-
Kanske får skriva det på min önskelista i år. :) Den jag har duger knappt till att vispa grädde i.Aniiee skrev 2014-11-01 19:48:28 följande:Köp en bättre begagnad eller billig ny bakmaskin (alltså en som både knådar och gräddar). Ett av de bästa köpen jag gjort till köket var en bakmaskin för mindre än en tusenlapp (blev exakt en tusenlapp med frakt + postförskott). Jag gör allt från Vörtbröd till marmelad och sylt i min =) Och en och annan chokladkaka =P
-
Planerar för en rim och inslagningskväll. Funderar på om det ska inkludera familj eller vänner. Eller en kombo. Blir lätt lite jobbigt med för många. Så funderar på att ha med min mamma, mina svägerskor och ev min 3 åring samt svägerskornas 3 åringar. Bara tjejer. :)
Killsidan brukar ha en whiskeykväll nära jul där dom alla köper sig en exklusiv flaska whiskey som avnjuts till någon form av sporttillställning. Vanligtvis brukar det vara samma kväll vi gör en massa julgodis.
Men i år får det nog bli en rim och inslagningskväll också. Men med barn så får det bli alkoholfritt, utan barn så kan vi testa massa julöl eller något samtidigt. Hum, tål att funderas på hur vi gör. -
Jag har varit där 2 ggr faktiskt. Den ena var för "många" år sedan. Då upplevde jag det som supermysigt och såg fram emot att åka dit någon mer gång.Ann Nelly skrev 2014-11-04 08:17:58 följande:
I helgen ska sonen och jag på Huseby Bruks julmässa för första gången, hoppas på massor med stämning (bara det inte spöregnar förstås).
Är det någon av er andra som har varit där och vad tyckte ni om marknaden i sånt fall?
Var där för 2 år sedan och ja.. Då kändes det inte alls så som första gången. Det var trångt, svindyrt, både att gå in och att handla något. Vädret var inte så härligt då heller så det kan varit det som påverkade min negativa inställning den gången.
Har inga planer på att resa dit igen. Tacka vet jag Lisebergs jul! Det är bara så mysigt. :) Blir tyvärr inget besök i år. Men det är den mysigaste julmarknad jag varit på. -
Vi har en matsal där vi brukar sitta när vi är många. Så som vid jul t ex. Kan öppna upp till vardagsrummet så barnen kan gå ifrån och kolla på tv eller något medans vi vuxna sitter kvar, men har ändå koll på barnen. :)dejan9209 skrev 2014-11-04 10:21:11 följande:Hej vi funderar på att fira jul hemma hos oss med stora släkten.
Vi har ett stort bord med plats för dryga 10-13 pers.
Nu är frågan! ska vi äta i köket. ellr ska vi flytta bordet till vardagsrummet, där julgranen även står, det är störst julkänsla där, det känns lite alldagligt att äta i köket, och se "kök" var man en vänder sig!
Vad tycker ni? var brukar ni sitta -
Ja men det är ju så med vädret, det påverkar. Och iom att jag upplevde det sååå mysigt första gången, så blev jag nog lite besviken andra gången. Men det är ju kanonfint med alla ljus och allt. Man får ändå en härlig känsla. :) Trångt kommer det dock att vara. :) Men det är det alltid. Hoppas att det inte regnar, då är det lera.Ann Nelly skrev 2014-11-04 10:50:37 följande:Oj, vad synd. Att det är dyrt, det har jag räknat med på sätt och vis. Blir ju ofta det på större marknader tyvärr. Det jag hoppades på var mysighetsfaktorn framför allt. Men jag hoppas på det bästa även om vi ska dit första dagen så jag är lite orolig att det kommer vara hemskt trångt.
Lisebergs julmarknad var jag på för många år sedan och då tyckte jag inte det var så märkvärdigt eller bra men det spöregnade hela tiden så det kan helt klart ha bidragit till den dåliga upplevelsen :)
Och så verkar det mycket mysigare nu när man tittar på bilder och så.
Så vi ska ge Liseberg en chans till men det blir nästa år för vi har redan nu bestämt med några vänner att vi ska dit tillsammans och göra det till en weekend och i år är de bortresta nästan hela december. Så vi siktar på nästa år istället.
Huseby passade bra vad det gäller datum eftersom maken ska ha herrmiddag med övernattande gäster. Och sonen och jag sover över i Växjö eftersom vi har en bit att åka. Jag håller tummarna att det kommer bli ok iallafall.
Tycker Liseberg varit bättre de 2 senaste åren faktiskt. Men ja, det är ju mycket som spelar in. Som typ väder! :) -
Duka upp ett långbord i vardagsrummet, och som du skriver, låt barnen hoppa över till soffan med lite godis efter dom ätit. Så får ni vuxna sitta i lugn och ro och äta färdigt.dejan9209 skrev 2014-11-04 11:04:46 följande:Härligt, tyvärr bor vi i en för liten lägenhet för att ha en matsal i vardagsrummet med:( men det låter helt underbart. vi ska kolla på hus i sommar, då blir det andra bullar heheJa det känns lite som om det vore det bästa, men då blir det ju dock så att vi sitter i soffan och äter då vi inte har något bord i vardagsrummet?novsep skrev 2014-11-04 10:52:45 följande:
Jag tycker absolut att ni ska ha bordet vid granen! Ni kan duka upp maten i köket o pynta lite fint m olika dekorationer
O sen bara njuta av maten o sällskapet i vardagsrummet
Lösningen vore isånnfall att montera upp köks bordet i vardagsrummet och sitta äta där medans barnen eftermaten sätter sig i soffan och kollar på tv och njuter :)
Det är helt okej att det är lite trångt vid jul. :) -
Ingefärskaramellerna skulle jag gärna ta emot. Mammas sambo är en sådan som älskar det. Skulle vara kul o ge honom det i julklapp. :)Aniiee skrev 2014-11-04 14:46:09 följande:Alltihop av detta gör jag själv, inget köps.
Daim..... Smaksatt chokladtryffel.....Mintnougat.... Polkagrisar.... Ingefärskarameller... Ischoklad (gjord på riktigt choklad, inte "block")..... Rocky Road. Och så knäck och kola, så klart.
Det är nödvändigt på mitt godisbord. Sedan kan det komma till och dras ifrån lite annat.
Om någon vill ha ett recept på något av det så säg ifrån. Det hade blivit så långt om jag skulle skrivit ut alla recept på en gång. -
Har en 3 årig tjej här hemma. Här är det mycket prinsessor, böcker och musik som gäller. Hon ska få skattkamarboken bland annat. Den med spökhistorier. Men hon har några av dom andra också. Den silvriga är väldigt poppis. Den har vi sjungit ut dagligen sedan hon fick den för 6 månader sedan.Abbe83 skrev 2014-11-04 17:40:52 följande:
Jag skulle gärna vilja ha tips på vad jag kan ge min brorsdotter på snart 3 år i julklapp, har tänkt nån leksak. Min bror och hans sambo har nyligen separerat så dottern behöver mer leksaker när hon är hos honom. Farmor ska ge henne pussel.
Böcker, Alfons har gjort entré här hemma. Men även andra typiska barnböcker som Petter och hans fyra getter, Vanten, petsson och Findus, Alla Emma och totteböcker är också högt värderade.
Leksaker, ja, prinsessor. Allt med prinsessor. Hon är lyrisk.
Pussel är också en favorit, och play-doh + dess alla miljoner tillbehör som finns.
-
Aniiee: Tack, går utmärkt att läsa. Men hörru, sa jag inte åt dig att skapa en tråd med recept till jul? Du skulle vänta tills efter halloween-helgen. Och jorå, den är över nu. Så om du vill... Kanske?
Så har man allt samlat, kommer ju missas massor annars. Men känn inget tvång. :) -
Dora gäller stenhårt här också.Loncelot skrev 2014-11-04 19:45:30 följande:Min dotter är 2,5 år o älskar monster high dockorna, målarfärg är även en favorit, dora är även en stor favorit.