Inlägg från: GrimbartStrike |Visa alla inlägg
  • GrimbartStrike

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2012-11-19 12:26:21 följande:
    Vart bor du?
    Dalarna

Och angående  IKEA så var vi där vid samma tid förra året och det var helt äckligt mycket folk, men jag hoppas på färre nu då
    Vi ska inte köpa några julsaker heller direkt. Ska köpa lite leksaker till våra barn och till ett syskonbarn och äta ett billigt julbord tänkte vi

Tror att jag börjar känna mig ganska klar med julsakerna annars, skulle vilja ha en ny elljusstake till vardagsrummet, men har inte hittat någon. Funderar på en 11-armars. 
  • GrimbartStrike
    tahira skrev 2012-11-19 14:45:12 följande:
    Jag funderar helt ärligt på att få min man att gå tidigare från jobbet för att hämta sonen i skolan i veckan så att jag kan köpa julsaker på Ikea, är det helt rimligt?  
    Låter helt rimligt

• GrimbartStrike

Det här fatet stod för mycket julstämning förra året, det lyste liksom upp hela rummet
    (om ni tycker att våran gran ser konstig ut i bakgrunden så är det för att det är en tall )

Tradition på julbordet, smör-gåsen (här utan topp..)

Barnvänligt pyssel.

Lilla söta pepparkakshuset.

Den här och några till likadana hängde vi upp med rött band i fönster, det funkade dock inte så bra, kombinationen kyla/värme gjorde att dom tillslut trillade ner efter några dagar då kakan blev mjuk av kondens.

Fint lucia-väder.

• GrimbartStrike
    FlitigaLis skrev 2012-11-20 12:28:37 följande:
    Det där fatet ska jag härma i år!
    Gör det! Apelsiner, mandariner, små fina äpplen, valnötter, mandlar och hasselnötter i en salig blandning. Och en apelsin med nejlikor som kronan på verket

Och hallå alla jag vill se era julbilder!!  
  • GrimbartStrike
    knightcat skrev 2012-11-20 22:18:51 följande:
    Åh snaaart får man börja adventspynta. Längtar! Försöker hålla utkik om grannarna på gården börjat pynta men icket :( Vill inte vara först.
    Jag väntar också på att "någon annan" ska ta första steget
    Så surt, i grannbyn har flera stycken pyntat har jag sett. Men inte här - nehejdå.. 

Till helgen tror jag att ljusslingan ute på altanen åker upp iaf. Inne får det vänta tills 30 november
    Försöker dra ut på det för att inte förlora mystiken och känslan - men snart sprängs jag! 
  • GrimbartStrike
    GossipGirl skrev 2012-11-21 08:16:24 följande:
    Samma här. Nästa fredag åker grejerna upp. :) Är ledig hela nästa vecka dessutom så då ska jag fortsätta packa upp här hemma och sedan toookstäda. Skrubba varje vrå. Och på fredagkvällen tänder jag ljusstakarna. :)

Julstädar ni? 
    Jag hoppas hinna städa ordentligt innan nästa fredag då alla julsaker ska upp. Är hemma/pluggar distans med två barn varav en är fullständig galen för tillfället (2,5 åringar alltså, vad är grejen? ) och en 1,5 åring som är så där fantastiskt klåfingrig och alldels för liten för att förklara för
    Men det ska nog gå att få det hyggligt ändå, tvätta fönster måste jag göra iaf. 
  • GrimbartStrike
    tahira skrev 2012-11-21 13:06:47 följande:
    Jag börjar få panik! December närmar sig och vi har inte ett enda julpynt i huset! Alltså, vi äger ingenting!

Och jag mår fortfarande gravid-illa och har ingen ork att ta mig någonstans och handla allt.

Hur skall det här gå  
    Du kan inte klicka hem lite pynt då?

Åh vad jag inte saknar att vara illamående, men å andra sidan guud vad mysigt att vara gravid - grattis! :)

Angående bakning så tänker jag baka saffransbullar med mandelmassa och hackade nötter i helgen. Undrar om jag lyckas övertala maken om en glögg och Tomten är far till alla barnen också Skrattande
    (Jag har inte begåvats med en lika julkär man som många av er andra verkar ha
  • GrimbartStrike
    LCG skrev 2012-11-21 13:47:01 följande:
    Jag har inte skrivit i tråden sen förra julen, dock läser jag den flitigt! Flört

Tänkte dela med mig några kort från förra och förrförra julen Tomte 

Julen 2010 firade vi i vårt hus i Norrland. Så härligt med en riktigt vit jul!

Dotterns pepparkakshus 2010

Julgranen 2010

Första advent hemma i Järna 2011

Eftersom vi inte fick någon vit jul förra året så gjorde dottern och jag ett vintrigt tittskåp :)

Förra årets julgran

Brasmys på julafton :)

Här har vi precis dukat upp för julaftonsfrukost framför brasan bestående av dopp i grytan, en liten tradition vi har med makens föräldrar :)

Längtar till julen nu så jag håller på att bli tokig! Så mycket att jag förra helgen provbakade en tårta som jag tänkte göra nu i jul =D

Superfina bilder!

Och till och med jag som är militant plastgranshatare tyckte att den där vita granen såg supermysig ut! Skrattande 
  • GrimbartStrike
    LCG skrev 2012-11-21 18:41:27 följande:
    Jag gillar inte heller plastgranar egentligen, men vi har en allergiker i familjen :)
    Jag reagerar också på gran, men bara om jag handskas med den. Har dock en äldre storasyster som inte klarade av gran, därför är jag uppväxt med tall och det har vi fortsatt med :)
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!