• Anonyhm

Jag längtar till jul!!!

Min kompis skickade följande länk till mig igårkväll och nu är det kört-

">

Jag ÄLSKAR julen. På ett nästan lite sjukt vis. Jag älskar att pynta, jag älskar att spela julmusik, jag älskar att ha tomtar överallt, jag älskar hela julmystiken och december är en saga för mig. Förra julen var vår son 7 veckor gammal och allt var nytt och han bara sov. Denna julen kommer att vara den första julen med honom där han är uppe och glad och medveten. Och jaaa jag ska ljuga honom full av tomte. Jag är 26 år och tror fortfarande att världen är full av tomtenissar hela december. Det är mysigt

Varje år den första advent gör vi samma sak. Går på julskyltning. Tre olika. I mannens hemstad, i min hemstad och i grannkommunen Efter det bär det av hemåt för att det ska städas ordentligt till julmusik på hög volym. Vi julpyntar tillsammans. Vi bråkar om ljus som inte fungerar, ljusstakar som inte passar julstjärnor, tomtar som inte kan sitta där fattar man väl osv. När kvällen kommer  kurar vi traditionsenligt upp oss i soffan med mängder av juleljus tända i hela huset och tittar på home alone, the santa claus, grinchen eller så kör vi sunes jul - maraton.   Allt med en mugg glögg eller ett glas iskall JULMUST i näven och pepparkakor på bordet. 

Hemmet doftar apesin med kryddnejlika, pepparkakor och glögg. Vi känner oss som nyförälskade tonåringar och världen är underbar.

Den andra advent bjuder vi hem alla våra närmsta vänner. Det är julgodisdax!  Vi dricker glögg och har julölsprovning medan vi kokar knäck, gör ischoklad och rischoklad i stora lass och sist men inte minst har vi pepparkakshusbyggningstävling parvis. Det är alltid en succé. Julmusiken dånar och gapflabben avlöser varandra medan pepparkakskåkarna klistras ihop och dekoreras. Som avslutning myser vi alla upp oss i vardagsrummet, tänder levande ljus överallt och garvar läppen av oss till tomten är far till alla barnen. En film jag stolt kan säga att jag sett 64 ggr.

Jag längtar så fruktansvärt mycket till jul nu. Hur firar du din jul?  Vad har ni för traditioner och vanor kring denna magiska högtid?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-18 10:47
    jag är gift med tomten. Förra året började min man spara ut sitt skägg i slutet av maj månad. Enbart för att han skulle vara tomte till jul. Skägget skulle sedan blonderas vitt. Han hade i blonderingsmedel i både skägg och mustasch och satt och andades genom en lång papperstratt ut på balkongen.

SÅ mycket går vi in för det!

• Svar på tråden Jag längtar till jul!!!
  • molly50
    fluu skrev 2014-11-29 18:46:25 följande:
    molly50 skrev 2014-11-29 16:14:40 följande:
    Det har kommit litegrann här med! smile2.gif
    Tja, fast jag blev ju glad för väldigt lite Jag var tvungen att verkligen titta noga i gatlampans ljus för att se några minimala snöflingor och inte lade det sig något heller. Men den första snön var det ändå alltid

Det låg lite puder kvar ute på altanen,såg jag,när jag var ut och tände en lykta ikväll.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    litengunnarolle skrev 2014-11-29 20:44:12 följande:
    Vad kul! :) Om du har några jultokiga vänner på fb kan du ju bjuda in dem med ;)
    Jag har i alla fall en. Ska försöka bjuda in henne då.
    Mattias och Hannah.
  • Cajza85
    molly50 skrev 2014-11-29 22:41:29 följande:
    Tänk om jag kunde vara så duktig att jag började i tid också! *S*
    Mattias och Hannah.
    Hehe ja är inte så dumt . Jag är arbetslös så vi fick börja tidigt med handling av julklappar för att inte allt skulle landa samtidigt... O sen kan jag ju inte hålla mig borta från att slå in :-P... Julkorten är med skrivna o klara hehe... Så nu kan jag försöka få mig själv att lugna ner mig för de sista tre klapparna o verkligen klura på vad det ska vara hehe. Har trubbel till svåger de bara vet jag ganska säkert. Däremot funderar jag på om jag skulle testa göra egen marmelad till mormor o morfar till deras "jullåda"
  • Aniiee

Helt left field, kanske, men hur luktar vinterluften hemma hos er? Typ på promenaden till barnens skola eller sista promenaden med hunden eller nåt? Så där tidigt eller sen? Med frost/snö på marken?

Hos mig luktar det som en nyslipad knivegg känns, som varm skorsten och frusen mossa på varma hällar, smakar tallkåda och frysta nypon.

• molly50
    Cajza85 skrev 2014-11-29 23:06:31 följande:
    Hehe ja är inte så dumt . Jag är arbetslös så vi fick börja tidigt med handling av julklappar för att inte allt skulle landa samtidigt... O sen kan jag ju inte hålla mig borta från att slå in :-P... Julkorten är med skrivna o klara hehe... Så nu kan jag försöka få mig själv att lugna ner mig för de sista tre klapparna o verkligen klura på vad det ska vara hehe. Har trubbel till svåger de bara vet jag ganska säkert. Däremot funderar jag på om jag skulle testa göra egen marmelad till mormor o morfar till deras "jullåda"
    Jag har timvik och kan ibland vara ledig i längre perioder när det inte finns något jobb. Och ändå så hinner jag inte med alla gånger. Vet inte vad jag håller på med ibland. *S*

Ja,det där med svågrar är inte alltid så lätt. Jag brukar köpa strumpor åt min svåger när jag inte vet. Det brukar uppskattas.

Marmeladen låter väl som en bra idé.
    Mattias och Hannah.
  • Cajza85
    molly50 skrev 2014-11-29 23:12:55 följande:
    Jag har timvik och kan ibland vara ledig i längre perioder när det inte finns något jobb. Och ändå så hinner jag inte med alla gånger. Vet inte vad jag håller på med ibland. *S*

Ja,det där med svågrar är inte alltid så lätt. Jag brukar köpa strumpor åt min svåger när jag inte vet. Det brukar uppskattas. smile5.gif

Marmeladen låter väl som en bra idé. smile1.gif
    Mattias och Hannah.
    Ah oki. Hehe ja ibland bara försvinner tiden .

Ja strumpor var ingen dålig idé . Jag är inne på ett sällskapsspel men velar mellan 3 st så blir galen. Eller så en kaffemaskin med kapslar... De hade en som var billig ( böack friday erbjudande) då man inte vet om den kommer användas så mkt hahaha
  • fluu
    Centurione skrev 2014-11-29 21:36:00 följande:
    Tack! smile1.gif

Brukar din PAPPA sticka sockor..? Heter han Kenneth..? Den enda man jag har träffat som stickar är i 50-årsåldern och heter Kenneth! smile1.gif
    Nope, men han är iofs inte i 50-årsåldern riktigt än ;)
    Ja, han är expert på att sticka. När jag var liten hade jag en stickad tröja på mig som han gjort under en syslöjdslektion och läraren kunde inte tro att han stickat den för hand, hon var övertygad om att han måste använt en stickmaskin.  Han stickade också större delen av mina bebiskläder.
    Han är en sådan där typisk hantverkartyp som stickar, broderar, gör eget vin och öl, han har ett eget tvålmärke med ekologisk tvål helt utan kemikalier, han har ett växthus lika stort som vår lägenhet där han odlar det mesta själv, han lagar all mat från grunden(även pasta och sådant ) och syr egna kläder osv.
    Så han är överlycklig nu när han har en sambo som är likadan.

Den här paketkalendern har han broderat/knypplat/sytt/whatever det nu heter.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Aniiee skrev 2014-11-29 23:12:42 följande:
    Helt left field, kanske, men hur luktar vinterluften hemma hos er? Typ på promenaden till barnens skola eller sista promenaden med hunden eller nåt? Så där tidigt eller sen? Med frost/snö på marken?

Hos mig luktar det som en nyslipad knivegg känns, som varm skorsten och frusen mossa på varma hällar, smakar tallkåda och frysta nypon.
    Jag kan verkligen inte beskriva lukten, det är ju bara "snölukten". Men kanske att det luktar kyla och.... grusplan.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!