Inlägg från: MTG |Visa alla inlägg
  • MTG

Jag längtar till jul!!!

Igår fick jag hem två böcker med recept på julgodis: Mia öhrns och pernilla wahlgrens. Hoppas få en stund över idag och läsa dem :) hade även en tanke om att ta med stora dottern (3.5 år) och hämta lite granris, men just nu regnar det så känns inte så lockande. Får se hur vi gör.

Och seriöst, hur tråkigt är det inte att det regnar!?

• MTG

jag skulle inte tacka nej till en  julkalender från bodyshop, gärna lyx-varianten =) Nästa år får det bli en sån, men om jag ska få en i present av karln måste jag typ ge honom pengar i handen och säga vad jag vill ha och när (gäller födelsedag och julklapp oxå).

Blev en sväng på stan idag och handlade lite småsaker och tittade ut vad jag vill ha till dukningen i år. Är som sagt en sån som vill att allt ska matcha så ville se vad jag kunde använda som dekorationer. Köpte även en sak jag velat ha länge men som jag inte vet om jag kommer visa karln. vi har inte riktigt samma definition på vad som behövs handlas hem. köpte i alla fall en fin grå pälspläd (fusk) idag. Håller på och renoverar vardagsrummet och tror den kommer bli perfekt i soffan nu i vinter och under julen. Ganska dyr men kom över en kupong så fick den 20% billigare, så då slog jag till...

kunde inte somna inatt, låg och tänkte på allt jag vill hinna fixa inför jul. inte det lättaste att få ihop tiden, även om jag är föräldraledig och hemma om dagarna. måste verkligen försöka ta mig ut och plocka granris och försöka fixa till entren. har sån tydlig bild i mitt huvud hur jag vill att det ska vara!

• MTG

Vi kör med plastgran, tycker den är jättefin! Granen är egentligen det enda min Karl har en åsikt om, silverglitter och röda kulor ska det vara. Minsta är tio månader så får väl se hur det går :)

Tog in och kopplade i ljusstaken idag :) har även fått hem lite granris och håller på att fixa entrén. Ska se om jag kan få till utebelysningen imorgon.

• MTG

Tre plåtar pepparkakor (och två plåtar misslyckade macarons) blev det här på förmiddagen. Funderar på att göra lingonkola och mintkyssar i veckan att ta med på tjejkväll på fredag. En tur till blomsteraffären och försöka få upp julbelysningen står på eftermiddagens schema :)

• MTG

Utebelysning uppe! Har även kommit överens med min pappa att vi ska ta oss ut i skogen och fixa en gran att ha ute och mer granris. (mamma skvallrade sen att han blev väldigt glad över detta, han är sjukskriven just nu och mår inte särskilt bra. Så då känns det lite extra bra!)

Imorgon ska det strykas julgardiner och köket ska städas. Vi får väl se vilket humör barnen är på :)

• MTG

Och jag avskyr elf :)

Skurat köket nu, bara spisen kvar. Pust, vilket jobb! Tur att barnen har roat varandra idag så jag har kunnat skura :) får se om jag hinner stryka lite gardiner oxå, lilla ska snart sova och stora har åkt och fikat med farmor. Skulle mest vilja lägga mig i soffan och läsa tidningar istället!

• MTG

Nu har det kommit in lite julblommor, julgardinerna har kommit strykts och hängts upp. Det har bakats lingonkolor, mintkysspraliner och pepparkakscupcakes. Idag ska det upp lite mer pynt och sen är det julbord med jobbet ikväll! Imorgon ska vi hem till mina föräldrar och äta skinksmörgås och janssons. hade först en tanke om att göra det här hemma, men när jag fick reda på att mamma skulle fixa likadant så lockade det mer att gå dit. Vet ju inte riktigt vilket skick jag är i imorgon =)

så tråkigt bara att vi inte är färdiga med renoveringen av vardagsrummet, vill inte ta in pynt där innan väggen är slipad. så svårt att få tid till det eftersom jag inte vill slipa när barnen är hemma. och det är dem ju jämt! ÄH, det blir fint pyntat i resten av huset istället =)

• MTG

Nu snöar det här =)

vi var ju bjudna till mina föräldrar idag för lite janssons och julskinka. när vi kom dit fanns det även ägghalvor, köttbullar, korv, potatis, rödkål, surkål... jättegott var det och nu är jag än mer sugen på julmat! till fika blev det en pepparkakscheesecake, supergod! i vecken som kommer ska det hämtas gran, de sista julklapparna ska fixas och det ska bakas massor! =)

• MTG

Lägger till

Rödkål
    Prinskorv
    Omelett
    Ägghalvor

till ovanstående. Och mormors morotslådor, men det är bara hon som äter dem :)

• MTG

Pasanda: är makens sida som har omelett. En ugnsomelett med nån sörja (haha, i brist på bättre ord) och sen räkor ovanpå. Riktigt gott faktiskt :)

• MTG

Äntligen är första strykningen av sista väggen klar! Räknar med att vara klar med all renovering på lördag så kan jag äntligen pynta lite i vardagsrummet oxå ( och ta fram den fina pläden jag köpt, som jag inte vågat visa karln än ;p)

• MTG
    Pigelinen skrev 2011-12-03 15:50:21 följande:
    Nä iår SKA jag köpa en julgransmatta, har inte blivit av tidigare år men nu SKA vi ha en, någon som har tips på någon fin gärna vit.
    jag köpte en jättefin julgransmatta på icamaxi, den var iofs grå... skitsnygg och bara 79 kr!

har haft en jättemysig andra advent idag! på förmiddagen satte jag in en liten julskinka i ugnen och medans den blev klar så gjorde jag chokladkola, juldammsugare och cake pops med pepparkakssmak. På eftermiddagen gick vi på julskyltning och sen åkte vi hem till oss och drack glögg och fikade. både till lunch och kvällsmat blev det smörgås med julskinka, den blev så god! lite extra poäng till mig som försökte lära mig att dricka glögg idag, gick bättre än vad det har gjort förut. Var inte gott, men inte äckligt heller, så det går framåt!

nästa vecka ska jag se om jag hittar på nått mer pynt i lådorna som jag kan ta in, apelsinerna ska få lite nejlikor på sig (i sig), lite fler julblommor samt en dörrkrans ska inhandlas och på fredagen ska jag på glöggknytis. det är så här december ska vara tycker jag, lite smått som händer hela tiden.

förresten, de hade fixat lite snö idag på julmarknaden. dottern, snart fyra år, blev alldeles till sig och gick och hamstrade snö som hon ville ta med sig hem =) sen gick hon och kostade snöbollar på oss och var hellycklig!
  • MTG

Snö här med! Fick upp granen ute idag :) jag och dottern skulle sätta nejlikor i apelsiner idag, men hon tyckte att det luktade så illa att hon gick därifrån :) jag gillar inte heller doften så mycket, men min Karl gör :) men nu är det fixat å!

Måste koka ny kola nån dag, den jag gjorde sist är snart slut, räckte bara några få dagar :)

• MTG
    Lilla Liljan skrev 2011-12-10 19:09:32 följande:
    Hej alla julälskare!

Jag är på jakt efter en mistel, vet någon var man kan få tag i en? Den får gärna vara i plast. Skulle vara så fint att hänga en i dörröppningen till vardagsrummet. =)
    mistel i plast finns på village för 59 kr! de är jättefina, jag köpte en och har hängt upp här hemma. treåriga dottern älskar att stå under den och ropa: maaaamma! nu står jag här så nu måste vi pussas =)
  • MTG

Istället för julkort så har jag scrappat några små askar som jag sedan fyllt med chokladkola. Tänkte skicka dessa till de där personerna som betyder mycket för mig men som jag av olika anledningar inte träffar så ofta. Hoppas de blir glada, jag skulle bli det i alla fall!

inte långt kvar  till jul nu! Ska sätta mig ner och skriva en llista på allt som ska fixas under nästa vecka. julafton firas hos svågern och sen firas julen på juldagen med min familj här, så allt måste fixas klart redan under fredagen...
    mariascupcakes.blogg.se -Tävling på bloggen pågår!
  • MTG

fortsätter bara julgodis här, allt bara går åt hela tiden :) men tycker det är så mysigt att sitta på kvällen med lite julgodis och julmust. gjorde lakritsknäck med flingsalt idag för första gången och det var så gott! till och med maken tyckte det, som var lite skeptisk mot saltet först.

jag har fixat lite mer vid entren idag. stack ner en avsågad gran i en kruka och satte på andra sidan entredörren, som motvikt mot kruka och lyktor som står på andra sidan. sen finns det slinga ovanför och granris längs med husfasaden. det regnade så därför är det en lite konstig vinkel, ville inte att kameran skulle bli blöt.
  • MTG

Jag ska göra skinkan på fredag, så äter vi gröt och skinksmörgås då :)

Min pappa ringde mig idag och tog ut en massa saker på mig (som jag inte ens har med att göra). Så nu är vi jätteosams och han kommer inte hit i juloch jag har typ bölat hela eftermiddagen. Verkar vara stört omöjligt att ha en normal jul med min familj :(

Annars är typ allt klart här. Vore en fördel bara om jag kunde låta bli att äta upp julgodiset hela tiden, speciellt bountybollarna tar bara slut hela tiden!

• MTG

Har smygläst ett tag i gruppen nu, bara för att stilla min jullängtan =) Nu ger jag mig tillkänna; I´m back! Har dock inte gjort så mycket juligt än så länge, dels för att jag vill spara lite på det (och inte alls för att jag inte har haft tid, haha..) 

• MTG

Vi ska faktiskt till Liseberg på julmarknad i år, jag och äldsta dottern. Vi tar tåget (5timmar) och är i Göteborg över helgen, ska bli jättemysigt.

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!