)
    Krassesås:

Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

Griljerad kålrot:

1 liten kålrot
    2 msk chilisås
    senap
    ströbröd

Skala och skär kålroten i halvcentimeter tjocka skivor, koka skivorna i chilisås och vatten tills de är mjuka, men inte mosiga. Lägg ut kålrötterna i en ugnsform och bred på senap och strö över lite ströbröd. Gratinera i ugnen i 225 grader i cirka 20 minuter.
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-10-26 14:57:03 följande:
    Jag klistrar, utifall det är någon mer som vill ha. Det här är grundreceptet, vill man ha smak, till exempel saffran, så rör ut smaksättningen i lite vatten, bara lite, lite, annars blir det för torrt.

2 cups flour

3/4 cup sugar

3/4 cup whole almonds (un-blanched)

3/4 cup finely ground almonds (un-blanched)

1/2 tsp baking soda

1/2 tsp baking powder

1/2 tsp salt

(1/2 teaspoon cinnamon) <- kan bytas mot annan smaksättning

1/3 cup honey

1/3 cup water

1/4 teaspoon almond extract

Pre-heat oven to 350 degrees.

In a medium sized bowl, mix together flour, sugar, whole almonds, finely ground almonds, baking soda, baking powder, salt and cinnamon. In a separate bowl, blend together the honey, water and extract, then add to dry ingredients and mix well until well-blended.

Turn dough onto lightly floured surface. Divide dough in half and form each portion into a log about 12 x 2 x 3/4-inch.

Place logs onto baking sheet coated with non-stick spray. Bake 30 minutes; remove from oven and cool for 10 minutes.

Place log on cutting board and with a serrated knife, cut log diagonally into 1/2-inch slices, using a sawing motion.

Place slices cut side up, on baking sheet and bake for 15 minutes. Centers will be slightly soft, but will harden as they cool. Remove to wire rack to cool.

Servings: Makes 4 dozen

Tack!
  • nozpa
    fluu skrev 2014-10-26 16:21:34 följande:
    Krassesås:

Rör ihop 1 1/2 msk grov söt senap, 1msk strösocker och 1 msk vitvinsvinäger. Tillsätt 1 dl olja(jag kör rapsolja) under vispning. Såsen ska bli jämn och tjock. Vänd ner 1/2 dl finhackad dill och 1/2 ask finhackad krasse. Smaka av med lite salt och eventuellt vitpeppar.

Griljerad kålrot:

1 liten kålrot
    2 msk chilisås
    senap
    ströbröd

Skala och skär kålroten i halvcentimeter tjocka skivor, koka skivorna i chilisås och vatten tills de är mjuka, men inte mosiga. Lägg ut kålrötterna i en ugnsform och bred på senap och strö över lite ströbröd. Gratinera i ugnen i 225 grader i cirka 20 minuter.
    Tack. :)
  • Abbe83
    molly50 skrev 2014-10-26 15:08:02 följande:
    Du kanske ska ge din fästman frieriet som en julklapp?
    Även om ni firar med släkten så kan du ju göra det.

Min man och jag gav inbjudan till vårt bröllop på julmiddagen med min familj.
    Vi la inbjudningarna under allas tallrikar så de fick lyfta på tallriken innan de hade börjat lägga på mat.
    Samma sak gjorde vi när vi åt julmiddag med svärföräldrarna.
    Och det blev riktigt lyckat! Alla hade väntat så länge på att vi skulle göra slag i saken och gifta oss så det blev väldigt glatt och uppsluppet.
    Fundera på att ge frieriet som en julklapp men vill göra det när vi är själva, brukar inte fira hela julafton med släkten. Jag sa till honom för ett tag sen att jag varit i en bröllopsbutik och kollat på brudklänning, då sa han till mig du kan ju fria. 
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!