Inlägg från: tahira |Visa alla inlägg
  • tahira

Jag längtar till jul!!!

Skrev precis ett långt inlägg, men nu kan jag inte se det..? Försöker igen.

sassus - Det låter verkligen jättetrevligt! När jag läser sådana saker önskar jag att jag också hade nära och kära i närheten

litengunnarolle - Vilka jättefina paket! Det började verkligen klia i mina fingrar nu!

GossipGirl - Åh vad mysigt med julbord! Och glögg ute vid brasan låter helt fantastiskt! Hjärta

5by5 -  Vilken fin och ambitiös idé att sy kopior på julkänningarna! Det kommer säkert att bli jättefint, kan du inte visa upp dem sedan?

Angående saffran -  Här i London går det nästan bara att köpa de där hela "trådarna" och jag tycker faktiskt att de är lite svåra att jobba med. Har bett min svåger ta med en massa av sådan torkad saffran i pulver man oftast har i Sverige. Trådarna går ju att använda, om man mortlar dem, men annars tycker jag inte att de smakar lika mycket. Framförallt inte när man bakar med dem, om man har det i grytor och soppor fungerar det bra, när de får ligga och koka med ett slag

Jag börjar känna rejäl stress över kalendern till sonen. Kom gärna med förslag till saker till en presentkalender, till en sjuårig pojke  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira
    Mallas skrev 2012-11-09 18:51:59 följande:
    Tips på fika till advent eller jul. Saffranskladdkaka. Så gott!
    Oj, det lät intressant! Har du ett bra recept?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • tahira

Igår frågade min man "men när ska vi till Ikea och köpa julsaker? Börjar det inte bli dags nu"

Han som annars verkligen inte är intresserad av jul-förberedelser! Ni har nog rätt i att det smittar ^^ 

• tahira
    GossipGirl skrev 2012-11-11 15:17:58 följande:
    Bakar saffransbullar med vit choklad just nu :) Hmmm.... Längtar tills de är färdiga.

www.kokaihop.se/recept/saffransbullar-med-vit... 
    Åh herregud vad gott det verkar!

Jäst hamnar på listan över saker jag skall be att få skickat från Sverige. Det går säkert att hitta här någonstans, men det är inte lätt. 
  • tahira
    Pigelinen - Nja, frågar och frågar, jag försöker känna av lite så att han tycker att det är en lämplig tid. Jag vill ju att alla i familjen skall tycka att det är mysigt och rätt och bra och sådär
  • tahira
    Fluffig skrev 2012-11-17 12:53:17 följande:
    Måste fråga. Jag är gravid och man får väl inte äta mögelost då? Men gäller det även om man tillagar den? Kom på en grej jag skulle vilja baka och jag har hört att blåmögelost och pepparkakor ska vata en fin kombination. Det finns ju sån där bredbar ost. Får man inte äta den heller då?

Tacksam för svar!
    Jo, om man värmer den till "bubblande het" så skall det inte vara några problem, enligt livsmedelsverket.

Den som är på tub skall vara helt ok för gravida att äta. 
  • tahira
    Fluffig skrev 2012-11-17 13:00:13 följande:
    Är den på tub pastöriserad? Hur är det med den creme bonjour-osten som finns i mögelost? (stavar åt helvete)
    När det kommer till mögelost så spelar det ingen roll om den är pastöriserad eller inte, man skall ändå inte äta den. Däremot skall man ju inte äta opastöriserad ost överhuvudtaget.

Den på tub är både pastöriserad och upphettad tillräckligt för att den skall vara "säker".

Jag vet inte hur det är med den på burk faktiskt. De kanske har någon FAQ på hemsidan?
  • tahira

Gud, nu gör ni mig orolig! Tänk om julsakerna är slut här också på Ikea

Vi skulle egentligen dit nu i helgen, men det blev inte av eftersom vi blev bortbjudna och med mitt gravid-mående klarar jag bara av en aktivitet per helg

Nästa helg går inte heller, eftersom vi har besökare från Sverige här då och på vardagarna går det inte eftersom jag inte hinner åka dit när sonen är i skolan och han är alldeles för trött för att följa med efter skolan.

Oj oj oj oj oj! 

• tahira
    ems87 skrev 2012-11-19 14:09:41 följande:
    Jag var till Ikea idag i Göteborg, det är väldigt utplockat. Det fanns inte mycket kvar.
    oh no!

Jag hoppas att Londonborna inte är lika på hugget! 

Det är massor av saker som jag vill ha som BARA finns på Ikea eftersom det är "svenskt" och vi inte kan hitta det någon annanstans. 

Jag funderar helt ärligt på att få min man att gå tidigare från jobbet för att hämta sonen i skolan i veckan så att jag kan köpa julsaker på Ikea, är det helt rimligt?  
  • tahira
    eldfluga73 skrev 2012-11-19 14:48:10 följande:
    I helgen bakade jag jättegoda "frukostpepparkakor". Har inte gjort dem förut, men de är tjockare än vanliga pepparkakor och jättegoda med smör och ost Blev succé hos fikagästerna.

Frukostpepparkakor, ca 30 st

1 dl ljus sirap
    2 dl farinsocker
    1 msk ingefära, malen
    1 tsk kardemumma, malen
    1 citron, rivet skal
    125 gram smör, rumsvarmt
    1 dl grädde
    1/2 tsk bikarbonat
    Ca 7 dl vetemjöl

Blanda ihop alla ingredienser till en deg. Form en rulla, ca 10 cm i diameter. Slå in i plastfolie och låt vila minst en timme i kylen. Ta ut rullen och skär i skivor, ca 3 mm tjockar. Lägg på bakpappersklädda plåtar och grädda i ca 10 minuter i 200 grader.
    Låter jättegott, blir det som Skånepepparkakor?
Svar på tråden Jag längtar till jul!!!