• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • fluu
    pensé skrev 2014-10-27 21:22:12 följande:
    Tack! Får se om jag vågar mig på det. Tycker allt som måste kollas temperatur på är lite meckigt :)
    Jag brukar gå på känn ;) Det kan inte mer än misslyckas och eftersom det tar så kort tid att göra så brukar jag chansa. Och blir det inte riktigt rätt så kanske det blir något annat slags godis, men gott ändå. Bara en gång har jag misslyckats och fått göra om.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Oh en grej till! Man kan julifiera det mesta med senap! Söt och stark är bäst enligt mig!

• fluu
    Fino skrev 2014-10-27 19:43:00 följande:
    Jag ska fira jul i Chile i år, så idag har jag packat en resväska med julskum, en liten flaska julmust, polkagrisar etc etc. Kommer även bli två små burkar ansjovis innan resans avgång.
    Måste ju få med mig lite julkänsla hemifrån liksom, haha.

Vad mer klarar man sig inte utan på julen? Som får plats i en resväska alltså..

Har i alla fall tagit med mig 5 cd-skivor med klassiska jullåtar. Jag behöver gamla julsånger av Frank Sinatra, Mahalia Jackson, Bing Crosby m.fl.
    Man klarar sig inte utan saffran och det juligaste och svenskaste av allt: söt och stark senap.
  • Fino
    fluu skrev 2014-10-27 21:22:35 följande:

Kom på en klassiker till som funkar: ägghalvor med något fluff i.

Äggghalvor med fyllning gjord på äggulan, avokado, lite lite majonäs, dill och persilja är en klassiker på vårt julbord. Gärna med lite kavi-art på, mums! 
  • Fino
    fluu skrev 2014-10-27 21:27:23 följande:
    Man klarar sig inte utan saffran och det juligaste och svenskaste av allt: söt och stark senap.
    I know! Jag har packat ner 6pkt saffran, får hoppas det räcker.. Ifall jag inte hittar där.
    När jag såg ditt inlägg om senap började jag genast paniksöka efter mostaza (senap) på ett stort matvaruhus hemsida, haha.
    De verkar ha på grov, stark och söt i alla fall, så jag är lättad.
  • fluu
    nozpa skrev 2014-10-27 16:58:50 följande:
    Jag har fått pannkaksmix i julklapp.. Kändes sådär skoj faktiskt. En glasburk med mjöl och ev var det väl bakpulver i.
    Men man tackar ju snällt. Artig som man är.

Några tips på smaksatta oljor?
    Jag gillar att få "kaka på burk" och liknande, men det ska då vara något extra till. Ett år gjorde min kusin kladdkaksmixar och så fick var och en fin påse med toppings som kusinen vet är var och ens favoriter. Det kändes personligt och fint.
  • pensé
    fluu skrev 2014-10-27 21:23:47 följande:
    Jag brukar gå på känn ;) Det kan inte mer än misslyckas och eftersom det tar så kort tid att göra så brukar jag chansa. Och blir det inte riktigt rätt så kanske det blir något annat slags godis, men gott ändå. Bara en gång har jag misslyckats och fått göra om.
    Oh en grej till! Man kan julifiera det mesta med senap! Söt och stark är bäst enligt mig!
    Tack! Skiter det sig så öser jag bara på lite senap då ;)

• Koppkaka

Har familjeliv fäst den här tråden? För den ligger högst upp i alla listor hela tiden men jag ser aldrig när den blivit uppdaterad! Sjukt irriterande...

• fluu
    pensé skrev 2014-10-27 21:45:21 följande:
    Tack! Skiter det sig så öser jag bara på lite senap då ;)

;)
  • fluu

Trailer för årets julkalender:

Tror jag ser tomtemaskinen eller Greveholm istället...

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!