Inlägg från: Fino |Visa alla inlägg
  • Fino

Jag längtar till jul!!!

molly50 skrev 2014-11-04 21:15:13 följande:

Jag har också funderat på att testa att göra egen ischoklad.

Maken kan inte äta den köpta då den innehåller nötter och han är nötallergiker. ;-/

Den hemmagjorda blir oftast godare än den köpta. Jag brukar blanda mörk och mjölkchoklad. Ibland hamnar det även lite annat i, som apelsinsmak t.ex. ;)

Lycka till ^^
  • Fino
    nozpa skrev 2014-11-05 09:35:00 följande:

Vit bakchoklad och krossade polkagrisar. Mums!

Det vill jag också prova! Ska fira utomlands, men har packat ner en stor påse polkagrisar i väskan.
  • Fino
    molly50 skrev 2014-11-05 10:39:17 följande:

Kom på att min dotter gillar allt som har med hårsnoddar,hårspännen och smycken också.

Hon älskar när man klär upp henne och gör henne fin.

Så något sådant kan det kanske också bli.

Istället för att ge hårspännen och hårsnoddar i julklapp är det roligt att ge dem i en kalender. Antingen hemmagjord eller köpt. Jag har en med 24 filthjärtan, stjärnor och julstrumpor på (de hänger på ett rött sidenrep). Jättekul att lägga ner lite smått och gott i den :)
  • Fino
    molly50 skrev 2014-11-05 17:30:11 följande:
    Jag har letat efter en sådan kalender,men inte hittat någon. För den tanken har slagit mig också.
    Det är jättebra att kunna stoppa ner lite vad man vill i den.
    Förra året blev det hårspännen, armband, små tvålar, pixibok osv. Mycket uppskattat. Köpte min på Lidl, haha. Så man kan göra bra fynd ibland.

Titta på pinterest! Där finns så många olika tips på hemmagjorda julkalendrar (och allt annat slags pynt med). Är smått beroende av Pinterest.
  • Fino
    Minniemousemommy skrev 2014-11-05 20:23:38 följande:

Jag älskar att julbaka! Speciellt lite mer originella saker.. I år blir det:

Rice crispy-renar, browniegranar, julpinnar, polkahjärtan, snöbollar, tomtekakor, tomtemuffins, jack skellington kakor, cake pops, julknäck, red velvetkaka, pepparkakshus, lussebullar och pepparkakor.

ÄR sååå himla taggad, har redan köpt och slagit in alla julklappar för i år och börjat julpynta. Längtar tills första snön faller. Åh, snart så!

Riktigt dåliga bilder men ni ser ju på ett ungefär i alla fall. :)

Det känns skönt att se någon mer julgalen än jag ;)
  • Fino

Så underbar överraskning att dra upp persiennerna och se snö imorse! (Bor i Stockholm). Var tvungen att ta en barnvagnspromenad på förmiddagen ^^

• Fino

Jag har en fråga till julgransexperterna här:

Ska köpa en ny ljusslinga (små led-lampor) och undrar lite över hur lång den ska vara/hur många lampor den bör ha?
    Jag brukar annars köra med den gamla sortens julgransbelysning (den som ser ut som ljusen i t.ex adventsljusstakar).

Vår gran kommer nog vara mellan 2,10 eller 2,40 lång.

Hur stora granar brukar ni ha och vilken typ av belysning sätter ni i dem?

• Fino
    nozpa skrev 2014-11-11 15:21:36 följande:
    Små lampor har jag haft ibland, nu vågar jag inte säga helt 100%, men har för mig att jag alltid körde med 2 slingor då det inte fanns någon med tillräckligt många lampor.
    Brukar ha granar runt 2 meter, så man får plats med stjärnan osv. Om vi pratar innegran nu alltså. :-P

Utegranen hade jag kört samma upplägg på slingorna, men den brukar vara högre. Har inga exakta mått på det dock.
    Jo, jag körde också med två slingor något år. Men då hade jag köpte lite för korta också..

Innejulgran såklart, vi har högt i tak i huset vi ska spendera julen i år. Så jag tänkte passa på att ha en hög gran ^^ 
  • Fino
    Loncelot skrev 2014-11-11 16:45:13 följande:

Minst 2slingor till relativt stor gran... Inte färre hellre fler i mitt tycke

Ja, belysningen gör ju halva utsmyckningen!
    Får kanske bli två slingor i år igen då..
  • Fino
    Fiiee skrev 2014-11-11 20:45:39 följande:

Här är vår gran förra året..

Vad fin!
    Vill också pynta med silver i år. Passa på när jag ändå måste köpa nya kulkulor osv.
  • Fino
    Fiiee skrev 2014-11-11 20:53:03 följande:

Tack!

Är ca 100 kulor i den

Köpte fina julstjärnor i silver på ikea förra året också som jag hade i samma rum.

Jag funderar på om det blir fint att blanda normalstora kulor med såna där små.

Jag såg en vit julstämning som såg ut att vara gjord av metall, lite nerslipad i färgen. Den är jag ganska sugen på att köpa.

Ikea närmast där jag bor (kungens kurva) har alltid sålt slut av dem julpynt jag ska köpa. The year I'm not even trying..
  • Fino

Julstjärna skulle det stå, inte julstämning. Jävla autokorrekt

• Fino
    Aniiee skrev 2014-11-11 22:43:06 följande:

Testa Barkarby istället. En bit dit, kanske, men det kan vara värt det. Särskilt om man tänker sig en shoppingrunda i quality outlet, liksom passar på.

Kungens Kurva är hopplöst, för stort tryck.

Nästa år gör jag nog det. Vi åker iväg den 26e november och min man klagar redan på hur mycket utrymme mina julgrejer tar i resväskorna, haha.

Så jag har satt köpstopp för mig själv.
  • Fino

Idag har jag köpt boken Svenska julvisor, med alla klassiska julsånger för barn. Samt spelar den melodin till varje låt.

Så nu ska det sjungas med barnen i jul ^^

Svar på tråden Jag längtar till jul!!!