Inlägg från: nozpa |Visa alla inlägg
  • nozpa

Jag längtar till jul!!!

Airlessplace skrev 2014-11-11 11:44:59 följande:

Tack för alla tips! Får ta och införskaffa lite flirtkulor och annat roligt :)

(Plastkulor har vi, köpte ett storpack. 2-åringen tog upp dom en och en, kastade över hela vardagsrummet och ropade "boll!")

Får jag fråga vad ni har använt för färg till ert pyssel? Kritor har vi men jag har inte hittat någon målarfärg som verkat bra

När jag pysslar med barnen så har jag använt sådan fingerfärg typ. Ganska tjock målarfärg för barn.
    Ibland har 3 åringen fått använda Panduros hobbyfärger. Men då det lätt kladdas och blandas ibland försöker jag undvika det. Snålheten i mig.

Tror jag köpte fingerfärgerna på toys r us eller någon annan leksaksaffär. Dom är väldigt dryga.
  • nozpa
    Fino skrev 2014-11-11 14:41:26 följande:

Jag har en fråga till julgransexperterna här:

Ska köpa en ny ljusslinga (små led-lampor) och undrar lite över hur lång den ska vara/hur många lampor den bör ha?
    Jag brukar annars köra med den gamla sortens julgransbelysning (den som ser ut som ljusen i t.ex adventsljusstakar).

Vår gran kommer nog vara mellan 2,10 eller 2,40 lång.

Hur stora granar brukar ni ha och vilken typ av belysning sätter ni i dem?

Små lampor har jag haft ibland, nu vågar jag inte säga helt 100%, men har för mig att jag alltid körde med 2 slingor då det inte fanns någon med tillräckligt många lampor.
    Brukar ha granar runt 2 meter, så man får plats med stjärnan osv. Om vi pratar innegran nu alltså. :-P

Utegranen hade jag kört samma upplägg på slingorna, men den brukar vara högre. Har inga exakta mått på det dock.
  • nozpa

En sak till angående julgransbelysning. Någon som införskaffat sladdlösa? Kunde ju vara jädrans skönt o slippa det trasslet. :)

• nozpa
    fluu skrev 2014-11-12 14:48:00 följande:

Någon som vet var man kan få tag på detta btw? Jag måste ha på julbordet!

Tryck ut egna etiketter.
  • nozpa
    Abbe83 skrev 2014-11-12 14:17:34 följande:

Nu har jag börjat shoppa julklappar. Beställer de flesta på nätet och igår var jag och min syster och köpte kläder till vår brorsdotter och ska även köpa nån leksak. 
    Hittade även en jättesöt pepparkaksgumma gosedjur vid namn Peppelina.
    Var kan man hitta en naturtrogen plastgran? Den vi har nu har det lossnat delar ifrån.

En sådan, fast den manliga varianten fick min minsta tjej förra året. Mycket vältuggad kan jag säga.
  • nozpa

Har också olästa trådar. Fast mins är svartmarkerade.. Störigt.

• nozpa
    fluu skrev 2014-11-12 15:28:56 följande:
    Du vet inte vad du begär av mig;) Min 72-åriga mormor är mer teknisk än vad jag är...
    Hehe. Ta henne till hjälp då. :)
  • nozpa
    Abbe83 skrev 2014-11-13 14:35:19 följande:

Har ni plastgran eller riktig gran? Var kan man hitta en naturtrogen plastgran? Vad har ni för julgransbelysning?
    Nu har vi en gammal plastgran som det lossnat delar ifrån. Så behöver ny plastgran+ julgransbelysning. 

Vi har bägge. En riktig i vardagsrummet/matsalen. Blir nog i vardagsrummet i år, men man har överblick från matsalen också om man öppnar upp.

Sedan har vi en i plast på andra våningen. Har haft en vit nu i några år, och det blir nog att den får vara med i år för sista gången.
  • nozpa

Er favoritjulklapp att slå in? Började fundera på det när min leverans från bokus kom. Inser att alla jag känner som jag köper julklappar till får en bok. Barn som vuxen. Det är min favoritjulklapp att slå in. Blir alltid snyggt!

Min man älskar saker med detaljer, och att slå in dom som dom ser ut.

• nozpa
    fluu skrev 2014-11-14 17:02:21 följande:
    I det här huset(och när jag bodde hemma hos päronen) är det ingen annan som får komma i närheten av inslagningslådan( yes, jag har en sådan... en banankartong). Jag slår in alla paket utom mina egna. Alltid, jag har älskat att göra det sedan jag var i dagisåldern :P Men sambon och mamma är/var alltid nöjda med det då de avskyr att slå in paket.
    Igår slog jag in och gjorde klar paketkalendern. Tog över en timme, men det var rena nöjet
    Kunde varit jag! Men sedan vi köpte huset har jag ett rum där jag förvarar mina inslagningsgrejer i en dubbelgarderob. Inslagningen är halva grejen. Det är superviktigt det där. :) Om ett tag (i framtiden typ) hoppas jag på att ha ett inslagningsrum.

Föredrar enkla paket då dom blir snyggast. Iofs roligt med platta hårda paket också. :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!