• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • Cajza85
    fluu skrev 2014-11-29 19:09:15 följande:
    Har flera av papperna på bilden.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
    Ah oki . Ja men det är fina papper
  • lollsanT
    nozpa skrev 2014-11-28 09:31:59 följande:
    Vilken lista! :) Har inte börjat köpa till någon utanför familjen, förutom till barnens ena kusin. Men då är vi många som lägger så vi var ute i god tid. Men annars har jag alla kvar i princip.
    Min make kommer också få en whiskey bland annat. Och min 3 och 1 åring får också ett kök tillsammans.
    Haha jag veeet Stor familj Ändå så  har ena brorsan sagt att vi inte ska handla till dem så det försvann 3 personer från listan.
    Men jag tycker om att handla och ge bort julklappar.
    Vi firar grannflickorna eftersom vi umgås mycket med dem och våra barn är jämnålders

Nu är jag nog klar dessutom. Väntar hem de sista beställda klapparna nu:
    Mamma - Ett par ordentligt varma vinterhandskar
    Mammas man - En flaska punsch
    Lillebror - 2 par träningsstrumpor
    Lillasyster - stort uppläggningsfat "Berså"

Farmor och farfar samt min extra uppsättning farmor och farfar kommer få foton på våra barn samt något flaska gott vin. Har inte bestämt vad men det blir nog något Valpolicella/Amarone eller dylikt.
  • litengunnarolle
    molly50 skrev 2014-11-29 16:16:45 följande:
    Härligt! Jag gick med på en gång!
    Vad kul! :) Om du har några jultokiga vänner på fb kan du ju bjuda in dem med ;)
  • lollsanT
    lollsanT skrev 2014-11-29 20:43:43 följande:
    Haha jag veeet Stor familj Ändå så  har ena brorsan sagt att vi inte ska handla till dem så det försvann 3 personer från listan.
    Men jag tycker om att handla och ge bort julklappar.
    Vi firar grannflickorna eftersom vi umgås mycket med dem och våra barn är jämnålders

Nu är jag nog klar dessutom. Väntar hem de sista beställda klapparna nu:
    Mamma - Ett par ordentligt varma vinterhandskar
    Mammas man - En flaska punsch
    Lillebror - 2 par träningsstrumpor
    Lillasyster - stort uppläggningsfat "Berså"

Farmor och farfar samt min extra uppsättning farmor och farfar kommer få foton på våra barn samt något flaska gott vin. Har inte bestämt vad men det blir nog något Valpolicella/Amarone eller dylikt.
    Ev så får de en flaska med hemmagjord äppelglögg spetsad med cognac/rom/akvavit
  • Lena
    Aniiee skrev 2014-11-29 16:47:38 följande:
    Hela Tolkiens "Histroy of Middle-earth"?  En jaktkniv + en uppsättning Lanskys slipsystem? Battlestar Galactica, hela serien? Ett bords-RPG? Ett tv-spelsRPG? En Tweedkavaj med arbågsskydd?

I don't know.....
    Tack för tipsen. Det blev yllemjukisbyxor för det önskade han sig.

Kniv, knivslip och tweedkavaj har han redan :)
  • Aniiee

Jag gick förbi parken med hundarna och såg att de satt upp granen med sina ljus =) Påminde mig om min julklappslista. Den ser ut som följer, för tillfället:

Jäntan: Eh.... antagligen en Molskine-kalender.
    Brorsan: Eh...... nåt.
    Svågern: Eh.... nåt annat.
    13-åringen: En egen uppsättning av alla Tolkiens böcker, så han slutar kidnappa mina =P
    12-åringen: Ett år Creative Cloud
    10-åringen: Eh.... ingen aning.
    5-åringen: En barnkokbok
    Stora barnens mamma: En julkorg + en spabehandling
    Lillungens mamma: En julkorg + klippkort klättring
    Ungarnas farmor: Julkorg + tågbiljetter hit (käringa har ju ALLT....=))
    Onee-chan: Eh.....???
    Onee-chans unge: En klänning + Frost på Blu-ray
    Õjo-hime: Eh.... 
    Õjo-himes pojkvän: Ett RPG.
    Nii-san: Får inget. Tji fick han.
    Nii-sans fru: Receptbok med "svensk" mat
    Nii-sans unge: Vet inte
    Obachan: Lovikavantar och mössa (redan skickat)

Jag har kommit lååångt. Några tips?

• Aniiee
    Lena skrev 2014-11-29 21:01:30 följande:
    Tack för tipsen. Det blev yllemjukisbyxor för det önskade han sig.

Kniv, knivslip och tweedkavaj har han redan :)
    Det var väl en bra present =P Mjukisbyxor kan man inte få för många av.
  • Centurione
    Aniiee skrev 2014-11-29 17:07:07 följande:
    Jättefina sockor. Men jag kan inte sticka för att rädda livhanken. 
    Tack!
    fluu skrev 2014-11-29 18:47:41 följande:
    Så mysigt! Det brukar min pappa göra varje år med.
    Brukar din PAPPA sticka sockor..? Heter han Kenneth..? Den enda man jag har träffat som stickar är i 50-årsåldern och heter Kenneth!
  • molly50
    Centurione skrev 2014-11-29 17:02:40 följande:
    Tack! Fast det är egentligen inte alls svårt. Och det går fort med så tjockt garn.
    Jag har faktiskt kunnat sticka litegrann. Så jag kanske skulle ta upp det igen och se vad jag kan göra.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Cajza85 skrev 2014-11-29 18:31:44 följande:

Börjat slå julklapparna . Några kvar att köpa hem men sen är det klart ????

Tänk om jag kunde vara så duktig att jag började i tid också! *S*
    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!