Jag längtar till jul!!!
Upp till vilken storlek brukar luciatågstomtedräkter eller pepparkaksdräkter finnas? Måste ha minst 152 till min tioåring. När brukar de komma in i butikerna?
Upp till vilken storlek brukar luciatågstomtedräkter eller pepparkaksdräkter finnas? Måste ha minst 152 till min tioåring. När brukar de komma in i butikerna?
Nu står 900g torkad frukt och gosar in sig med färskpressad apelsinjuice över natten. Sedan imorgon ska jag baka engelsk Christmas cake. Egentligen ska den göras med Brandy istf apelsinjuice men dels gillar inte min man bakverk med alkohol i och dels vill jag barnen ska kunna smaka. Tar över fyra timmar i ugnen.
Sedan ska den egentligen göras tre månader innan och stå och "mogna" ich man ska "mata den" med brandy (eller apelsinjuice).
Det roligaste är att dekorera den sedan - brukar vara marsipan först, sedan sugarpaste och därefter sätter bara fantasin gränser!
lollsanT - jag gör Delia's recept - på deliaonline.com
Jag köper alltid julkort efter jul på rean så har jag till nästa år.
Nincompoop - jag rekommenderar Pinterest (inte Facebook utan websiten)
Vilken är bästa jultidningen i år tycker ni? Min son ska åka till Sverige imorgon för en vecka och jag tänkte han kunde få köpa med sig en hem till sin mamma
Hur dukar ni era bord på julafton? Jag brukar lägga rätt mycket tid på att få det juligt. Vet inte hur jag vill göra det i år och om jag ska ha bordet runt eller utdraget....
Jag läste om en kul grej jag ska göra med mina barn i år. Den 1:a dec anländer en liten tomtenissefigur till familjen med ett brev där det står att han kommer från nordpolen och ska spendera dagarna fram till jul med familjen. Varje natt åker han tillbaks till Tomten o rapporterar vad barnen gjort (naughty or nice). Varje morgon när barnen vaknar sitter han på ett nytt ställe i huset och barnen kan leta efter honom. Typ hänger i gardinen, sitter i bokhyllan etc. Man kan också hitta på att han lekt med barnens leksaker eller hittat på något annat bus (sitter bland tomma kolapapper tex). Om man googlar "Elf on the shelf" ser ni originalet och massa sidor vad man kan hitta på.
Sedan på julafton (eller den 23:e i Sverige) så lämnar han familjen och tackar med en korg/säck med presenter som godis, spel etc. Jag tänkte lägga uppesittargrejer och julpyjamas etc i min säck.
Marla333 - grandiskussionen har vi varje år Maken vill gärna vänta till 23:e medans jag gärna runt första eller andra advent. Brukar kompromissa och den åker fram någon vecka innan jul.
Här i England där vi bor brukar de flesta familjer ta fram den runt 1-5 december någongång.
Fluu - vad hittade du det? Vi bor utomlands o kan ju inte se det så brukar se enstaka "favvo" snuttar på Youtube. Typ tomtens verkstad och när de campar.