• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • nozpa
    Koppkaka skrev 2014-11-27 23:54:39 följande:

När brukar ni posta julkorten?

Vill ha fram mina den 12:e i år. Alltså senast lucia brukar jag vilja ha ut dom. Använder vanliga frimärken, så 10:e gissar jag på att jag skickar i år.
    16:e är väl sista om dom ska komma innan jul? Men hade varit lite försiktig, förra året fick vi inte min mammas julkort trots att hon skickade då. Kom efter jul. Så hellre för tidigt.
  • nozpa
    lollsanT skrev 2014-11-27 22:19:17 följande:

Jag har äntligen beställt julklapp till min syster

Har inte så många kvar att handla till. Jag ska köpa nått till mamma, mammas man, lillasyster, lillebror och farmor och farfar men sen är jag klar.

Har hittills handlat:
    * Maken - Whisky, tröja, en speciell Kalle pocket som han ville ha från sin barndom.
    * Sonen 3 år - Ett gäng leksaksbilar, böcker, lego, morgonrock, verktygssats och lite kläder.
    * Sonen 1 år - Liten rullväska, böcker, lite kläder, byggklossar, några bilar, någon liten leksak.
    Tillsammans får de även ett leksakskök, tågbana och leklera
    * Mamma - En gammal tomte (hon har en likadan från sin barndom men den håller på att gå sönder), foton på barnen samt en fotobok från yngsta sonens första år.
    * Mammas man - En tröja
    * Lillebror - Skjorta
    * Lillasyster - En skål "Berså"
    * Storasyster - 2 djupa tallrikar till hennes servis
    * Systerdotter 8 år - Tyllkjol, strumpbyxor och diadem
    * Systerson 6 år - Kofta och tröja
    * Svärmor och Svärfar - 2 stora badlakan, 4 handdukar, foton på barnen samt en fotobok från yngsta sonens första år.
    * Svägerskan och Svågern - Hamax cykelsits
    * Svägerskans son 6 månader - Träpussel (första pusslet)
    * Svåger - T-shirt och pajform
    * Grannflicka 2 år - Tröja och en pall
    * Grannflicka 10 månader - Klänning och strumpbyxor.

Phju, tror allt kom med

Håller på att baka pepparkakshus och julpyntar. Alla julgardiner är uppe och alla adventsljusstakar/stjärnor är uppe.

Vilken lista! :) Har inte börjat köpa till någon utanför familjen, förutom till barnens ena kusin. Men då är vi många som lägger så vi var ute i god tid. Men annars har jag alla kvar i princip.
    Min make kommer också få en whiskey bland annat. Och min 3 och 1 åring får också ett kök tillsammans.
  • Cajza85

Jag skickar i början på dec med julfrimärken i påsen man får . De kommer fram i tid o tidigt ????

• Koppkaka

Använder aldrig den där påsen. Då prioriteras inte korten och kommer fram senare. Lägger man dom i vanliga postlådan måste dom prioriteras som vanlig post

• Cajza85
    Koppkaka skrev 2014-11-28 10:11:20 följande:

Använder aldrig den där påsen. Då prioriteras inte korten och kommer fram senare. Lägger man dom i vanliga postlådan måste dom prioriteras som vanlig post

Ah :P. Då jag skickat så tidigt så har jag dock inte fått det problemet att de inte kommer fram i tid :P
  • Aniiee
    fluu skrev 2014-11-28 07:52:54 följande:
    "Home alone 3" kom -97. Huruvida den är intressant eller ej vet jag dock inte ;) "A christmas memory" kom också -97, vill minnas att den är lite mysig.
    "29 th street" från -91.
    "Annabelles wish" från -97.
    "jigle al the way" från -96 (skittöntig:P)
    "The long kiss goodniight" från -97
    "While you where sleeping" från -95
    "Babes in toyland" från -97
    "Skönheten och odjuret julvarianten" från -97
    "Father christmas" från -91
    "A Garfield christmas" från -87
    "The toy that saved christmas" från -96
    "A muppet family christmas" från -87
    "The angel of pennsylvania avenue" från -96
    "Borrowed hearts" från -97
    "Christmas comes to willow creek" från -87
    "Christmas every day" från -96
    "THe christmas list" från -97
    "The christmas tree" från -96
    " A hobo's christmas" från -87
    Mrs. Santa Claus" från -96
    "The three kings" från -87
    "All I want for christmas" -91
    Tack! (Måste tillstå att jag ratade jingle all the way. Som sagt, skittöntig =P)
  • Koppkaka

Minns nån denna film? Vi hade den inspelad på video när jag var liten och jag ääälskade den!

• Astilbe

Vilken kul tråd! Någon som har något tips på vad man kan ge sin man i paketkalendern? (Tänkte dock göra en med endast ett paket för varje advent eftersom jag är ute i lite sen tid...)

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!